Akavan Erityisalat ja Kieliasiantuntijat tukevat Norjan av-kääntäjiä

Noin 30 kansainvälisen käännöstoimisto BTI:n norjalaista av-kääntäjää on ilmoittanut, ettei ota BTI:ltä töitä vastaan. Syynä tähän ovat palkkioneuvottelut, jotka eivät ole edenneet. (linkki: https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978)

Akavan Erityisalat ja sen jäsenyhdistys Kieliasiantuntijat ovat yhdessä muiden kääntäjiä edustavien suomalaisten liittojen kanssa ilmaisseet tukensa norjalaisille. Tukikannanotto on lähetetty Norjan av-kääntäjiä edustavalle NAVIO:lle sekä myös tiedoksi Suomen BTI:lle.

Suomessa on voimassa 31.1.2020 saakka av-käännösyritysten työehtosopimus.

Myös Tanskasta ja Ruotsista on julkaistu tuenilmaisuja norjalaiskääntäjille.

Liitot peräänkuuluttavat yhteistä pohjoismaista tapaamista asian tiimoilta, sillä matalat palkkiot ovat ongelma koko Pohjoismaissa.

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi, 040 525 8582

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.