Akavan Erityisalat: Teknologiateollisuuden ratkaisu murentaa luottamusta työmarkkinoilla

Akavan Erityisalat on huolissaan työmarkkinoiden lisääntyvästä vastakkainasettelusta. Teknologiateollisuus kertoi tänään ilmoitusasiana merkittävistä, yleissitovuutta vaarantavista muutoksista työehtosopimustoimintaansa.

Teknologiateollisuus eriyttää valtakunnallisen TES-toiminnan erilliseen työnantajayhdistykseen, johon alan yritykset joko liittyvät tai sitten eivät.

- Muutoksen seurauksena jäsentemme työehtojen vakaudelle tärkeä yleissitovuus on vaarassa, sillä osa Teknologiateollisuuden yrityksistä jättäytyy todennäköisesti pois valtakunnallisesta sopimisesta, sanoo johtaja Helena Lamponen Akavan Erityisaloista.

- Muutoksia arvioidaan akavalaisessa kentässä rauhassa, mutta tapa yllättää neuvottelukumppanit näin isolla periaatteellisella muutoksella kertoo huonosta ilmapiiristä työmarkkinoilla.Toimiva ja menestyvä työelämä voi perustua vain osapuolten väliseen luottamukseen.

- Valitettavasti Teknologiateollisuuden ratkaisu voi johtaa työehtosopimustoiminnan murentumiseen ja myös henkilöstön työehtojen heikentymiseen. Muutokset korostavat sitä,  miten järjestäytyminen ammattiliittoon on yhä tärkeämpää, Lamponen sanoo.

***

Neuvottelujärjestö Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry on Teknologiateollisuuden suurin sopijakumppani. Akavan Erityisalat on YTN:n jäsenliitto. Akavan Erityisaloissa on teknologiateollisuuden sopimusalalla noin 900 jäsentä.

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä. Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksiin kuuluu yhteensä 28 500 jäsentä.

Akavan Erityisalat: Opiskelijoiden tulevaisuudenuskoa lujitettava – neljä teesiämme12.5.2021 09:40:10 EEST | Tiedote

Opintoja on painettu eteenpäin, mutta yksinäisyys ja huoli tulevaisuudesta koettelee opiskelijoita, ilmenee Akavan Erityisalojen kyselystä. Liitto ehdottaa neljää teesiä opiskelijoiden tukemiseksi koronakriisin jälkeen: 1. Ohjaaminen ja tuki kuntoon. 2. Opintotuen pisterajoista luovuttava. 3. Palkallisiin harjoittelujaksoihin panostettava. 4. Yhteisöllisyyden merkitys tunnustettava.

Opiskelijakysely: ”Zoom-luennot ja itsenäinen puurtaminen opiskelijaelämän ainoa sisältö”12.5.2021 09:38:01 EEST | Tiedote

Korona on koetellut pahoin opiskelijoiden henkistä jaksamista. Moni on paahtanut opintoja eteenpäin pieneen asuntoon lukittautuneena ja tilanteen pitkittyessä voimat ovat hiipuneet. Yli puolet kokee koronakriisin syöneen pohjaa tulevaisuudelta, kertoo Akavan Erityisalojen opiskelijakysely. Liitto edustaa mm. humanistisia ja kasvatusaloja, taide- ja kulttuurialaa sekä hallinnon aloja.