Aktiivimallin valuvika korjattava

Ylemmät Toimihenkilöt YTN pitää aktiivimallin suurimpana epäkohtana omaehtoisen työnhaun puuttumista kriteeristöstä, jolla aktiivisuuttaan voi osoittaa. YTN edellyttää, että aktiivimallin epäkohdat korjataan nopeasti.

- Työttömänä olevat asiantuntijat työllistyvät usein nimenomaan omaehtoisen työnhaun kautta, mitä mallissa ei tällä hetkellä huomioida, sanoo YTN:n puheenjohtaja Teemu Hankamäki.

Myös aktiivimallin voimaantulon vaatimaa resurssointia on tarkasteltava ja palvelujen laatua sekä määrää lisättävä.

- Jo ennen tätäkin mallia korkeakoulutettujen työllistymispalveluissa on ollut merkittäviä puutteita, Hankamäki huomauttaa. – Tätä puutetta ovat onneksi korjanneet jäsenliittojemme työnhakuvalmennukset sekä TE-toimistojen kanssa toteutetut yhteiset työllistymishankkeet, jotka ovat olleet tuloksellisia. Nämä toimet olisi ehdottomasti luettava mallin edellyttämäksi aktiivisuuden osoitukseksi, Hankamäki jatkaa.

YTN:n hallitus keskusteli aktiivimallista ja siihen liittyvästä mielenilmaisusta 25.1. kokouksessaan. YTN ei osallistu mielenilmaukseen. YTN:n jäsenliitot päättävät itsenäisesti mahdollisesta osallistumisestaan.

Lisätietoja:
Teemu Hankamäki, puheenjohtaja YTN

Teknologiateollisuuden työmarkkinaosapuolet: Yhteinen työhyvinvointihanke tuotti hyvää tulosta11.12.2018 12:02:46Tiedote

YTN voitti kiky-kiistassa myös Metsä Groupin5.12.2018 10:06:16Tiedote