Akavan Erityisalat: Huomio Akavan tulevaan puheenjohtajakauteen

Sture Fjäderin eduskuntavaalikampanjointi vahingoittaa Akavan mainetta, sanoo Akavan Erityisalat. - Vaikka Fjäder jäävättiin osin tehtävistään, hän on edelleen muodollisesti Akavan puheenjohtaja ja puheenjohtajuus velvoittaa, liitto huomauttaa kannanotossaan. Akavan uusi puheenjohtaja valitaan 15.11.

Akavan Erityisalat on huolissaan Akavan ympärillä parhaillaan vallitsevasta julkisesta keskustelusta.

Akavan nykyinen puheenjohtaja Sture Fjäder ilmoitti eduskuntavaaliehdokkuudestaan elokuussa ja vetäytyi jääviyssyistä keskeisistä tehtävistään. Muodollisesti hän on kuitenkin Akavan puheenjohtaja 14.11. saakka.

- Nyt Fjäder näyttää aloittaneen julkisuudessa henkilökohtaisen eduskuntavaalikampanjointinsa, vaikka on edelleen Akavan palkkaa nauttiva puheenjohtaja. Mielestämme Fjäderin kampanjointi vahingoittaa Akavan mainetta, sanoo Akavan Erityisalojen puheenjohtaja Tuire Eilittä.

- On hyvä, että eduskuntaan pyrkivä Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder vetäytyi keskeisistä puheenjohtajan tehtävistä loppukaudeksi. Tämä oli puolueettomuuden vuoksi välttämätöntä. Fjäderin tulee mielestämme myös aloittaa varsinainen vaalikampanjointi vasta sitten, kun hänen puheenjohtajuutensa on ohi.

Huomio tulevaan
puheenjohtajakauteen

Akavan Erityisalat toivoo, että huomio siirtyisi pikku hiljaa nykyisestä puheenjohtajasta Akavan tulevaan puheenjohtajakauteen. Liitto ei ole asettunut vielä kummankaan ilmoittautuneen ehdokkaan, Jari Jokisen tai Maria Löfgrenin taakse.

- Jäsenillemme on tärkeää, että Akava ajaa tasa-arvokysymyksiä ja myös heikommassa työmarkkina-asemassa olevien akavalaisten asiaa. Näistä näkökulmista tarkastelemme tapamme mukaan jälleen molempia puheenjohtajaehdokkaita, sanoo Akavan Erityisalojen puheenjohtaja Tuire Eilittä.

- Meillä liiton hallitus päättää, kenelle äänet annetaan. Päätös tehdään 26. lokakuuta.

- Akavan Erityisaloille tärkeitä kysymyksiä ovat tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, monimuototyön teemat sekä se, että kuullaan myös huonossa työmarkkina-asemassa olevia akavalaisia. Heitä ovat sekä vastuullisiin tehtäviinsä nähden pienipalkkaiset että esimerkiksi pätkätyökurimuksen kanssa painiskelevat jäsenet, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki.

- On tärkeää, että Akavassa tunnustetaan jäsenkunnan monialaisuus ja -arvoisuus. Esimerkiksi julkisen ja yksityisen sektorin välille ei saa tulla vastakkainasettelua. Se olisi vanhakantaista ajattelua, kun kumpikin tarvitsee kipeästi toistaan, Luomanmäki sanoo.

Akavan Erityisalojen puheenjohtaja Eilittä kertoo, että liitto toivoo myös jäseniä mukaan puheenjohtajapohdiskeluun.

- Järjestämme jäsenille avoimen Akavan puheenjohtajaehdokkaiden paneelikeskustelun 13. lokakuuta ja esittelemme ehdokkaat jäsenille viestinnässämme. On tärkeää, että jäsenten ääntä kuullaan valinnassa, vaikka valinnan meillä tekee liiton hallitus, Eilittä sanoo.

puheenjohtaja Tuire Eilittä, Akavan Erityisalat, puh. 040 512 7483

toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat, puh. 040 700 780

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, puh. 040 525 8582

Salla Luomanmäki, Akavan ErityisalatToiminnanjohtaja, FM.

Liiton johtaminen, hallinto, työmarkkina-asiat ja ulkoiset suhteet. Akavan hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja. Monimuotoinen työelämä, veropolitiikka.

Puh:040 700 7800salla.luomanmaki@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat: Pienten humanistialojen rahoitusta parannettava20.2.2024 15:22:14 EET | Tiedote

Yliopistojen rahoitusmalli ohjaa yliopistoja luopumaan pienistä yksiköistään ja keskittymään suuriin. Suurten mittaluokkien tehokkuuslogiikkaa ei kuitenkaan voi soveltaa monialaista sivistystä tavoiteltaessa. On sivistysyhteiskuntamme kannalta ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi pienet humanistialat pysyvät elinvoimaisina, korostaa Akavan Erityisalat. Liitto jäsenyhdistyksineen antoi lausuntonsa yliopistojen rahoitusmallista 19.2.2024.