Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder Ammattikorkeakoulupäivillä: Korkeakoulujen visiotyössä löydettävä uusi malli työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen

Ammattikorkeakoulusektorin tulevaisuus on puhuttanut vuoden 2018 Ammattikorkeakoulupäivillä Porissa. Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder peräänkuuluttaa korkeakouluille uusia malleja osaamisen kehittämiseen työuran aikana.

Sture Fjäder pitää välttämättömänä, että visiotyössä löydetään ratkaisuja, jotka kannustavat tarjoamaan koulutusta työuran eri vaiheissa.

– Koulutuksen tulee tähdätä työssä olevien osaamistason nostoon ja ajantasaisen tutkimuksen soveltamiseen asiantuntijatyössä. Ilman tätä uudistusta emme pysy mukana kansainvälisessä osaamiskilpailussa, Fjäder toteaa.

Fjäderin mukaan nykyinen täydennys-, jatko ja erikoistumiskoulusjärjestelmä on uudistettava ja kunnianhimon tasoa on nostettava.

– Kaipaamme uusia ideoita työuran aikaisen koulutuksen järjestämiseksi ja rahoittamiseksi. Korkeakoulujen roolia työelämässä olevien koulutuksesta on lisättävä.

Sture Fjäderin mukaan ilman valtion lisärahoitusta ei voida nostaa korkeakoulutettujen tuotavuutta nopealla aikataululla.

– Pidän tärkeänä, että Suomesta tulee avoimen opetuksen ja tutkimuksen kärkimaa, jossa esimeriksi opetusmateriaalit ja tietokannat ovat avoimemmin saatavilla, Fjäder toteaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla valmistellaan parhaillaan uutta korkeakoulutuksen tiekarttaa. Työssä etsitään laajalti ratkaisuja korkeakoulutuksen tunnistettuihin haasteisiin. Nimetyt teemaryhmät pohtivat korkeakoulutuksen rahoituksen ja ohjausta, työyhteisöjen kehittämistä, korkeakoulutuksen avoimuuden ja joustavuuden edistämistä sekä jatkuvan, tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotyön sekä digitalisaation tekoälyn hyödyntämistä. Korkeakouluilla on potentiaalia nykyistä laajempaan yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Tiekarttatyössä on löydettävä konkreettisia keinoja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja vuorovaikutuksen lisäämiseen.

Palkansaaja- ja korkeakoulujärjestöt esittävät Henna Pursiaista Allianssin varapuheenjohtajaksi2.11.2018 13:17Tiedote

Akava, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL), Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ja Opiskelijoiden Liikuntaliitto kannattavat valtiotieteiden opiskelija Henna Pursiaista Suomen nuorisoyhteistyö – Allianssin varapuheenjohtajaksi seuraavalle toimikaudelle.