Aktivistit vaativat turkkilaisen ihmisoikeuspuolustajan vapauttamista Helsingissä

Aktivistit juhlivat tänään la 14.10. Amnestyn Turkin osaston johtajan İdil Eserin syntymäpäiviä Helsingin keskustassa. Samalla he vaativat terrorismisyytteiden takia pidätetyn Eserin välitöntä vapauttamista.
Ohikulkijat allekirjoittivat syntymäpäiväkortin vangitulle päivänsankarille. Kuva: Sini Leskinen

Kolmen sepän aukio täyttyi tänään juhlahumusta, kun aktivistit juhlivat 54-vuotta täyttävän Amnestyn Turkin osaston toiminnanjohtajan İdil Eserin merkkipäivää. Juhlavieraiden, kakun ja puheiden lisäksi paikalta puuttui vain synttärisankari itse, sillä tämä on ollut vangittuna jo 100 päivän ajan terroristisen järjestön avustamisesta syytettynä. Kuvia tapahtumasta on saatavilla Amnestyn flickr-sivulta.

Turkin viranomaiset pidättivät İdil Eserin kesällä yhdeksän muun ihmisoikeuspuolustajan kanssa. Häntä uhkaa jopa 15 vuoden vankeustuomio. Myös Amnestyn Turkin osaston puheenjohtaja Taner Kılıç on pidätettynä terrorismisyytteiden takia.

”Kollegamme ja ystävämme İdilin ainoa rikos on, ettei hän ole suostunut olemaan hiljaa Turkin hallituksen noitajahdin edessä”, sanoo Amnestyn toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Turkin hallitus pyrkii vaientamaan vallan kriitikot

Ihmisoikeuspuolustajien pidätykset ovat osa toimia, joilla Turkin hallitus on pyrkinyt vaientamaan kaikki valtaa arvostelevat äänet. Vuoden 2016 epäonnistuneen vallankaappausyrityksen jälkimainingeissa maan virannomaiset ovat laittaneet 150 000 ihmistä rikostutkintaan.

Turkin hallituksen toimet ovat koskettaneet Suomessakin – kuluneella viikolla suomalaistoimittaja Ayla Albayrakille langetettiin kahden vuoden ja yhden kuukauden vankeustuomio Turkissa ”terroristisen propagandan levittämisestä”.

İdili Eseriä ja muita ihmisoikeuspuolustajia vastaan esitetyissä syytteissä on eriskummallisia väitteitä, joiden mukaan aktivistit olisivat tehneet ihmisoikeustyötään terrorististen järjestöjen puolesta. Syytteiden mukaan esimerkiksi vetoaminen kyynelkaasun myynnin lopettamiseksi ja rahoitushakemuksen laatiminen kuuluvat näihin toimiin.

İdili Eseriä juhlitaan ympäri maailmaa

Amnestyn osastot juhlivat İdili Eserin syntymäpäiviä yli 25 maassa. Samalla ihmisoikeusjärjestö vaatii İdili Eserin ja muiden ihmisoikeuspuolustajien välitöntä ja ehdotonta vapauttamista.

”İdil Eser on omistanut elämänsä rauhanomaiselle ihmisoikeustyölle. On täysin absurdia, että hän joutuu viettämään syntymäpäiviään telkien takana terrorismista syytettynä”, Frank Johansson painottaa.

”Tänä päivänä aktivistit ympäri maailmaa ovat osoittaneet, ettemme aio sietää İdilin kohtaamaa vääryyttä. Turkin viranomaisten on vapautettava perättömin syyttein vangitut ihmisoikeuspuolustajat välittömästi."

Milja Komulainen
Tiedottaja