Akavan Erityisalat tyytyväinen kunta-alan sopimukseen

Kunta-alan palkkaratkaisu oli hyvätasoinen. Pitkäaikainen tavoitteemme palkkaohjelmasta toteutui viimein. Tämä oli tärkeä askel kunta-alan naisvaltaiselle, vaativaa työtä tekevälle alipalkatulle jäsenistöllemme, arvioi Akavan Erityisalat 8.6. syntynyttä kuntasopimusta.
Kunta-alan Palkkapäivä-mielenilmaus Helsingissä 6.5.2022. Kuva: Vessi Hämäläinen

Akavan Erityisalojen hallitus hyväksyi neuvottelutuloksen kunta-alan palkkaratkaisusta jo maanantaina 6.6. Liitto katsoo, että ratkaisu vastaa asetettuihin neuvottelutavoitteisiin hyvin.

Ratkaisu sisältää riittävät palkankorotukset ja viiden vuoden palkkaohjelman. Perhevapaamääräyksistä saatiin hyvätasoiset kirjaukset.

Akavan Erityisalat edustaa kuntien kirjasto-, kulttuuri-, museo-, liikunta- ja nuorisoalojen sekä hallinnon, suun terveyden ja vanhustyön asiantuntijoita ja esihenkilöitä.

- Tätä tulosta ei olisi saavutettu ilman historian tiukimpia kunta-alan panostustoimia, joissa kaikissa jäsenemme olivat mukana. Painostustoimet toteutettiin poikkeuksellisen hyvällä yhteishengellä järjestö- ja keskusjärjestörajat ylittäen, sanoo kuntasektorin neuvottelupäällikkö Jaakko Korpisaari Akavan Erityisaloista.

- Jäsenemme mm. kirjastoissa, museoissa ja suun terveydenhuollossa olivat lakossa kaikissa kymmenessä lakkokaupungissa. Nämä ryhmät lakkoilivat kaikkien noin 5 000 kuntajäsenemme puolesta.

Kolmivuotinen sopimus ja
viiden vuoden palkkaohjelma

Kunta-alalle allekirjoitettiin 8.6. uudet kolmivuotiset työ- ja virkaehtosopimukset ja viiden vuoden palkkaohjelma.

Sopimuksissa ovat mukana työnantaja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Julkisen alan unioni JAU (JHL ja Jyty). JUKO edusti neuvotteluissa Akavan Erityisalojen jäsenistöä.

Sopimukset noudattavat aiemmin toukokuussa annettua sovittelulautakunnan sovintoehdotusta.

Sopimukset ovat kolmivuotisia ja ovat voimassa 1.5.2022-30.4.2025.

Saavutetun sopimusratkaisun myötä JUKOn kunta-alalle julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy keskiviikkona 8. kesäkuuta klo 24.00.

Palkkoja korotetaan tänä vuonna takautuen 1.6. lukien 2 prosentin yleiskorotuksella. Korotus on kuitenkin vähintään 46 euroa kuukaudessa, joka kohdentuu enintään 2 300 euron palkkoihin.

Lokakuussa 1.10. on paikallisesti kohdennettava 0,5 prosentin palkankorotuserä. Jos erän kohdennuksesta ei päästä paikallisissa neuvotteluissa yksimielisyyteen, se maksetaan kaikille yleiskorotuksena.

Vuosina 2023 ja 2024 palkankorotukset ovat 1,9 prosenttia. Korotuseristä 1,5 prosenttia maksetaan yleiskorotuksena ja 0,4 prosenttia paikallisesti kohdennettavana eränä. Palkankorotukset maksetaan kesäkuun alussa 1.6.2023 ja 1.6.2024.

Jos vientiteollisuudessa neuvotellaan näille vuosille 1,9 prosenttia suurempia palkankorotuksia, nostavat ne automaattisesti myös kuntasopimusten palkankorotuksia. Palkankorotusten tasossa verrataan teknologiateollisuuden, kemianteollisuuden ja AKT:n työehtosopimusten palkankorotusten keskiarvoa vuosina 2023 ja 2024.

Palkkaohjelma vuosille 2023 -2027
– yhteensä noin 5 prosenttia

Kunta-alan veto- ja pitovoiman lisäämiseksi sovittiin viisivuotisesta palkkauksen kehittämisohjelmasta, joka korottaa palkkoja sopimuskorotusten lisäksi. Palkkaohjelman tavoitteena on parantaa kunta- ja hyvinvointialan työpaikkojen kilpailukykyä, henkilöstön saatavuutta, työelämän laatua ja palvelutuotannon tuloksellisuutta.

Palkkaohjelma ajoittuu vuosille 2023–2027 ja koskee kaikkia sopimusaloja. Palkkaohjelman palkankorotuserien kohdentamisesta neuvotellaan joko paikallisesti tai keskitetysti. Näiden erien käyttämisestä neuvottelevat ainoastaan JUKO, JAU ja työnantajaosapuoli.

Palkkaohjelman palkankorotuserät ovat 1.6.2023 paikallinen järjestelyerä 1,2 %, 1.2.2024 keskitetty järjestelyerä 0,4 %, 1.6.2024 paikallinen järjestelyerä 0,6 %, 1.6.2025 paikallinen järjestelyerä 0,8 %, vuonna 2026 paikallinen järjestelyerä 0,8 % ja vuonna 2027 paikallinen järjestelyerä 1,2 %. Tästä poiketen on mahdollista, että keskitettyjä järjestelyeriä olisi kaksi yhden sijasta.

Lisätietoja: neuvottelupäällikkö Jaakko Korpisaari, Akavan Erityisalat, puh. 040 777 9422

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, puh. 040 525 8582

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän, liike-elämän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 20 jäsenjärjestöä.

Kansalaiskysely: Suomi ei menesty ilman hyvää julkista hallintoa12.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomi ei menesty ilman hyvää julkista hallintoa, arvioi 86 % suomalaisista Verianin (ent. Kantar) kyselyssä. - Kansa ymmärtää, ettei hyvä julkinen hallinto ole ostettavissa vasta sitten, kun vaikkapa kriisi yllättää, kommentoi Akavan Erityisalojen johtava työmarkkinalakimies Kari Eskola tuloksia. Ennen julkaisemattoman tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa 2023. Kysely toteutettiin Akavan Erityisalojen toimeksiannosta.

Yhdistelmätehtävät ovat kuntien kulttuurialan asiantuntija- ja esihenkilötehtävien ongelmana20.3.2024 17:42:48 EET | Tiedote

Oripään kunta julkaisi rekrytointi-ilmoituksen, jossa haettiin alle 3 000 euron kuukausipalkalla kirjastonjohtajaa vastuunaan kirjasto,- museo- ja kulttuuritoimi, kunnan markkinointi, maahanmuuttotyö sekä hyvinvointilautakunnan esittelijän tehtävät. Rekrytointi kuvastaa yleistymässä olevaa yhdistelmätehtävien ongelmaa. Ammattijärjestöjen kyselyssä 42 % kirjasto,- museo,- ja kulttuurialan esihenkilöistä ja asiantuntijoista kertoi oman vastuualueensa kasvaneen uusilla tehtäväkokonaisuuksilla.