Akavan Erityisalat: Työttömyysturvan aktiivimallit pysäytettävä

Akavan Erityisalat osallistuu 2.2. Helsingissä järjestettävään työttömyysturvan ns. aktiivimalleja vastustavaan mielenilmaukseen. Liiton hallitus päätti asiasta torstaina. Lisäksi Akavan Erityisalat käynnistää aktiivimallikeskusteluun eri näkökulmia tuovan somekampanjan.

– Painavin peruste aktiivimallin vastustamiselle on sama, jonka toimme esille jo viime kesän kannanotossamme ja josta mm. perustuslakivaliokunta huomautti syksyllä. Mielestämme laissa on yhdenvertaisuusongelma, koska työttömyysturvan taso ei voi vaihdella sen mukaan, onko työtä tai palveluja tarjolla, sanoo Akavan Erityisalojen puheenjohtaja Maarit Helén.

– Lisäksi malli käytännössä leikkaa työttömyysturvaa ja sotii näin kilpailukykysopimusta vastaan. Kiky-sopimusta solmittaessa maan hallitus lupasi, ettei työttömyysturvaan tule leikkauksia.

– Epäilemme myös, voiko aktiivimalli parantaa kulttuurin, hallinnon, viestinnän ja hyvinvoinnin asiantuntijatehtäviä etsivien jäsentemme laadullista työllistymistä. Malli voi toimia jopa päinvastaiseen suuntaan rapauttamalla koulutukseen ja osaamiseen perustuvaa työnhakua sekä vesittämällä ammattisuojan. Aktiivimalli ei myöskään noteeraa omatoimista työnhakua eikä ammattiliittojen työllistymispalveluja, jotka ovat tehokkaita työllistäjiä.

Akavan Eritysalat ihmettelee, miksi aktiivimallin toimeenpanon resursointi on karkeasti laiminlyöty.

– Aliresursointi iskee paitsi työttömiin myös mm. työvoimahallinnossa työskenteleviin jäseniimme. Vaadimme työvoimapalveluihin uudistuksia ja resursointia, jotka mahdollistavat nykyistä paremmin arvostavan, yksilöllisen ja työtöntä kannustavan palvelun.

Akavan Erityisalojen järjestöpäätös suojaa liiton jäsenyhdistysten työsuhteessa olevia jäseniä, jotka haluavat osallistua työajalla perjantaina 2.2. klo 11 Helsingissä Senaatintorilla järjestettävään poliittiseen mielenilmaukseen. Työsuhteiset voivat siis osallistua työajalla näin halutessaan. Liitto muistuttaa, että virkasuhteiset jäsenet eivät voi työajalla osallistua kyseiseen mielenilmaukseen.

Akavan Erityisalojen jäsenkyselyyn vastanneista 66 % toivoi liiton osallistuvan mielenilmaukseen. Noin 77 % katsoi, että liiton tulee toimia aktiivimallin purkamiseksi ja 69 % pysäyttäisi aktiivimalli kakkosen eli ns. aktiivisen työnhaun mallin valmistelun. Sähköpostikyselyyn vastasi yhteensä 2 600 liiton jäsentä. Kysely toteutettiin 19.–22. tammikuuta 2018.

Akavan Erityisalat korostaa, että se on liittona puoluepoliittisesti sitoutumaton.
– Osallistumme mielenilmaukseen, koska vastustamme työttömyysturvan aktiivimalleja, Maarit Helén painottaa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Maarit Helén, Akavan Erityisalat, puh. 040 749 2299.

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 23  jäsenyhdistystä.