Akavan Erityisalat: Raskaussyrjintätapaukset yleisiä jäsenneuvonnassa

– Miltei joka päivä jäsenet ottavat yhteyttä liittoon ja kysyvät raskaussyrjinnästä. Tyypillinen tapaus on, että määräaikaisuutta ei jatketa tai että perhevapaalta palaava huomaa työnsä kadonneen. Vaikuttaa siltä, että raskaus tekee naisesta työelämässä kuin hyödyttömän, sanoo lakimies Anna Zibellini Akavan Erityisaloista.

Lakimies Anna Zibellini puhui tasa-arvovaltuutetun Raskaussyrjintä ei ole leikin asia -kampanjan avaustilaisuudessa 2.10. Naisvaltaisena liittona Akavan Erityisalat tukee kaikin tavoin tasa-arvovaltuutetun käynnistämää kampanjaa ja pitää sitä erittäin tarpeellisena.

– Isoin ongelma on se, että naiset eivät tunne omia oikeuksiaan ja että yleisesti  hyväksytään, että raskaana oleva työntekijä on huonompi. Moni raskaussyrjintää kokenut ei ymmärrä tulleensa kohdelluksi vastoin tasa-arvolakia. On hyvä, että kampanjan avulla jaetaan  tietoutta kaikkialle työelämään.Tällöin myös kynnys vaatia syrjinnän lopettamista madaltuu, Zibellini sanoo.

Zibellinin mielestä on huolestuttavaa, että  itse syrjintää kokeneet naiset eivät juurikaan taistele omien oikeuksiensa puolesta. Ammattiliittoon yhteyttä ottavat ovat rohkeita ja sitkeitä, mutta heistäkään kaikki eivät halua viedä edes selkeitä syrjintätapauksia eteenpäin. Pelkona on leimautuminen ja oman urapolun päättyminen.

– Suomessa on totuttu ajattelemaan, että tasa-arvo on ollut voimassa maassamme jo 100 vuotta eli siitä lähtien, kun naiset ovat saaneet täydet poliittiset oikeudet. Kuitenkin vielä vuonna 2017 tarvitsemme kipeästi raskaussyrjintää vastustavaa kampanjaa, jotta naiset saavuttaisivat täydet oikeudet työelämässä.

– Raskaus, lapsen saaminen ja vanhemmuus ovat niin naisen kuin miehen elämässä ainutlaatuinen tapahtuma. Kun nainen valmistautuu uuteen tehtäväänsä äitinä, on kestämätöntä, että samaan aikaan hän on huolissaan työpaikastaan, palkastaan ja urakehityksestään.

Akavan Erityisalat on kulttuurin, hallinnon ja liike-elämän asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien etujärjestö, jonka jäsenistä reilut 80 prosenttia on naisia.

Lisätietoja: lakimies Anna Zibellini, Akavan Eriytisalat, puh. 0201 235 353, anna.zibelini@akavanerityisalat.fi

Anna Joutsenniemi Viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, Maistraatinportti 4 A, 6. krs. 00240 Helsinki puh. 0201 235 349, 040 525 8582 anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi www.akavanerityisalat.fi, @AJoutsenniemi