Akava-yhteisön tehtäviä ja toimintaa uudistetaan

Akava-yhteisön muodostavat jäsenjärjestöt, niiden neuvottelu- ja edunvalvontajärjestöt JUKO, YTN ja Entre sekä keskusjärjestö Akava. Akavaan kuuluu tällä hetkellä 36 jäsenliittoa ja yli 600 000 jäsentä. Järjestö on kasvanut koko sen olemassaolonsa ajan vuodesta 1950.

Akavan hallitus keskusteli kokouksessaan 12.10 viime huhtikuussa käynnistetyn uudistamisprosessin tilanteesta. Työssä on käyty läpi Akava-yhteisön tehtäviä, toimintaa ja sisäistä työnjakoa. Lopulliset päätökset Akavan uudesta roolista tehdään liittokokouksessa 28.11.

Osana toimintaympäristön muutosta työnjako keskusjärjestö Akavan, jäsenliittojen ja neuvottelu- ja edunvalvontajärjestöjen välillä tullaan uudistamaan.

Keskusjärjestö Akavan roolia vahvistetaan vaikuttajajärjestönä. Ydintehtävänä on yhteiskunnalliseen toimintaan vaikuttaminen sekä työelämään liittyvän lainsäädännön uudistaminen. Akava toteuttaa vaikuttamistyötä kotimaassa ja Euroopassa.

Muuttuneessa työmarkkinakentässä Akava keskusjärjestönä tukee neuvottelu- ja edunvalvontajärjestöjen JUKOn, YTN:n ja Entren sopimus- ja neuvottelutoimintaa sekä edunvalvontaa.

- Akava-yhteisön tehtävien ja toiminnan uudistaminen on merkittävä asia suomalaisessa työmarkkinakentässä. Rakennamme entistä vahvemman Akava-yhteisön sekä keskusjärjestön, joka tekee tuloksellista yhteistyötä Akavan jäsenjärjestöjen sekä neuvottelu- ja edunvalvontajärjestöjen kanssa kaikkien akavalaisten ja koko Suomen menestyksen eteen, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Osana Akavan tehtävien ja roolien uudistamista Akavan hallitus päätti käynnistää tuotannollisista ja taloudellisista syistä koko toimistoa koskevat yhteistoimintamenettelyt. Neuvottelut koskevat työtehtävien uudelleenjärjestelyjä sekä mahdollisia irtisanomisia.

Akavan liittokokous järjestetään Helsingissä 28.11. Liittokokous hyväksyy Akava-yhteisön uudet roolit ja tehtäväjaon sekä toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2018.

Rautatieläisenkatu 6