Akavan toimintaa organisoidaan uudelleen

Akavan liittokokous päätti 28. marraskuuta uudistaa Akava-yhteisön tehtäviä, toimintaa ja sisäistä työnjakoa. Osana muutosta Akavan keskusjärjestön toimintaa organisoidaan uudella tavalla. Akavan hallitus käsitteli asian kokouksessaan 15. joulukuuta.

– Rakennamme tulevaisuuden Akava-yhteisöä, jonka toiminta vastaa toimintaympäristön muuttuneisiin vaatimuksiin. Jatkossa ydintehtävämme on yhteiskunnallinen vaikuttaminen sekä työelämän lainsäädäntöön vaikuttaminen, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Muuttuneessa työmarkkinakentässä Akava tukee keskusjärjestönä neuvottelujärjestöjensä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn sekä Ylemmät toimihenkilöt YTN:n ja edunvalvontajärjestö Entren sopimus- ja neuvottelutoimintaa sekä edunvalvontaa.

Akavan toimistossa on vuoden 2018 alusta lähtien osaamisen ja kasvun, työelämän ja Eurooppa-vaikuttamisen toiminnot. Näiden tukena on ohjelma- ja tiedontuotanto, järjestäytyminen, viestintä sekä talous ja hallinto. Akavan opiskelijat on jatkossa entistä tiiviimmin osana Akavan toimintaa.

– Uudistamme tiedontuotantomme roolia vaikuttamistyön sisältöjen luomisessa. Tavoitteenamme on vahvistaa asemaamme yhteiskunnallisena keskustelijana, Fjäder jatkaa.

Akava panostaa nykyistä voimakkaammin järjestäytymisen edistämiseen, joka on tärkeää kaikille Akavan jäsenjärjestöille.

– Teemme vuoden 2018 alussa laajan tutkimuksen, jolla kartoitamme erityisesti nuorten arvoja sekä heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan työelämästä ja työelämätaidoista. Hyödynnämme tuloksia tulevassa järjestäytymiseen liittyvässä toiminnassa, Fjäder sanoo.

Uuteen organisaatioon siirtyminen ei aiheuta tarvetta henkilöstövähennyksiin. Akavan uuden organisaation toimintaan liittyy henkilöstön työtehtävien uudelleenjärjestelyjä, joita on käsitelty yhteistoimintamenettelyssä.

Akava-yhteisön muodostavat jäsenjärjestöt, niiden neuvottelu- ja edunvalvontajärjestöt Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Ylemmät toimihenkilöt YTN ja Entre sekä keskusjärjestö Akava. Akavaan kuuluu 36 jäsenliittoa ja yli 600 000 jäsentä. Akavan jäsenmäärä on kasvanut sen perustamisesta lähtien.

Akava selvitti: Lähes 60 prosenttia 18–35 vuotiaista pitää tasa-arvon lisääntymistä tavoiteltavana kehityssuuntana16.4.2018 14:02Tiedote

Akavan selvitys kertoo, että suurin osa nuorista korkeakoulutetuista pitää eriarvoisuuden vähenemistä ja sukupuolten välisen tasa-arvon paranemista tavoiteltavina kehityssuuntina suomalaisessa yhteiskunnassa. Vain hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja ympäristön tilan paraneminen katsotaan tärkeämmiksi. Vähäisemmälle painoarvolle jäävät muun muassa elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen.

Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen11.4.2018 20:12Tiedote

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.

Akava selvitti: Lähes puolet 18–35-vuotiaista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenä6.4.2018 12:35Tiedote

Suomalaiset nuoret aikuiset pitävät työelämän kansainvälistymistä myönteisenä asiana, kertoo Akavan tuore selvitys. Akavan Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan 18–35-vuotiaat ovat valmiita muuttamaan ulkomaille menestyäkseen paremmin työurallaan. Kyselyssä 44 prosenttia vastaajista pitää ulkomaille muuttoa itselleen todennäköisenä vaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.