Akavan Erityisalat: Omaishoitovapaa palkalliseksi

Työntekijät saavat ensi vuonna oikeuden lakisääteiseen mutta palkattomaan omaishoitovapaaseen. – Vapaa on saatava palkallisena, Akavan Erityisalat esittää. Palkallisuus tulee liiton mielestä saada osaksi työ- ja virkaehtosopimuksia kaikilla työnantajasektoreilla.

Akavan Erityisalojen mielestä omaishoitovapaan ajalta tulee saada palkkaa.

EU:n tasapainodirektiivi tuo 2.8.2022 Suomeen työntekijälle oikeuden viiden päivän vuosittaiseen omaishoitovapaaseen. Palkaton vapaa toteutetaan osana perhevapaauudistusta työsopimuslakia muuttamalla.

Akavan Erityisalat esittää, että omaishoitovapaan palkallisuus nostetaan akavalaiseksi kärkitavoitteeksi kaikilla sopimusaloilla.

Palkallista omaishoitovapaata puoltaa sukupuolten palkkatasa-arvon vahvistaminen eri toimialojen kesken. Nykyisin naiset huolehtivat selkeästi useammin omaishoidosta kuin miehet. Omaishoitoa varten otetaan palkatonta vapaata tai siihen käytetään vuosilomia ja saldovapaita, jotka on tarkoitettu työstä palautumiseen.

- Tällä hetkellä omaishoitoa tehdään naisten palkkapussista ja myös naisten jaksamisen ja työhyvinvoinnin kustannuksella, huomauttaa työmarkkinalakimies Kari Eskola Akavan Erityisaloista.

- EU-direktiivi tuo omaishoitoon kaivatun korvamerkityn vapaan. Kaikilla ei ole kuitenkaan varaa ottaa viittä palkatonta vapaapäivää vuodessa. Vasta vapaan palkallisuus antaa monille mahdollisuuden hyödyntää sitä, Eskola sanoo.

- Kyse on myös inhimillisestä työelämästä ja työurien pidentämisestä. Maan talouden pohjavire on hyvä ja työvoima toipumassa pandemiasta. Nyt on aika tehdä sopimusneuvotteluissa työelämää parantavia, kustannusvaikutteisiakin esityksiä, Kari Eskola sanoo.

- Oletettavaa on, että omaishoidon merkitys on kasvava. Ainakin kuntataloudelle toisi säästöjä, jos työntekijät voisivat helpommin ottaa vastuuta läheistensä hoidosta.

- Olemme nostaneet eri sopimuspöytien yhteiseksi tavoitteeksi työhyvinvoinnin, perheen ja työn yhteensovittamisen sekä perhevapaauudistuksen implementoinnin työ- ja virkaehtosopimuksiin. Omaishoitovapaan palkallisuus on tärkeä osa tätä perheen ja työn yhteensovittamisen kokonaisuutta.

Lisätietoja: työmarkkinalakimies Kari Eskola, Akavan Erityisalat, puh. 0201 235 367, kari.eskola@akavanerityisalat.fi

> Akavan Erityisalojen tavoitteet työehtosopimusneuvotteluihin

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582

Kari Eskola, Akavan ErityisalatTyömarkkinalakimies

Valtiosektorin ja kirkon sektorin sopimus- ja neuvottelutoiminta, yksityinen museoala sekä YTN:n järjestösektorin edunvalvonta

Puh:040 590 5693kari.eskola@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalojen mielestä omaishoitovapaan ajalta tulee saada palkkaa.

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä. Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksiin kuuluu yhteensä 28 500 jäsentä.

Akavan Erityisalat: Kaavamainen neljän työnhaun velvoite ei sovi korkeakoulutettujen työmarkkinoille12.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hallituksen esitysluonnos työvoimapalvelujen uudistamisesta ei korjaa yhdenvertaisuusongelmaa, joka oli jo edellisellä vaalikaudella esitetyssä ns. omaehtoisen työnhaun mallissa. Nyt esitettyä mallia tulee joustavoittaa, koska työn tarjonta vaihtelee alueittain ja koulutusaloittain, Akavan Erityisalat esittää. Liitto on jättänyt lausuntonsa esitysluonnokseen.