Akavan Erityisalat: Teknologiateollisuuden ratkaisu murentaa luottamusta työmarkkinoilla

Akavan Erityisalat on huolissaan työmarkkinoiden lisääntyvästä vastakkainasettelusta. Teknologiateollisuus kertoi tänään ilmoitusasiana merkittävistä, yleissitovuutta vaarantavista muutoksista työehtosopimustoimintaansa.

Teknologiateollisuus eriyttää valtakunnallisen TES-toiminnan erilliseen työnantajayhdistykseen, johon alan yritykset joko liittyvät tai sitten eivät.

- Muutoksen seurauksena jäsentemme työehtojen vakaudelle tärkeä yleissitovuus on vaarassa, sillä osa Teknologiateollisuuden yrityksistä jättäytyy todennäköisesti pois valtakunnallisesta sopimisesta, sanoo johtaja Helena Lamponen Akavan Erityisaloista.

- Muutoksia arvioidaan akavalaisessa kentässä rauhassa, mutta tapa yllättää neuvottelukumppanit näin isolla periaatteellisella muutoksella kertoo huonosta ilmapiiristä työmarkkinoilla.Toimiva ja menestyvä työelämä voi perustua vain osapuolten väliseen luottamukseen.

- Valitettavasti Teknologiateollisuuden ratkaisu voi johtaa työehtosopimustoiminnan murentumiseen ja myös henkilöstön työehtojen heikentymiseen. Muutokset korostavat sitä,  miten järjestäytyminen ammattiliittoon on yhä tärkeämpää, Lamponen sanoo.

***

Neuvottelujärjestö Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry on Teknologiateollisuuden suurin sopijakumppani. Akavan Erityisalat on YTN:n jäsenliitto. Akavan Erityisaloissa on teknologiateollisuuden sopimusalalla noin 900 jäsentä.

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä. Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksiin kuuluu yhteensä 28 500 jäsentä.

”Et olisi viihtynyt nuorekkaassa tiimissä” - Rekrytointisyrjinnän kitkeminen vaatii lain tiukennuksen lisäksi asennemuutoksen, Akavan Erityisalat esittää13.1.2021 08:10:13 EET | Tiedote

Rekrytointisyrjintä on polttava ja vaiettu ongelma myös hallinnon, viestinnän ja kulttuurin erityisaloilla, vahvistaa Akavan Erityisalojen jäsentutkimus. – Ilmiön kitkemiseksi tulee hyödyntää vuonna 2021 käynnistyvä yhdenvertaisuuslain osauudistus. Säädöstien lisäksi tarvitsemme ison asennemuutoksen, Akavan Erityisalat esittää.