Aknen oirenavigaattorista Terveyskylän ensimmäinen CE-merkitty lääkinnällinen laite

Aknen oirenavigaattori on HUS-Tietohallinnon ensimmäinen CE-merkinnän vaativa lääkinnällinen laite. Se on julkaistu Terveyskylä.fi-palvelun Ihotautitalossa.

CE-merkintä tuotteessa osoittaa, että valmistaja vakuuttaa tuotteen täyttävän sitä koskevien Euroopan unionin direktiivien vaatimukset.

Lääkinnälliseksi laitteeksi luokiteltu ohjelmisto tai laite tarvitsee CE-merkinnän, joka edellyttää ISO13485-laatujärjestelmän noudattamista. Laite voi olla laitteisto tai ohjelmisto, jota käytetään potilaan hoidossa ja hoitopäätösten tukena, esimerkiksi jonkin algoritmin avulla.

Käyttötarkoitus ja hyödyt

Aknen oirenavigaattorin kysymysten ja kuvien avulla henkilö voi luokitella oman aknetyyppinsä ja saada näin tietoa sen hoidosta. Navigaattori on tarkoitettu yli 12-vuotiaille aknesta kärsiville. Se on digitaalinen apuväline aknen hoidontarpeen arvioon ja itsehoidon ohjaukseen. Navigaattori antaa suosituksen, täytyykö aknen takia hakeutua lääkärin vastaanotolle ja kuinka pian. Lisäksi se antaa ohjeita aknen omatoimiseen hoitoon.

Lievää aknea sairastava saa laadukkaat ja selkeät itsehoito-ohjeet sekä tiedon siitä, tarvitseeko hakeutua lääkäriin. Vaikeaa aknea sairastava ohjautuu nopeammin lääkärin arvioon, jotta esimerkiksi ihon arpeutuminen voidaan välttää.

Lisätietoa:

Osastonylilääkäri Katariina Hannula-Jouppi, p. 050 4287976, katariina.hannula-jouppi@hus.fi

Linkki oirenavigaattoriin: https://www.terveyskyla.fi/ihotautitalo/ihotaudit/akne/aknen-oirenavigaattori

Mikä on Terveyskylä?

Terveyskylä.fi on yhdessä potilaiden kanssa kehitetty erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Terveyskylän talojen tietosisältö on veloituksetta kaikkien käytössä.

Potilaille tarkoitettuihin digitaalisiin hoitopolkuihin vaaditaan lääkärin lähete tai hoitosuhde erikoissairaanhoitoon. Omahoito-ohjelmista osa tulee olemaan kaikille avoimia, osa on suunnattu vain hoidossa oleville potilaille.

Terveyskylän Omapolku-palvelukanava mahdollistaa sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitopaikan välillä sekä tarjoaa välineitä omahoitoon. Asiakkaan Omapolulle voidaan liittää potilasryhmäkohtaisia digihoitopolkuja. Nyt auki on 27 taloa. Vuoden 2018 loppuun mennessä taloja on muutama enemmän ja niissä on kymmeniä digihoitopolkuja sekä omahoito-ohjelmia eri potilasryhmille.

Terveyskylän palvelut sopivat erityisen hyvin elämänlaadun, oireiden ja elintapojen seuraamiseen, toimenpiteeseen valmistautumiseen ja siitä toipumiseen sekä tukemaan elämää pitkäaikaisen sairauden kanssa. Palvelut täydentävät ja tarjoavat vaihtoehtoja perinteiseen sairaalahoitoon.

Terveyskylää rakennetaan Virtuaalisairaala 2.0 -kärkihankkeessa, Suomen yliopistosairaaloiden yhteistyönä. Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.