Akava vaatii: Asiantuntijoiden ja keskijohdon pitää kuulua työaikalain piiriin

Akava korostaa, että työaikalain valmistelussa keskeistä on työaikalain soveltamisala. Uuden lain on katettava asiantuntijatyö ja soveltamisalan pitää toimia käytännössä mahdollisimman vähin ja tarkkarajaisin poikkeuksin. Esitys uudeksi työaikalaiksi on valmisteilla ja sen on määrä tulla eduskunnan käsittelyyn kesäkuussa.

– Akavan mielestä asiantuntijoiden ja keskijohdon tulee ehdottomasti kuulua työaikalain soveltamisalan piiriin. Jos näin ei jostakin syystä kävisi, yli miljoona palkansaajaa jäisi työaikalain ulkopuolelle eikä heidän työaikaansa valvottaisi, sanoo Akavan työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

Suomessa oli vuonna 2016 kaikkiaan noin 2,4 miljoonaa työllistä, joista 586 000 erityisasiantuntijan tehtävissä työskentelevää ja 463 000 asiantuntijaa. Yhteensä erikoisasiantuntijoita ja asiantuntijoita oli 1 049 000.

– Lakia uudistettaessa on pyrittävä parantamaan työelämän laatua. Samalla vaikutetaan tuottavuuteen ja työurien pituuteen. Nykyinen, jo yli 20 vuotta vanha työaikalaki ei vastaa nykyisen asiantuntijatyön joustavuuden vaatimuksia, toteaa Savinko.

Työaikalaki on ennen kaikkea työsuojelullinen laki. Lain avulla voidaan vaikuttaa keskeisesti työntekijöiden jaksamiseen, kuormittuneisuuteen, palautumiseen ja siten tuottavuuteen ja työurien pituuteen.

Asiantuntijat tekevät tilastojen mukaan paljon ns. harmaata ylityötä. Se ei kuulu päivittäiseen työaikaan, sitä ei seurata eikä siitä makseta erillistä korvausta. Asiantuntijoille on tyypillistä olla sidoksissa työhön työajan ulkopuolella ja monet tekevät työtä iltaisin ja viikonloppuisin.

– Ilman työaikasuojelua ja selkeitä työajan seurannan määrittelyjä riskinä on ylikuormittuminen, josta voi seurata työuupumus ja pahimmillaan työkyvyttömyys. Työntekijöille on turvattava mahdollisuus palautua ja lepoajat on turvattava asiantuntijatyössäkin. Työaikalain pitää olla tarkkarajainen, jatkaa Savinko.

Lue artikkelit, joissa on tarkempaa tietoa työaikalain vaikutuksista akavalaisten asiantuntijoiden työhön julkisella ja yksityisellä sektorilla:

Julkisen sektorin asiantuntijat ja esimiehet tarvitsevat työaikalain suojaa

Tehdäänkö ylemmistä toimihenkilöistä lainsuojattomia?

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.