Akava Works teettää Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä selvityksen työsopimusten kilpailukielloista

Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Akava teettää taloustieteellisen selvityksen työsopimusten kilpailukielloista Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä. Selvitys kartoittaa, millaisia vaikutuksia kilpailukieltojen yleistymisellä on yrityksiin, työntekijöihin ja työmarkkinoihin sekä laajemmin yhteiskunnan hyvinvointiin.

Selvitys kuuluu Akavan tiedontuotannon Akava Worksin ohjelmaan. Suomessa ei ole aikaisemmin tehty perusteellista taloustieteellistä arviointia kilpailukieltojen vaikutuksesta työmarkkinoihin tai yrityksiin.

– Akava Worksin tavoitteena on tehdä sekä Akavaa ja sen liittoja että yhteiskuntaa palvelevaa selvitystyötä. Tässä avaamme uuden lehden suomalaisen työelämän ajankohtaisten kysymysten selvittämisessä, toteaa yhteiskunta-asioiden päällikkö Mats Nyman Akavasta.

Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Liski johtaa selvitystyötä, jonka tulokset julkaistaan syksyllä 2018.

– Tämä kysymys on erittäin kiinnostava taloustieteen näkökulmasta. Selvityksessä tehdään periaatteellinen jäsentely, jossa kuvataan keskeisimmät eri osapuolten kannustimet ja erilaisten sääntelyvaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet. Selvityksen yhteydessä kartoitetaan myös kansainvälistä aiheeseen liittyvää taloustieteen tutkimusta, sanoo professori Liski.

Kilpailukieltosopimukset heikentävät työvoiman liikkuvuutta

Akavan vuonna 2017 tekemän selvityksen mukaan yrityksissä työskentelevien akavalaisten kilpailukieltosopimukset ovat kolminkertaistuneet 2000-luvulla ja 37 prosentilla akavalaisista yritysten palveluksessa työskentelevistä asiantuntijoista ja johtajista on kilpailukieltoa koskeva ehto työsopimuksessa. Selvitys osoitti lisäksi, että jo lähes puolessa uusista työsopimuksista on kilpailukieltoehto. Työ- ja elinkeinoministeriö aloitti juridisen selvitystyön kilpailukielto- ja salassapitosopimuksista marraskuussa 2017.

Lisätietoja:

Mats Nyman, yhteiskunta-asioiden päällikkö, Akava, puh. 050 328 1236

Matti Liski, professori, Aalto-yliopisto, puh. 040 353 8173

Akava: Katse työ- ja toimintakyvyn tukemiseen22.2.2019 09:12:41Tiedote

Akavan uudistetun terveyspoliittisen ohjelman keskeisenä tavoitteena on väestön terveyden ja työkyvyn edistäminen. Akava korostaa, että sosiaali- ja terveyspolitiikan painopiste pitää siirtää terveyttä edistävään ja kuntouttavaan toimintaan. Väestön voimavaroja pitää vahvistaa ja panostaa syrjäytymisen ehkäisyyn. Akava esittää, että työ- ja toimintakyvyn tukeminen nostetaan seuraavien hallituskausien keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi.

Akava Works -selvitys: Ammattikorkeakoulututkinnosta hyötyä työmarkkinoilla21.2.2019 09:00:30Tiedote

Akava Worksin tuore selvitys ammattikorkeakoulutuksen vaikutuksesta menestykseen työmarkkinoilla osoittaa, että opinnoista on hyötyä palkkakehityksessä ja työllistymisessä. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professorit Petri Böckerman ja Mika Haapanen tekivät selvityksen Akava Worksin toimeksiannosta. Menestymistä työmarkkinoilla arvioitiin sekä valmistumisen jälkeisellä työllisyydellä että ansiotasolla.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.