Akavan Erityisalat: Olemme mukana #äänityöttömälle-mielenilmauksessa tänään

Vaadimme aktiivimalleille vaihtoehtoja. Olemme mukana #äänityöttömälle-mielenilmauksessa tänään 2.2. Helsingissä. Tässä tiivistetysti teesimme.

Ääni työttömälle - Viestimme mielenilmauksessa 2.2.

Aktiivimalleille vaihtoehtoja!

Porkkanoilla - ei kepeillä
  • Työvoimapalveluista yksilöllisempää tukea - resursseja lisättävä.
  • Aktiivimallin kyykyttävä leikkuri purettava.
  • Mallin on täytettävä yhdenvertaisuuden vaatimus.
  • Aktiivimalli kakkosen eli ”pakkohakumallin” valmistelu seis.
Omaehtoisen aktiivisuuden puolesta
  • Omaehtoinen kouluttautuminen luettava aktiivisuudeksi; jäsenemme tietävät itse, millainen koulutus auttaa työuralle.
  • Omaehtoinen työnhaku hyväksyttävä; se on jäsenillemme ensisijainen tapa työllistyä.
  • Ammattiliiton uravalmennukset ja -palvelut tunnistettava osaksi työllisyyden hoitoa.
  • Myös vapaaehtoistyö luettava aktiivisuudeksi.
Sopimista sanelun sijaan
  • Osallistuimme talkoisiin jo kikyssä. Emme hyväksy työttömyysturvan lisäleikkauksia.
  • Ammattiliittona toimme aktiivimallien valuviat esille jo viime kesänä. Miksi meitä ei kuultu?

Jäsenet HUOM! Akavan Erityisalojen väki kokoontuu Helsingin yliopiston Unioninkadun puoleisilla portailla klo 10.45. Mielenilmauksen päätyttyä tavataan samassa paikassa klo 13.00.

#aktiivimalli
#äänityöttömälle

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 23  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Vuosilomauudistuksessa parantamisen varaa4.7.2018 13:27Tiedote

Maan hallitus esittää vuosilomalain uudistamista. Akavan Erityisalojen mukaan ehdotuksessa on kuitenkin puutteita ja ristiriitoja vuosilomia koskevan EU-oikeuden kanssa. Ensimmäinen niistä koskee toimeksiantajistaan riippuvaisia itsensätyöllistäjiä ja freelancereita; heidän lomaoikeutensa sivuutetaan ehdotuksessa. Lisäksi jatkossa pitkään sairauslomalla ja kuntoutuksessa oleville annetaan oikeus ”palkallisilla lisäpäivillä” neljän viikon vapaaseen täyden lomanmääräytymisvuoden ajalta. Kyseessä ei ole EU:n edellyttämä vuosiloma.