Akavan Erityisalat: Kannustavia avauksia budjettiriihessä

Akavan Erityisalat pitää erinomaisena, että hallitus mahdollistaa työttömyysturvan käytön lyhytkestoiseen opiskeluun ilman TE-toimiston tarveharkintaa. Tämä kannustaa hyödyntämään työttömyysaikaa ja päivittämään osaamista, mikä edistää tutkitusti työllistymistä.  Muutos vähentää byrokratiaa ja helpottaa opintojen aloittamista nopeallakin aikataululla. Puoli vuotta voi olla juuri riittävä aika ammattitaidon syventämiseksi.

Akavan Erityisalat kiittää myös, että jatkossa yritystoimintaa voi kokeilla työttömyysturvalla neljä kuukautta. Tämä on merkittävä muutos liiton jäsenten kannalta. Työttömyysturvan menettämisen uhka on ollut suurimpana esteenä oman yritystoiminnan aloittamiselle.

Askel hyvää suuntaan on myös se, että kehysriihen mukaisesti työnantajan tarjoaman koulutuksen verovapautta selkeytetään ja laajennetaan ensi vuoden alusta.  Kantamme on, että tässä tulisi edetä niin, että kaikki työnantajan kustantama koulutus tulisi olla työntekijälle verotonta.

Ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan kohdistetaan uusi 5 miljoonan euron määräraha.  Vaikka panostus jää melko pieneksi, sillä on mielestämme suuri signaalivaikutus: ammattikorkeakoulujen tekemä tki-työ tunnistetaan osaksi tutkimus- ja innovaatiopolitiikkaa ja hallitus on myös valmis tukemaan ammattikorkeakouluja tässä työssä. Kiitämme myös lisäpanostuksia tieteelliseen työhön.

Muuntokoulutuksen saaminen pysyväksi osaksi korkeakoulutettujen täydennyskoulutusvalikoimaa on erittäin tervetullut uutinen. Toivomme, että tekniikan alalta saadut hyvät kokemukset saadaan myös esimerkiksi humanistisilta aloilta valmistuneiden käyttöön.

Verohelpotukset eivät
korvaa palkankorotuksia

Budjettiriihessä tehdyt veroratkaisut ovat pääosin Akavan Erityisalojen verotavoitteiden mukaisia. Näkemyksemme on, että verotuksen kehittämisessä on otettava huomioon paitsi kannustaminen myös julkisen talouden kestävyys.

On hyvä, että palkkaverotusta alennetaan maltillisesti kaikilla tulotasoilla ja että rahoitusta etsitään haittaveroja harkitusti korottamalla. On oikein, että veronkevennyksellä kompensoidaan kiky-sopimuksen sosiaaliturvamaksujen korotuksia. Tämä ei kuitenkaan riitä korvaamaan kiky-sopimuksen aiheuttamaa palkanalennusta erityisesti julkisen sektorin työntekijöille. Tulevissa työehtosopimusneuvotteluissa on palkanalennusta korjattava palkankorotuksilla.

On hyvä, että hallitus näkee tarpeen etsiä ratkaisuja haasteisiin, joita digitalisaatio, robotisaatio, jakamistalous, alustatalous ja kansainvälinen verokilpailu asettavat verotukselle.

Perhevapaauudistuksen
tulisi saada maksaa

Budjettiriihessä päästiin yksimielisyyteen perhevapaauudistuksen käynnistämisestä ja valmistelun aloittamista yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Tämä on jäsenillemme erinomainen uutinen. Lähtökohdat uudistukselle ovat nyt hyvät, sillä sen keskeisistä tavoitteista vallitsee varsin pitkälle yksimielisyys. Haasteena on kuitenkin rahoitus. On mahdotonta ajatella, että riittävä ja yksimielisesti kannatetut tavoitteet saavuttava uudistus voitaisiin toteuttaa kustannusneutraalisti. Esimerkiksi kannattamamme Akavan perhevapaamalli lisäisi kustannuksia alkuvaiheessa arvion mukaan 20–50 miljoonaa euroa.

Aktiivimalli syytä haudata

Resurssien suuntaaminen työvoimapolitiikkaan ja erityisesti työttömien henkilökohtaisen palveluun on erittäin tervetullut uutinen. Ikävä uutinen on se, että hallitus jatkaa työttömän arvoa alentavan ns. aktiivimallin kehittämistä.

Toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat,  puh. 040 700 7800, salla.luomanmaki@akavanerityisalat.fi

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi, @AJoutsenniemi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 23  jäsenyhdistystä.