Akava: Uuden liikesalaisuuslain mukaan työntekijällä on oikeus kysyä neuvoa ammattiliitostaan ongelmatilanteissa

Eduskunta on hyväksynyt uuden liikesalaisuuslain, johon on koottu liikesalaisuuksia koskevaa sääntelyä ja jolla toimeenpannaan Suomessa EU:n liikesalaisuusdirektiivi. Liikesalaisuuslaki laajentaa liikesalaisuuksien sääntelyn soveltamisalaa ja muuttaa liikesalaisuuksien salassapitovelvollisuutta. Akava pitää valitettavana, että uusi laki ei selkiytä työntekijän salassapitovelvollisuuden laajuutta tai kestoa.

– Akava pitää hyvänä, että liikesalaisuuslaki on säädetty. Uuden lain avulla olisi voitu selkeyttää liikesalaisuuksia koskevaa epäselvää lainsäädäntöä, mutta se jättää työntekijöiden salassapitovelvollisuuden laajuuden ja keston epäselväksi, toteaa Akavan vastaava lakimies Vesa Vuorenkoski.

– Myönteistä on se, että eduskunnan hyväksymän lain mukaan työntekijällä on oikeus turvautua ammattiliiton apuun, jos liikesalaisuuksia koskevia erimielisyyksiä tulee työnantajan kanssa. Lain mukaan työntekijä voi ilmaista liikesalaisuudet avustajanaan toimivalle liiton edustajalle. Näin työntekijällä säilyy mahdollisuus kysyä neuvoa liitostaan myös liikesalaisuuksia koskevissa asioissa, toteaa Vuorenkoski.

Akava katsoo, että liikesalaisuuslain säätämisen yhteydessä olisi pitänyt samalla rajoittaa työntekijöiden kilpailukieltosopimusten käyttöä ja luoda työsopimuslakiin salassapitosopimuksia koskeva säännös.

– Kilpailukielto- ja salassapitosopimusten laaja-alainen käyttö on lain säätämisen yhteydessä tunnistettu ongelmaksi.  Kilpailukieltoja käytetään perusteetta hyvin laajasti ja salassapitosopimuksissa määritellään salassapidon alaiseksi vailla perustetta kaikenlainen tieto, jota työntekijä saa työuransa aikana. Usein näihin liittyy myös aivan kohtuuttomia sopimussakkoja, kertoo Vuorenkoski.

– Oikeustila salassapitosopimusten kohtuullisuudesta on epäselvä. Nyt eduskunta jättää nämä sopimukset arvioitavaksi viime kädessä oikeuskäytännössä. Reilumpaa olisi ollut selventää oikeustilaa kirjaamalla se lakiin, toteaa Vuorenkoski.

– Kilpailukieltosopimusten käytön selvä rajoittaminen edellyttää muutoksia lainsäädännössä. Akava vaatii, että hallitus käynnistää kolmikantaisen valmistelun sopimusten käytön rajoittamiseksi mahdollisimman pian, sanoo Vuorenkoski.

Akava: Katse työ- ja toimintakyvyn tukemiseen22.2.2019 09:12:41Tiedote

Akavan uudistetun terveyspoliittisen ohjelman keskeisenä tavoitteena on väestön terveyden ja työkyvyn edistäminen. Akava korostaa, että sosiaali- ja terveyspolitiikan painopiste pitää siirtää terveyttä edistävään ja kuntouttavaan toimintaan. Väestön voimavaroja pitää vahvistaa ja panostaa syrjäytymisen ehkäisyyn. Akava esittää, että työ- ja toimintakyvyn tukeminen nostetaan seuraavien hallituskausien keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi.

Akava Works -selvitys: Ammattikorkeakoulututkinnosta hyötyä työmarkkinoilla21.2.2019 09:00:30Tiedote

Akava Worksin tuore selvitys ammattikorkeakoulutuksen vaikutuksesta menestykseen työmarkkinoilla osoittaa, että opinnoista on hyötyä palkkakehityksessä ja työllistymisessä. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professorit Petri Böckerman ja Mika Haapanen tekivät selvityksen Akava Worksin toimeksiannosta. Menestymistä työmarkkinoilla arvioitiin sekä valmistumisen jälkeisellä työllisyydellä että ansiotasolla.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.