Akavan Erityisalat ja TAKU: ”Hätäjarru” korvattava kulttuuri- ja tapahtuma-alalle

Osa kulttuuri- ja tapahtuma-alasta ottaa koronarajoitusten työllisyysvaikutukset jälleen vastaan etulinjassa. - Odotamme tasapuolisuuden vuoksi täyttä kompensaatiota rajoituksista kärsiville kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijoille, sanoo Taide- ja kulttuurialan ammattiliitto TAKUn uusi puheenjohtaja Piia Lääveri. TAKU on Akavan Erityisalojen jäsenyhdistys.

Kulttuurialan Mitta on täysi -mielenilmaus 3.6.2021. Kuva: Ari Karttunen

TAKUn vastavalittu puheenjohtaja Piia Lääveri on huolissaan työntekijöiden tilanteesta koronarajoitusten kiristyessä.

- Kulttuuri- ja tapahtuma-alalta on kadonnut osaamista koronapandemian aikana eikä alalla ole enää varaa menettää tekijöitä tai alan toipuminen pandemian jälkeen vaarantuu.

- Työntekijöiden osalta helpotusta tiukkaan tilanteeseen, jossa lomautukset ovat taas mahdollisia, voidaan tarjota esimerkiksi poistamalla pikaisesti työttömyysturvan omavastuuaika, Lääveri esittää.

- Lisäksi tapahtuma-alalla työskentelee paljon itsensätyöllistäjiä, joiden oikeus Kelan myöntämään työmarkkinatukeen poistui 30.11.2021. Mahdollisuus saada työmarkkinatukea on palautettava ja valmistelu on käynnistettävä ensi tilassa ilman viivytyksiä.

Suomessa on päätetty koronatilanteen huonontuessa uusista koronarajoituksista, jotka merkitsevät hiljalleen elpyneestä kulttuuri- ja tapahtuma-alasta uutta alasajoa. AVIt tekevät parhaillaan alueellisia päätöksiä ja rajoitukset astuvat voimaan nopeasti.

- On todella hyvä, että hallitus on sanonut jo lähtökohtaisesti varautuvansa rajoitustoimien aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Näin saamme pidettyä kulttuuri- ja tapahtuma-alan työpaikkoja yllä. Odotamme tasapuolisuuden vuoksi täyttä kompensaatiota rajoituksista kärsiville kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijoille, Piia Lääveri sanoo.

Piia Lääveri työskentelee Ruisrockin vastaavana tuottajana.

Piia Lääveri, puheenjohtaja (1.1.2022 alkaen)
Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry
Puh. +358 40 719 9169, piia.laaveri@ruisrock.fi

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh, 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Kulttuurialan Mitta on täysi -mielenilmaus 3.6.2021. Kuva: Ari Karttunen

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä. Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksiin kuuluu yhteensä 28 500 jäsentä.