AKAVAn puheenjohtaja Sture Fjäder lietsoo sukupolvien välistä vastakkainasettelua

AKAVAn puheenjohtaja Sture Fjäder aloitti akavalaisten liittokokouksen kritisoimalla SDP:n ratkaisuja eläkeläisköyhyyden poistamiseksi. SDP:n esitys nostaa Telan asiantuntijan mukaan 55 000 suomalaista eläkeläistä pois köyhyydestä. Oikeudenmukaisuudesta huolehtiminen kuuluu kaikille sukupolville, eikä pienellä maalla ole varaa tai järkeä lietsoa sukupolvien välistä vastakkainasettelua, toteaa SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta.

Feldt-Rannan mukaan SDP on sitoutunut jo 2017 siihen, että alle 1400 € eläkkeitä korotetaan 30 € kuussa. Julkisen talouden sallimissa rajoissa pieniä eläkkeitä on usean vuoden aikana tavoitteena korottaa yhteensä sadalla eurolla.

- Yhteiskuntapolitiikassa tehdään jatkuvasti arvovalintoja. SDP:n arvoissa säällinen toimeentulo kuuluu kaikille. Maassamme on iso pienituloisten eläkeläisen joukko, joka päivittäin joutuu tinkimään pienen eläkkeen vuoksi monista asioista. Hyvinvointiyhteiskunta kuuluu kaikille ja on kunnia-asia huolehtia näiden naisten ja miesten eläkkeiden taso säälliseksi.

- Voisi ajatella, ettei kukaan oikeudentuntoinen ihminen voisi vastustaa eläkeläisköyhyyden poistamista Suomessa. Sture Fjäderin puhe kertoo kuitenkin muusta. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Fjäderillä itsellään on 15 000 euron kuukausipalkkion lisäksi erityisjärjestelyjä, joilla hänelle maksettaisiin 21 kuukautta täyttä palkkaa ennen eläkkeelle jäämistä, vaikka ei jatkaisikaan tehtävässään. Tällaista hulppeaa etua nauttivan henkilön suusta pienten eläkkeiden korottamisen arvostelu tuntuu suorastaan julkealta.

Maarit Feldt-Ranta

Kansanedustaja, riksdagsledamot, MP

Puh/tfn/phone +35894321

mobile +358 50 512 2544