Akseli Herlevi tutkimusmatkalla maailman parhaan hampurilaisen kehittämiseksi – Burgerimies starttasi Subilla

Hampurilaisosaamisestaan tunnetun keittiömestari Akseli Herlevin ja suomalaiskuluttajille tuoreet hampurilaissämpylät leipovan Vaasan yhteistyö suomalaisen hampurilaiskulttuurin kehittämiseksi on tuottanut hedelmää – tai vähintään mielenkiintoisia hampurilaisia. Yhteistyö Vaasanin kanssa mahdollisti Akseli Herleville tutkimusmatkoja legendaaristen hampurilaisreseptien ja niiden valmistustekniikoiden pariin autenttisissa ympäristöissään. Herlevin oman ja Vaasan hampurilaisosaamisen kartuttaminen jalostui matkan varrella myös suuren yleisön informoimiseksi, sillä burgerimiehen tutkimusmatkoista syntyi Suomen ensimmäinen hampurilaisiin ja herkuttelumatkailuun erikoistunut TV-sarja. Eilen keskiviikkona Subilla startanneen Burgerimiehen avausjakso tavoitti yli 200 000 hampurilaisfania.

"Arvostan Vaasanin pioneerityötä kotikokkien paremman hampurilaiselämyksen mahdollistajana. On hienoa, että olen pystynyt tuomaan tutkimusmatkoiltani myös heille sämpylöihin liittyviä uusia ideoita ja ajatuksia”, iloitsee hampurilaisiin ja matkailuun erikoistunut Burgerimies. Kuva: MTV

Akseli Herlevi on tuonut tutkimusmatkoiltaan tuliaisina hampurilaisiin liittyvää osaamista ja tietotaitoa ja niiden myötä auttanut Vaasania kehittämään yhä parempia gourmet-luokan hampurilaissämpylöitä. Näiden tiedonkeruumatkojen inspiroimana tehdyssä Burgerimies-sarjassa Akseli Herlevi rullaa pitkin USA:n etelärajaa lännestä itään. Televisiokanava Subin uutuussarja jakaantuu 10 etappiin, joista ensimmäinen on Kaliforniassa ja viimeinen New Yorkissa. Reitin varrella syödään paitsi burgereita, myös muita Amerikan herkkuja kohdekaupunkien ruokatrendejä kuppiloissa ja ravintoloissa selvittäen.

”Olen kiitollinen, että sain Vaasanista yhteistyökumppanin, joka jakaa kanssani intohimon maailman tunnetuimpaan ruokalajiin. Haimme inspiraatiota muiden muassa Kuubasta ja Japanista, mutta Burgerimiehessä keskitymme USA:n ruokakulttuurin kruununjalokiveen sen aidossa ympäristössä”, kertoo Naughty BRGR -ravintoloitsija, keittiömestari ja Subin uuden hampurilaismatkailuohjelman tähti Akseli Herlevi ja jatkaa: ”Perusnähtävyyksiä emme sarjassa hiero, vaan vedimme Amerikan mantereen halki autenttisella road trip -meiningillä. Kysyimme ohjelmaa kuvattaessa vinkkejä myös hampurilaisfaneilta Suomessa, jotka kertoivatkin missä matkan varrella kannattaa pysähtyä. Oman mausteensa sarjaan tuovat ruoan lisäksi musiikki, ruoka, ihmiset ja maisemat.”

Parempia hampurilaisia myös suomalaisissa kotikeittiöissä

Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilaiset ja hodarit ovat tehneet vahvaa nousua suomalaisten kotikeittiöiden arki- ja pyhäruokalistoille. Vaasan vastasi kasvaneeseen kysyntään tuomalla päivittäiskauppaan vuonna 2016 ensimmäiset tuoreet Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät. Viime syksynä Vaasan lanseerasi yhdessä Akseli Herlevin kanssa kehitetyt markkinoiden laadukkaimmat ja THE BRGR ja THE DOG Gourmet sämpylät.

Yhteistyö Suomen tunnetuimman hampurilaisasiantuntijan kanssa on osa Vaasan katuruokakategorian leipätuotteiden edelleen kehittämistä ja kuluttajien hampurilaistietouden kasvattamista.

