AKT hylkäsi riisutun sovintoehdotuksen, ahtausalan lakko jatkuu
AKT:n työehtosopimusten sovittelua jatkettiin ahtausalalla samoin kuin autoliikenteen kolmella alalla eli kuorma-auto-, säiliöauto- ja öljytuotealalla sekä terminaalitoiminta-alalla sunnuntaina myöhään iltaan. Tuloksia ei kuitenkaan syntynyt.
Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Satamaoperaattorit ry saivat sovittelija Leo Suomaalta ennen iltakahdeksaa ahtausalan sovintoehdotuksen. AKT:n osalta sovintoehdotus hylättiin jälleen yksimielisesti. Ahtausalan lakko siis jatkuu toistaiseksi edelleen, kunnes sopimus syntyy.
- Sovittelijan ehdotuksessa ei prosenteissa päästy edes teknologiateollisuudessa jo aiemmin neuvotellulle tasolle. Lisäksi ehdotuksesta oli karsittu kaikki tekstikysymykset. AKT:n tavoite on saada sovinto silti aikaan mahdollisimman pian, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
- Lakoilla ei ole tarkoitus aiheuttaa ongelmia suomalaisten arkeen, vaikutukset on suunnattu työnantajaliittojen jäsenyrityksille, Kokko korostaa.
Suomaan tarjoama sovintoehdotus oli kaksivuotinen, mutta pelkkä raharatkaisu. Tekstikysymyksiä se ei sisältänyt lainkaan.
Sovintoehdotus käsiteltiin vielä illan aikana sekä AKT:n satamajaostossa että liiton hallituksessa. Esitys hylättiin molemmissa yksimielisesti. Ahtausalan neuvotteluissa saatiin takapakkia jo perjantaina, jolloin työnantajapuoli veti takaisin jo aiemmin hyväksyttyjä asioita.
Tavoite pitää reaalipalkkatasosta kiinni
AKT tavoittelee aloilleen neuvotteluratkaisuja, joilla reaalipalkka ei pienene, vaan ostovoima säilyy. Tavoite ei ole ylittää Saksan teollisuuden sopimustasoa, eikä viedä Suomen kilpailukykyä.
- Uudesta sovintoehdotuksesta oli pyyhitty pois kaikki tekstiratkaisut, mikäli sitä verrataan aiempaan sovintoesitykseen. Palkkatarjous kasvoi vain minimaalisesti. Siinä oli ehdotus lyhykäisyydessään.
Työnantajien linja on ollut jättää sopimuspöytien päätäntävalta koko työmarkkinakierroksella teknologiateollisuuden yrityksille, eikä muille liitoille tarjota mahdollisuutta neuvotella sen enempää palkoista kuin tekstikysymyksistä omissa ratkaisuissaan. Työehtojen laadullisessa kehittämisessä erityisesti autoliikenteen useilla aloilla on sopimatta useita tärkeitä kysymyksiä.
Lakot jatkuvat
AKT:n kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealoja koskevat keskiviikkona 15.2. alkaneet lakot jatkuvat tiistaina 21.2. kello 24 saakka, ellei sovintoa tätä ennen saada. Terminaalitoiminta-alan lakon on määrä jatkua 22.2. aamuun kello 6.00. Ahtaajien lakko jatkuu toistaiseksi, kunnes sopimukset syntyvät.
Uusi lakkoaalto uhkaa alkaa 1.3.
AKT on antanut aiemmin tällä viikolla eli tiistaina 14.2. myös uusia lakkovaroituksia. Mikäli sopuun ei päätä seuraavat lakot alkavat kuorma-autoalan, huoltokorjaamoiden ja säiliöautoalan osalta 1.3. klo 03.00 ja päättyvät 8.3. klo 03.00.
Linja-autohenkilökunnan osalta lakko alkaa 1.3. klo 03.00 ja päättyy 10.3. klo 03.00. Öljytuotealan osalta lakko alkaa 1.3. klo 05.00 ja päättyy 8.3. klo 05.00. Terminaalitoimintaa koskeva lakko alkaa 1.3. klo 06.00 ja päättyy 8.3. klo 06.00.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiHarri PasanenedunvalvontapäällikköAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 582 8016harri.pasanen@akt.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Nelipäiväinen työviikko voi olla pidempi kuin viisipäiväinen23.3.2023 13:20:18 EET | Tiedote
Työaikakeskustelua nelipäiväisestä työviikosta tulee laajentaa eri työaikamalleihin. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto nostaa esiin jo nyt tehtävät erilaiset ja eri mittaiset työviikot jaksotyössä. Niiden ongelmia pitää myös purkaa tulevalla hallituskaudella, jotta työ ei vie esimerkiksi kuljetusalalla terveyttä.
Tieverkko murenee ja samalla rapautuu Suomen kilpailukyky17.3.2023 10:39:15 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto nostaa maanteiden kunnon parantamisen esiin yhtenä keskeisenä vaalitavoitteenaan. Tieverkon rapistuminen merkitsee Suomen kilpailukyvylle enemmän kuin esimerkiksi työnantajien tavoittelema paikallinen sopiminen.
Neuvottelutulos linja-autonkuljettajien työehdoista syntyi, lakot päättyvät3.3.2023 23:55:11 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ovat päässeet neuvottelutulokseen linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen työehtosopimuksista. AKT:n hallitus on hyväksynyt sopimukset. Lakot päättyvät.
AKT ja Satamaoperaattorit sopimukseen, ahtaajien lakko päättyy1.3.2023 19:35:53 EET | Tiedote
AKT ja Satamaoperaattorit pääsivät yksimielisyyteen ahtausalan työehtosopimuksesta. Ahtaajien kaksi viikkoa kestänyt työtaistelu päättyy.
AKT saamassa ensimmäiset sopimuksensa autoliikenteessä, linja-autolakko kuitenkin alkaa28.2.2023 19:11:19 EET | Tiedote
AKT hyväksyi sovintoehdotuksen kolmelle autoliikenteen alalle. Kuorma-autoalan, säiliöauto- ja öljytuotealan sekä terminaalitoiminta-alan sopimus syntyy ja lakonuhka väistyy. Linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen sovintoehdotus hylättiin, lakot alkavat 1.3.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme