Akseli Herlevi tutkimusmatkalla maailman parhaan hampurilaisen kehittämiseksi – Burgerimies starttasi Subilla

Hampurilaisosaamisestaan tunnetun keittiömestari Akseli Herlevin ja suomalaiskuluttajille tuoreet hampurilaissämpylät leipovan Vaasan yhteistyö suomalaisen hampurilaiskulttuurin kehittämiseksi on tuottanut hedelmää – tai vähintään mielenkiintoisia hampurilaisia. Yhteistyö Vaasanin kanssa mahdollisti Akseli Herleville tutkimusmatkoja legendaaristen hampurilaisreseptien ja niiden valmistustekniikoiden pariin autenttisissa ympäristöissään. Herlevin oman ja Vaasan hampurilaisosaamisen kartuttaminen jalostui matkan varrella myös suuren yleisön informoimiseksi, sillä burgerimiehen tutkimusmatkoista syntyi Suomen ensimmäinen hampurilaisiin ja herkuttelumatkailuun erikoistunut TV-sarja. Eilen keskiviikkona Subilla startanneen Burgerimiehen avausjakso tavoitti yli 200 000 hampurilaisfania.

"Arvostan Vaasanin pioneerityötä kotikokkien paremman hampurilaiselämyksen mahdollistajana. On hienoa, että olen pystynyt tuomaan tutkimusmatkoiltani myös heille sämpylöihin liittyviä uusia ideoita ja ajatuksia”, iloitsee hampurilaisiin ja matkailuun erikoistunut Burgerimies. Kuva: MTV

Akseli Herlevi on tuonut tutkimusmatkoiltaan tuliaisina hampurilaisiin liittyvää osaamista ja tietotaitoa ja niiden myötä auttanut Vaasania kehittämään yhä parempia gourmet-luokan hampurilaissämpylöitä. Näiden tiedonkeruumatkojen inspiroimana tehdyssä Burgerimies-sarjassa Akseli Herlevi rullaa pitkin USA:n etelärajaa lännestä itään. Televisiokanava Subin uutuussarja jakaantuu 10 etappiin, joista ensimmäinen on Kaliforniassa ja viimeinen New Yorkissa. Reitin varrella syödään paitsi burgereita, myös muita Amerikan herkkuja kohdekaupunkien ruokatrendejä kuppiloissa ja ravintoloissa selvittäen.

”Olen kiitollinen, että sain Vaasanista yhteistyökumppanin, joka jakaa kanssani intohimon maailman tunnetuimpaan ruokalajiin. Haimme inspiraatiota muiden muassa Kuubasta ja Japanista, mutta Burgerimiehessä keskitymme USA:n ruokakulttuurin kruununjalokiveen sen aidossa ympäristössä”, kertoo Naughty BRGR -ravintoloitsija, keittiömestari ja Subin uuden hampurilaismatkailuohjelman tähti Akseli Herlevi ja jatkaa: ”Perusnähtävyyksiä emme sarjassa hiero, vaan vedimme Amerikan mantereen halki autenttisella road trip -meiningillä. Kysyimme ohjelmaa kuvattaessa vinkkejä myös hampurilaisfaneilta Suomessa, jotka kertoivatkin missä matkan varrella kannattaa pysähtyä. Oman mausteensa sarjaan tuovat ruoan lisäksi musiikki, ruoka, ihmiset ja maisemat.”

Parempia hampurilaisia myös suomalaisissa kotikeittiöissä

Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilaiset ja hodarit ovat tehneet vahvaa nousua suomalaisten kotikeittiöiden arki- ja pyhäruokalistoille. Vaasan vastasi kasvaneeseen kysyntään tuomalla päivittäiskauppaan vuonna 2016 ensimmäiset tuoreet Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät. Viime syksynä Vaasan lanseerasi yhdessä Akseli Herlevin kanssa kehitetyt markkinoiden laadukkaimmat ja THE BRGR ja THE DOG Gourmet sämpylät.

Yhteistyö Suomen tunnetuimman hampurilaisasiantuntijan kanssa on osa Vaasan katuruokakategorian leipätuotteiden edelleen kehittämistä ja kuluttajien hampurilaistietouden kasvattamista.

”Herlevi on tunnettu keittiömestari, joka on valinnut itselleen selkeän erikoisosaamisalueen, jossa hän haluaa olla maailman paras. Olemme ilolla tukemassa Akselia kunnianhimoisen unelmansa tavoittelussa ja olemme samalla pystyneet syventämään myös omaa tietotaitoamme yhä parempien hampurilaissämpylöiden kehittämisessä. On huikeaa nähdä, että yhteistyömme on antanut kimmokkeen kokonaiselle televisiosarjalle, joka varmasti kannustaa suomalaisia laatuhampurilaisten pariin myös kotikeittiöissään”, perustelee Vaasan Oy:n Street Food -leipäkategorian projektipäällikkö Minna Turunen sponsorointiyhteistyötä Akseli Herlevin kanssa.

”Arvostan Vaasanin pioneerityötä kotikokkien paremman hampurilaiselämyksen mahdollistajana. On hienoa, että olen pystynyt tuomaan tutkimusmatkoiltani myös heille sämpylöihin liittyviä uusia ideoita ja ajatuksia. Matkat paremman hampurilaisen eteen tulevat omalta osaltani jatkumaan aina, mutta toivon, että yleisö nauttii nyt tästä Amerikan reissustamme”, iloitsee Herlevi.