”Herlevi on tunnettu keittiömestari, joka on valinnut itselleen selkeän erikoisosaamisalueen, jossa hän haluaa olla maailman paras. Olemme ilolla tukemassa Akselia kunnianhimoisen unelmansa tavoittelussa ja olemme samalla pystyneet syventämään myös omaa tietotaitoamme yhä parempien hampurilaissämpylöiden kehittämisessä. On huikeaa nähdä, että yhteistyömme on antanut kimmokkeen kokonaiselle televisiosarjalle, joka varmasti kannustaa suomalaisia laatuhampurilaisten pariin myös kotikeittiöissään”, perustelee Vaasan Oy:n Street Food -leipäkategorian projektipäällikkö Minna Turunen sponsorointiyhteistyötä Akseli Herlevin kanssa.

”Arvostan Vaasanin pioneerityötä kotikokkien paremman hampurilaiselämyksen mahdollistajana. On hienoa, että olen pystynyt tuomaan tutkimusmatkoiltani myös heille sämpylöihin liittyviä uusia ideoita ja ajatuksia. Matkat paremman hampurilaisen eteen tulevat omalta osaltani jatkumaan aina, mutta toivon, että yleisö nauttii nyt tästä Amerikan reissustamme”, iloitsee Herlevi.

Lopputuloksena Burgerimiehen jokaiselta etapilta on kyseisen kaupungin nimikkoburgeri, joka yhdistää koetut maut ja tunnelmat. Jaksojen reseptiikka ja ruoanlaittotekniikat esitellään Vaasan Burgerimies -sivustolla.

Tuotetiedot

Vaasan THE BRGR Gourmet burgerisämpylä 540 g, 6 kpl, (EAN-koodi 6408180734144). Vaasan THE DOG Gourmet hodarisämpylä 440 g, 8 kpl, (EAN-koodi 6408180734168). Saatavuus päivittäistavarakaupoista. Vaasan Gourmet-sämpylät on valmistettu Vantaalla. Sämpylöiden suositushinta on 3,95 €/pussi. Tiedustelunumero: 0800 125 125, www.vaasan.fi ja kampanjasivusto: www.vaasan.com/BRGR

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, jonka historia ulottuu aina vuoteen 1849. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä viidessä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Uusimpia tulokkaita Suomessa ovat ravintolatason hampurilais- ja hodarisämpylät The BRGR ja The DOG. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla.

Burgerimiehen pressikuvat ja esikatselut: VENETSIA
Ohjelmatiedotus, Sub: Akira Ahola, 040 1836 655, akira.ahola@mtv.fi
Vastaava tuottaja, MTV: Tomi Suomela, 0400 678 724, tomi.suomela@mtv.fi
Minna Turunen, Projektipäällikkö, Vaasan Oy, 045 262 7463, minna.turunen@vaasan.com
Vastava tuottaja, Solar Republic: Sasu Norhomaa, sasu.norhomaa@solarrepublic.fi

Suomen ensimmäisen hampurilaisiin ja herkuttelumatkailuun erikoistuneen TV-sarjan avausjakso tavoitti yli 200 000 hampurilaisfania.
"Arvostan Vaasanin pioneerityötä kotikokkien paremman hampurilaiselämyksen mahdollistajana. On hienoa, että olen pystynyt tuomaan tutkimusmatkoiltani myös heille sämpylöihin liittyviä uusia ideoita ja ajatuksia”, iloitsee Herlevi. Kuva: MTV
Olen kiitollinen saadessani  yhteistyökumppanin, joka jakaa kanssani intohimon maailman tunnetuimpaan ruokalajiin. Haimme inspiraatiota muiden muassa Kuubasta ja Japanista, mutta Burgerimiehessä keskitymme USA:n ruokakulttuurin kruununjalokiveen sen aidossa ympäristössä”, kertoo Naughty BRGR –ravintoloitsija, keittiömestari ja Subin uusi TV-tähti Akseli Herlevi. Kuva: MTV
Olen kiitollinen saadessani yhteistyökumppanin, joka jakaa kanssani intohimon maailman tunnetuimpaan ruokalajiin. Haimme inspiraatiota muiden muassa Kuubasta ja Japanista, mutta Burgerimiehessä keskitymme USA:n ruokakulttuurin kruununjalokiveen sen aidossa ympäristössä”, kertoo Naughty BRGR –ravintoloitsija, keittiömestari ja Subin uusi TV-tähti Akseli Herlevi. Kuva: MTV

IT-talo Nortal palkkaa satoja, henkilöstömäärä kasvaa tänä vuonna puolella22.5.2018 14:12Tiedote

