Akava: Yritystuet on suunnattava uudistumiseen ja tuottavuuden kasvuun

Akava vaatii yritystukien suuntaamista siten, että ne tukevat entistä paremmin yritysten uudistumista ja tuottavuuden kasvua. Suomen elinkeinorakenteen uudistuminen edellyttää, että yritykset investoivat nykyistä voimakkaammin uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen globaalisti.

Parlamentaarinen yritystukityöryhmä työskentelee parhaillaan yritystukien uudistamiseksi. Työn on määrä valmistua helmikuussa. Tarkastelussa on suorat ja epäsuorat tuet, joiden yhteismäärä on n. 6 miljardia euroa.

– Sekä julkiset että teollisuuden investoinnit innovaatiotoimintaan ovat laskeneet voimakkaasti finanssikriisin jälkeen. Suurin romahdus on tapahtunut elektroniikkateollisuudessa, mutta muillakaan toimialoilla kehitys ei ole ollut kovin mainittavaa, kertoo Tekniikan akateemiset TEKin toiminnanjohtaja Heikki Kauppi.

Innovaatiotoimintaan on löydettävä Akavan mielestä uutta rahoitusta jo vuoden 2019 budjetissa. Innovaatiotoiminnan tukia on karsittu tämän ja edellisen hallituksen aikana voimakkaasti. Tekesin myöntämien tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tukien määrä on laskenut yli 30 prosenttia reilussa viidessä vuodessa.

–  Talouden uudistuminen edellyttää tuottavuuden kasvua lisääviä toimenpiteitä. Akava haluaa olla uudistamassa suomalaista yhteiskuntaa ja kehittää yritysten toimintaympäristöä siten, että yrityksiä kannustetaan kasvattamaan arvonlisäystä, tuottavuutta ja kansainvälistymään, painottaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Suomessa innovaatiotoiminta on monimuotoista

Innovaatiotukien tasokorotus voitaneen ainakin osittain rahoittaa yritystukiuudistuksesta vapautuvilla varoilla. Jotta julkiset TKI-tuet yrityksille palautuisivat reaalisesti vuoden 2011 tasolle, tarvitaan noin 200 miljoonan euron lisäpanostus.

–  Innovaatiotoiminta on Suomessa todella monimuotoista. Meillä tehdään hyvin laajasti teknologiaan, metsään, biotuotteisiin, kemiaan ja palveluihin liittyviä innovaatioita, jotka auttavat suomalaisia yrityksiä pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa. Yritystukien muodostaman kokonaisuuden on oltava tasapainoinen siten, että perustuotannon lisäksi taataan myös korkean arvonlisän kehittämisen toimintamahdollisuudet, toteaa Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimun toiminnanjohtaja Mikko Salo.

Valtioneuvosto asetti vuonna 2017 yritystukityöryhmän, jonka tehtävänä on laatia tiekartta yritystukien uudistamiseksi.  Tiekartan tavoitteena on siirtää yritystukijärjestelmän painopistettä yritysten ja elinkeinojen tuottavuutta edistävään suuntaan pitkällä tähtäimellä. Yritystukijärjestelmää kehitetään selkeämmäksi ja valtiontalouden kannalta kustannustehokkaammaksi huomioiden energia- ja ilmastostrategian tavoitteet. Kaksivaiheisesti toteutettavan uudistuksen on tarkoitus astua voimaan vaiheittain vuosina 2019–2023.