Lopputuloksena Burgerimiehen jokaiselta etapilta on kyseisen kaupungin nimikkoburgeri, joka yhdistää koetut maut ja tunnelmat. Jaksojen reseptiikka ja ruoanlaittotekniikat esitellään Vaasan Burgerimies -sivustolla.

Tuotetiedot

Vaasan THE BRGR Gourmet burgerisämpylä 540 g, 6 kpl, (EAN-koodi 6408180734144). Vaasan THE DOG Gourmet hodarisämpylä 440 g, 8 kpl, (EAN-koodi 6408180734168). Saatavuus päivittäistavarakaupoista. Vaasan Gourmet-sämpylät on valmistettu Vantaalla. Sämpylöiden suositushinta on 3,95 €/pussi. Tiedustelunumero: 0800 125 125, www.vaasan.fi ja kampanjasivusto: www.vaasan.com/BRGR

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, jonka historia ulottuu aina vuoteen 1849. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä viidessä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Uusimpia tulokkaita Suomessa ovat ravintolatason hampurilais- ja hodarisämpylät The BRGR ja The DOG. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla.

Burgerimiehen pressikuvat ja esikatselut: VENETSIA
Ohjelmatiedotus, Sub: Akira Ahola, 040 1836 655, akira.ahola@mtv.fi
Vastaava tuottaja, MTV: Tomi Suomela, 0400 678 724, tomi.suomela@mtv.fi
Minna Turunen, Projektipäällikkö, Vaasan Oy, 045 262 7463, minna.turunen@vaasan.com
Vastava tuottaja, Solar Republic: Sasu Norhomaa, sasu.norhomaa@solarrepublic.fi

Suomen ensimmäisen hampurilaisiin ja herkuttelumatkailuun erikoistuneen TV-sarjan avausjakso tavoitti yli 200 000 hampurilaisfania.
"Arvostan Vaasanin pioneerityötä kotikokkien paremman hampurilaiselämyksen mahdollistajana. On hienoa, että olen pystynyt tuomaan tutkimusmatkoiltani myös heille sämpylöihin liittyviä uusia ideoita ja ajatuksia”, iloitsee Herlevi. Kuva: MTV
Olen kiitollinen saadessani  yhteistyökumppanin, joka jakaa kanssani intohimon maailman tunnetuimpaan ruokalajiin. Haimme inspiraatiota muiden muassa Kuubasta ja Japanista, mutta Burgerimiehessä keskitymme USA:n ruokakulttuurin kruununjalokiveen sen aidossa ympäristössä”, kertoo Naughty BRGR –ravintoloitsija, keittiömestari ja Subin uusi TV-tähti Akseli Herlevi. Kuva: MTV
Olen kiitollinen saadessani yhteistyökumppanin, joka jakaa kanssani intohimon maailman tunnetuimpaan ruokalajiin. Haimme inspiraatiota muiden muassa Kuubasta ja Japanista, mutta Burgerimiehessä keskitymme USA:n ruokakulttuurin kruununjalokiveen sen aidossa ympäristössä”, kertoo Naughty BRGR –ravintoloitsija, keittiömestari ja Subin uusi TV-tähti Akseli Herlevi. Kuva: MTV

Vuoden Keittiöteko -kisan finalistit valittu16.10.2018 11:15Tiedote

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko valitaan tänä syksynä kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joista on hyötyä sekä aterioiden valmistajille että niiden nauttijoille. Finaaliin on valittu kymmenen keittiötekoehdokasta Lempäälästä, Helsingistä, Järvenpäästä, Orivedeltä, Porista, Forssasta ja Turusta.

Suomalainen Hellon voitti kansainvälisen palvelumuotoilukilpailun jo kolmatta kertaa12.10.2018 10:13Tiedote

Paremman ruokakauppakokemuksen lapsiperheille suunnitellut palvelumuotoilutoimisto Hellon palkittiin alansa arvostetuimmassa kilpailussa jo kolmatta kertaa pääpalkinnolla. Dublinissa torstaina 11.10. järjestetyn Service Design Global Conferencen tuomaristo valitsi Hellonin irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle tekemän toteutuksen viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi.

Reaktorin ja LEGOn lasten robottikoodikoulu saapuu Helsinki-Vantaan lentoasemalle11.10.2018 13:26Tiedote

Suomalainen design- ja teknologiayritys Reaktor on kehittänyt robottikoodikoulun, jonka avulla lapset voivat tutustua koodaamisen perusteisiin ja merkitykseen helpolla ja hauskalla tavalla. Syyslomaviikonloppuna Helsinki-Vantaan lentoasemalla järjestettävässä koodikoulussa lapset pääsevät Reaktorin kehittämällä applikaatiolla luomaan toimintakäskyjä kahdelle LEGO Boost -robotille. Koodikoulu on avoinna 12.–14.10. kello 14-16 lentoaseman Kainuu loungessa.

Fitzroy Investments taustoittaa päätöstään sijoittaa suomalaiseen ohjelmistoyhtiöön Tecnotreehen3.10.2018 16:47Tiedote

Lontoolainen pääomasijoittaja Fitzroy Investments Limited ja ohjelmistoyhtiö Tecnotree Oyj ovat 18.9.2018 solmineet sitovan sopimuksen Tecnotreehen tehtävästä, enintään 5 miljoonan euron pääomasijoituksesta. Sijoituksen toteutuminen edellytti, että Tecnotreen maanantaina 24.9.2018 kokoontunut ylimääräinen yhtiökokous valitsi uuteen seitsenjäseniseen hallitukseen Fitzroyn nimeämän enemmistön.