Liiketoiminnan- ja IT-alan konsultti sekä ohjelmistotoimittaja Nortal vahvistaa asemiaansa viidellä kotimarkkina-alueellaan Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Liettuassa ja Omanissa. Virossa vuonna 2000 perustettu yhtiö muutti nimensä Nortaliksi ostettuaan vuonna 2011 suomalaisen ohjelmistotoimittaja CCC Corporationin. Täysin työntekijöidensä omistaman Nortalin tavoitteena on palkata tänä vuonna 300 uutta työntekijää varmistamaan lisääntyneiden asiakasprojektien toimitukset. Myös Suomessa Nortalin toiminta on kääntynyt kannattavaksi ja yhtiön rekrytointitarve on liiketoiminnan ja asiakkuuksien kasvaessa huomattava.

Lahden armoton Red Bull 400 kisattiin helteisessä säässä – Iivo Niskaselle pronssia12.5.2018 20:02Tiedote

Kansainväliset mäkihyppystadionit valloittanut ylämäkijuoksutapahtuma Red Bull 400 järjestettiin tänään Lahden suurmäessä. Lähes 700 kisaajaa testasi äärirajojaan helteisessä auringonpaahteessa, pyrkien nousemaan mäkimontun pohjalta Lahden suurmäen huipulle. Suomen urheilutähdistöä kisassa edustivat hiihtäjistä maailmanmestari ja olympiavoittaja Iivo Niskanen ja olympiavoittaja Sami Jauhojärvi, yhdistetyn Ilkka Herola ja Leevi Mutru sekä lumilautailulegenda Eero Ettala. Ammattiurheilijoista paras oli Iivo Niskanen, joka sijoittui kolmanneksi. Voittoon ylsi suunnistusta aktiivisesti harrastava Mikko Patana ja toiseksi sijoittui hiihtotaustan omaava Juho Veikkolainen. Naisten sarjan voitti epävirallisen halli-ME:n vuonna 2017 juossut maratoonari Laura Manninen.

Tekoälyhaaste on saanut liikkeelle jo kymmeniä tuhansia suomalaisia9.5.2018 13:12Tiedote

Reaktorin ja Helsingin yliopiston esittämän tekoälyhaasteen tavoitteena on, että yksi prosentti Suomen väestöstä kouluttautuisi kuluvan vuoden aikana tekoälyn perusteisiin. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuva ilmainen Elements of AI -verkkokurssi. 14. toukokuuta avautuvalle kurssille on ilmoittautunut jo yli 20 000 ihmistä ja työntekijöilleen tekoälykoulutusta ovat lupautunut antamaan jo yli 100 organisaatiota, kuten OP, Nordea, Fazer, Elisa, Finnair, Stora Enso ja Kesko. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kotimainen Fredman muuttaa keittiödatan tyytyväisiksi asiakkaiksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi4.5.2018 09:00Tiedote

Kotimaisen ammattikeittiöalan toimijan Fredman Groupin kehittämä uusi Chefstein-palvelu tekee tiedolla johtamisen mahdolliseksi myös ravintola-alalla. Tuottamalla ja analysoimalla keittiön eri prosesseista tietoa, tehostaa uusi palvelu ravintolan liiketoiminnan johtamista ja tarjoaa samalla keittiömestarille mahdollisuuden keskittyä luovuuteen ja asiakaskokemukseen.

Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin3.5.2018 12:12Tiedote

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kutsu medialle: Kansallinen tekoälyhaaste ja kaikille avoin sekä ilmainen Elements of AI -kurssi. Esittely 3.5. kl 1026.4.2018 10:45Tiedote

Tekoälyn, koneoppimisen ja robottien roolit työelämässä ja arjessamme ovat nykyhetken kuumimpia, mutta samalla myös hämmentävimpiä puheenaiheita. Useimmille meistä on edelleen epäselvää, mitä ne käytännössä tuovat, vievät, tekevät ja tarkoittavat. Uhkaako robotti työpaikkaani vai voisinko hyödyntää tekoälyä omassa elämässäni? Mitä tekoäly ylipäätään on? Helsingin Yliopisto ja Reaktor esittävät kaikille avoimen tekoälyhaasteen. Sen ratkaisemiseksi esitellään kansallinen Elements of AI, eli tekoälyn perusteet -kurssi suomalaisten tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Kurssin esittely medialle torstaina 3.5. kl 10-11.30 (Reaktor, Yliopistonkatu 4, 6. krs.)