Akava: Yritystukien uudistamisen hyytyminen pettymys

Akava pitää yritystukityöryhmän työn päättymistä epäonnistumiseen valitettavana. Akava edellyttää hallitukselta jatkossa määrätietoisia toimia yritysten innovaatiotoiminnan kasvun tukemiseen.

— Yritystukijärjestelmään olisi tarvittu uudistusta, joten olemme pettyneet, että uudistus ei toteudukaan. Tästä huolimatta jo kevään kehysriihessä on tehtävä rahoituspäätöksiä, jotka kannustavat yrityksiä innovaatiotoimintaan, vaatii Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava pitää hyvänä, että parlamentaarinen yritystukityöryhmä sai kuitenkin aikaan kriteeristön yritystukien tehokkuuden ja tarpeellisuuden arviointiin. Tämä antaa pidemmällä aikavälillä mahdollisuuksia tukien uudelleen kohdentamiseksi.

— Työryhmän tekemä työ oli tältä osin arvokasta ja tätä arviointia tulee jatkaa myös tulevaisuudessa. Ei siis todeta, että tämä oli nyt tässä ja jatkossa yritystukien arviointia ei tarvitse tehdä. Tulevaisuudessa arviointia ja uudelleen suuntaamista on tehtävä säännöllisesti, toteaa Fjäder.

Yritysten innovaatiotoiminta kaipaa uutta kasvun sysäystä

Yritysten innovaatiotukien kokonaistaso on kansainvälisesti vertaillen hyvin matala. Nykyinen hallitus teki hallitusohjelmassa 130 miljoonan euron säästöpäätöksen Business Finlandin innovaatiotukiin. Samalla Suomessa tehtyjen tutkimus-, kehitys- ja innovaatioinvestointien osuus bruttokansantuotteesta on laskenut 2,8 prosenttiin. Erityisesti teollisuuden TKI-investoinnit ovat laskeneet voimakkaasti.

Akavan mukaan yritysten innovaatiotoimintaan on suunnattava lisää rahoitusta kehysriihen yhteydessä vielä nykyisen hallituskauden aikana.

— Tarvitaan noin 150–200 miljoonan euron lisäpanostukset innovaatiotukiin, jotta päästään sellaiselle tasolle, joka saa teollisuuden ja muut yritykset investoimaan innovaatioihin kuten huippuvuosina tehtiin. Suuria odotuksia kohdistuu sekä nykyiseen että tuleviin hallituksiin, painottaa Fjäder.

Akavan vastaavan lakimiehen Vesa Vuorenkosken mukaan seuraavan hallituksen ohjelmaan on sisällytettävä innovaatiostrategia, jossa sovitaan yhteisestä tavoitteista ja tehdään päätökset uusista panostuksista ja painopisteistä.

— Yritysten innovaatiotoiminnan edellytykset on laitettava kuntoon, mikä edellyttää laaja-alaista ohjelmaa. Ohjelmassa tulee kohentaa korkeakoulujen edellytyksiä menestyä kansainvälisessä kilpailussa ja lisätä yritysten innovaatioinvestointien tukia. Osaavan työvoiman liikkuvuutta työmarkkinoilla ja kannusteita työpaikan vaihtamiseen tulee myös parantaa, Vuorenkoski toteaa.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.