Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder Ammattikorkeakoulupäivillä: Korkeakoulujen visiotyössä löydettävä uusi malli työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen

Ammattikorkeakoulusektorin tulevaisuus on puhuttanut vuoden 2018 Ammattikorkeakoulupäivillä Porissa. Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder peräänkuuluttaa korkeakouluille uusia malleja osaamisen kehittämiseen työuran aikana.

Sture Fjäder pitää välttämättömänä, että visiotyössä löydetään ratkaisuja, jotka kannustavat tarjoamaan koulutusta työuran eri vaiheissa.

– Koulutuksen tulee tähdätä työssä olevien osaamistason nostoon ja ajantasaisen tutkimuksen soveltamiseen asiantuntijatyössä. Ilman tätä uudistusta emme pysy mukana kansainvälisessä osaamiskilpailussa, Fjäder toteaa.

Fjäderin mukaan nykyinen täydennys-, jatko ja erikoistumiskoulusjärjestelmä on uudistettava ja kunnianhimon tasoa on nostettava.

– Kaipaamme uusia ideoita työuran aikaisen koulutuksen järjestämiseksi ja rahoittamiseksi. Korkeakoulujen roolia työelämässä olevien koulutuksesta on lisättävä.

Sture Fjäderin mukaan ilman valtion lisärahoitusta ei voida nostaa korkeakoulutettujen tuotavuutta nopealla aikataululla.

– Pidän tärkeänä, että Suomesta tulee avoimen opetuksen ja tutkimuksen kärkimaa, jossa esimeriksi opetusmateriaalit ja tietokannat ovat avoimemmin saatavilla, Fjäder toteaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla valmistellaan parhaillaan uutta korkeakoulutuksen tiekarttaa. Työssä etsitään laajalti ratkaisuja korkeakoulutuksen tunnistettuihin haasteisiin. Nimetyt teemaryhmät pohtivat korkeakoulutuksen rahoituksen ja ohjausta, työyhteisöjen kehittämistä, korkeakoulutuksen avoimuuden ja joustavuuden edistämistä sekä jatkuvan, tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotyön sekä digitalisaation tekoälyn hyödyntämistä. Korkeakouluilla on potentiaalia nykyistä laajempaan yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Tiekarttatyössä on löydettävä konkreettisia keinoja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja vuorovaikutuksen lisäämiseen.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.

Työmarkkinakeskusjärjestöt Jyväskylässä: Osaaminen takaa Suomen menestyksen24.1.2019 17:00:00Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä seuraavan hallituksen on nostettava osaaminen ja koulutus kärkiteemoiksi. Osaava työvoima on Suomen menestyksen paras takuu. Aihetta käsitellään Jyväskylässä järjestettävässä Ääni työlle -kiertueen tilaisuudessa, jossa aiheena on osaava työvoima ja koulutus. Kiertue vierailee alkuvuoden aikana yhdellätoista paikkakunnalla.