Akavan ErityisalatAkavan Erityisalat

Akavan Erityisalat: Lakko sulkemassa myös kaupunkien kirjastot ja museot viikoksi pääkaupunkiseudulla

Akavan Erityisalojen kunta-alan jäsenet kirjastoissa ja museoissa ovat mukana laajassa lakkovaroituksessa pääkaupunkiseudulle. Viikon kestävän lakon on määrä alkaa 19.4. ja sen piirissä ovat mm. Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kirjastot ja museot. Kaikkiaan lakonuhka koskee laajasti eri kuntapalveluja.

Kunta-alan lakonuhka on laajenemassa pääsiäisen jälkeen pääkaupunkiseudulle ellei lakkoa siirretä. Lakon piirissä ovat myös pääkaupunkiseudun kaikkien kaupunkien kirjastot ja museot, jotka menevät lakon toteutuessa viikoksi kiinni 19.4. alkaen.

Kirjastojen ja museoiden korkeakoulutettuja edustava Akavan Erityisalat tukee neuvottelujärjestönsä JUKOn esitystä kunta-alan kattavasta palkkaohjelmasta ja on mukana kunta-alan painostustoimissa, joilla pyritään vauhdittamaan helmikuun lopussa keskeytyneitä kuntaneuvotteluja.

– Tulevaan sopimukseen tarvitaan monivuotinen palkkaohjelma, jotta kunnat saavat pidettyä parhaat asiantuntijat tuottamaan ihmisten tarvitsemat kuntapalvelut. Tämä on naisvaltaisille palkkakuopassa oleville kuntajäsenillemme äärimmäisen tärkeä tavoite, sanoo neuvottelupäällikkö Jaakko Korpisaari Akavan Erityisaloista.

Akavan Erityisalat edustaa useita alipalkattuja ammattiryhmiä kuntasektorilla. Pääkaupunkiseudulla lakkoon ovat liiton piiristä isoimpina ryhminä menossa  kirjastojen ja museoiden työtehtävät.

– Kuntien palkkalistoilla olevan korkeakoulutetun kirjastonhoitajan kokonaisansio on keskimäärin 2 757 euroa ja korkeakoulutetun museoamanuenssin 2 832 euroa. Nämä palkat eivät ole missään suhteessa työn vaativuuteen, edellytettyihin vastuisiin ja koulutukseen. Kunta-alan palkansaajien kokonaisansiot olivat keskimäärin 3 372 euroa kuukaudessa.*)

*)Viimeisimmät palkkatilastot vuodelta 2020: www.kt.fi/tilastot-ja-julkaisut/palkkatilastot

– Viime kerralla neuvoteltiin pandemian, nyt sotauutisten varjossa. Tällaisessa tilanteessa kuntapalveluiden merkitys korostuu, sillä ne rakentavat sivistystä, arjen perusturvaa, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. On aivan välttämätöntä, että tämän turvaverkon tekijät saavat työstään oikeudenmukaisen korvauksen ja jaksavat tehdä työnsä laadukkaasti, Korpisaari sanoo.

– Puhumme paljon siitä, miten sairauksien ja syrjäytymisen ennaltaehkäisy on sekä inhimillisesti katsoen oikein ja kansantaloudellisesti kannattavaa. Päättäjien tulee muistaa, että asiantuntevilla kirjasto-, kulttuuri-, museo-, liikunta- ja nuorisopalveluilla on valtava huono-osaisuutta torjuva vaikutus.

Akavan Erityisaloilla on noin 5 000 jäsentä kunta-alalla. Jäsenistöämme kunta- ja sote-alan tammikuussa alkaneissa työ- ja virkaehtosopimusneuvotteluissa edustaa Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry.

Neuvottelupäällikkö Jaakko Korpisaari, Akavan Erityisalat, puh. 040 777 9422

Jäseniä koskevat haastattelupyynnöt: viestintäpäällikkö Anna Joutsenniemi, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582.

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän, liike-elämän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 20 jäsenjärjestöä.

Yhdistelmätehtävät ovat kuntien kulttuurialan asiantuntija- ja esihenkilötehtävien ongelmana20.3.2024 17:42:48 EET | Tiedote

Oripään kunta julkaisi rekrytointi-ilmoituksen, jossa haettiin alle 3 000 euron kuukausipalkalla kirjastonjohtajaa vastuunaan kirjasto,- museo- ja kulttuuritoimi, kunnan markkinointi, maahanmuuttotyö sekä hyvinvointilautakunnan esittelijän tehtävät. Rekrytointi kuvastaa yleistymässä olevaa yhdistelmätehtävien ongelmaa. Ammattijärjestöjen kyselyssä 42 % kirjasto,- museo,- ja kulttuurialan esihenkilöistä ja asiantuntijoista kertoi oman vastuualueensa kasvaneen uusilla tehtäväkokonaisuuksilla.

Akavan Erityisalat: Pienten humanistialojen rahoitusta parannettava20.2.2024 15:22:14 EET | Tiedote

Yliopistojen rahoitusmalli ohjaa yliopistoja luopumaan pienistä yksiköistään ja keskittymään suuriin. Suurten mittaluokkien tehokkuuslogiikkaa ei kuitenkaan voi soveltaa monialaista sivistystä tavoiteltaessa. On sivistysyhteiskuntamme kannalta ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi pienet humanistialat pysyvät elinvoimaisina, korostaa Akavan Erityisalat. Liitto jäsenyhdistyksineen antoi lausuntonsa yliopistojen rahoitusmallista 19.2.2024.