Akavan opiskelijoiden puheenjohtajaksi Maria Jokinen

Akavan opiskelijat on valinnut puheenjohtajaksi vuodelle 2019 Maria Jokisen, joka edustaa opiskelijatoiminnassa Tekniikan akateemisia. Hän on Akavan opiskelijoiden historian ensimmäinen ammattikorkeakoulutaustainen puheenjohtaja.

Jokinen on toiminut tänä vuonna varapuheenjohtajana Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry:ssä ja hän opiskelee teollisen muotoilun koulutusohjelmassa Metropolia Ammattikorkeakoulussa.

– On suuri kunnia päästä johtamaan Akavan opiskelijoita ja edustamaan kattavasti korkeakouluopiskelijoita. Väistyvä puheenjohtajisto jättää suuret saappaat astuttavaksi ja nyt on aika ottaa taas isompaa vaihdetta silmään. Ensi vuosi on politiikan supervuosi ja hieno mahdollisuus nostaa koulutusta ja kestävää sukupolvipolitiikkaa esille, sanoo Jokinen.

Varapuheenjohtajiksi valittiin Miihkali Härkönen ja Jesper Lempiäinen. Miihkali Härkönen edustaa Insinööriliittoa ja opiskelee ohjelmistotekniikan insinööriksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Härkönen on aiemmin toiminut Insinööriopiskelijaliitto IOL:n puheenjohtajana, Insinööriliiton hallituksessa ja opiskelijakuntansa edustajiston puheenjohtajana. Jesper Lempiäinen edustaa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:tä ja on kasvatustieteen opiskelija Turun yliopistossa. Lempiäinen on aiemmin toiminut Suomen Opettajaksi Opiskelevien SOOL ry:n puheenjohtajana, ylioppilaskuntansa edustajiston jäsenenä ja tutkimusavustajana Turun yliopistossa.

Akavan opiskelijoiden uusien toimijoiden kausi alkaa 1. tammikuuta 2019.

Lisätietoja:

Maria Jokinen, 045 884 7287, @mariajjokinen

Miihkali Härkönen, 044 567 1841, @miihkali.h

Jesper Lempiäinen, 050 5769 528, @JLempiP

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.