Aktivistit vaativat turkkilaisen ihmisoikeuspuolustajan vapauttamista Helsingissä

Aktivistit juhlivat tänään la 14.10. Amnestyn Turkin osaston johtajan İdil Eserin syntymäpäiviä Helsingin keskustassa. Samalla he vaativat terrorismisyytteiden takia pidätetyn Eserin välitöntä vapauttamista.

Ohikulkijat allekirjoittivat syntymäpäiväkortin vangitulle päivänsankarille. Kuva: Sini Leskinen

Kolmen sepän aukio täyttyi tänään juhlahumusta, kun aktivistit juhlivat 54-vuotta täyttävän Amnestyn Turkin osaston toiminnanjohtajan İdil Eserin merkkipäivää. Juhlavieraiden, kakun ja puheiden lisäksi paikalta puuttui vain synttärisankari itse, sillä tämä on ollut vangittuna jo 100 päivän ajan terroristisen järjestön avustamisesta syytettynä. Kuvia tapahtumasta on saatavilla Amnestyn flickr-sivulta.

Turkin viranomaiset pidättivät İdil Eserin kesällä yhdeksän muun ihmisoikeuspuolustajan kanssa. Häntä uhkaa jopa 15 vuoden vankeustuomio. Myös Amnestyn Turkin osaston puheenjohtaja Taner Kılıç on pidätettynä terrorismisyytteiden takia.

”Kollegamme ja ystävämme İdilin ainoa rikos on, ettei hän ole suostunut olemaan hiljaa Turkin hallituksen noitajahdin edessä”, sanoo Amnestyn toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Turkin hallitus pyrkii vaientamaan vallan kriitikot

Ihmisoikeuspuolustajien pidätykset ovat osa toimia, joilla Turkin hallitus on pyrkinyt vaientamaan kaikki valtaa arvostelevat äänet. Vuoden 2016 epäonnistuneen vallankaappausyrityksen jälkimainingeissa maan virannomaiset ovat laittaneet 150 000 ihmistä rikostutkintaan.

Turkin hallituksen toimet ovat koskettaneet Suomessakin – kuluneella viikolla suomalaistoimittaja Ayla Albayrakille langetettiin kahden vuoden ja yhden kuukauden vankeustuomio Turkissa ”terroristisen propagandan levittämisestä”.

İdili Eseriä ja muita ihmisoikeuspuolustajia vastaan esitetyissä syytteissä on eriskummallisia väitteitä, joiden mukaan aktivistit olisivat tehneet ihmisoikeustyötään terrorististen järjestöjen puolesta. Syytteiden mukaan esimerkiksi vetoaminen kyynelkaasun myynnin lopettamiseksi ja rahoitushakemuksen laatiminen kuuluvat näihin toimiin.

İdili Eseriä juhlitaan ympäri maailmaa

Amnestyn osastot juhlivat İdili Eserin syntymäpäiviä yli 25 maassa. Samalla ihmisoikeusjärjestö vaatii İdili Eserin ja muiden ihmisoikeuspuolustajien välitöntä ja ehdotonta vapauttamista.

”İdil Eser on omistanut elämänsä rauhanomaiselle ihmisoikeustyölle. On täysin absurdia, että hän joutuu viettämään syntymäpäiviään telkien takana terrorismista syytettynä”, Frank Johansson painottaa.

”Tänä päivänä aktivistit ympäri maailmaa ovat osoittaneet, ettemme aio sietää İdilin kohtaamaa vääryyttä. Turkin viranomaisten on vapautettava perättömin syyttein vangitut ihmisoikeuspuolustajat välittömästi."

Milja Komulainen
Tiedottaja
milja.komulainen@amnesty.fi

Kuvat

Kutsumuistutus: Saako Afganistaniin palauttaa? Keskustelutilaisuus ke 22.11. klo 8.3016.11.2017 11:40Kutsu

Milloin: Ke 22.11. klo 8.30–10.00 Missä: Cafe Köket, Kiseleff, Aleksanterinkatu 28, 00170 Helsinki Miten käy turvapaikanhakijoille, jotka palautetaan Kabuliin vasten tahtoaan? Miltä turvapaikkaprosessi näyttää turvapaikanhakijan silmin? Amnestyn mukaan Suomen täytyy keskeyttää palautukset Afganistaniin – miksi? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Amnestyn Suomen osaston järjestämässä aamukahvitilaisuudessa Helsingissä 22. marraskuuta. Asiantuntijan näkökulman keskusteluun tarjoaa Amnesty Internationalin pakolais- ja siirtolaiskysymyksiin erikoistunut tutkija Anna Shea, joka vierailee marraskuussa Suomessa. Shea on tehnyt Amnestyn tutkimuksen Afganistanin turvallisuustilanteesta ja EU-maista sinne palautettujen turvapaikanhakijoiden kokemuksista ja kohtaloista. Mukana keskustelussa on myös turvapaikanhakija, Stop Deportations -verkoston afganistanilainen aktivisti Mohammad Javid sekä vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö. Tilaisuuden juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Paavo Teit

Kutsu toimittajille: Saako Afganistaniin palauttaa?8.11.2017 10:59Kutsu

Milloin: Ke 22.11. klo 8.30–10.00 Missä: Cafe Köket, Kiseleff, Aleksanterinkatu 28, 00170 Helsinki Miten käy turvapaikanhakijoille, jotka palautetaan Kabuliin vasten tahtoaan? Miltä turvapaikkaprosessi näyttää turvapaikanhakijan silmin? Amnestyn mukaan Suomen täytyy keskeyttää palautukset Afganistaniin – miksi? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Amnestyn Suomen osaston järjestämässä aamukahvitilaisuudessa Helsingissä 22. marraskuuta. Asiantuntijan näkökulman keskusteluun tarjoaa Amnesty Internationalin pakolais- ja siirtolaiskysymyksiin erikoistunut tutkija Anna Shea, joka vierailee marraskuussa Suomessa. Shea on tehnyt Amnestyn tutkimuksen Afganistanin turvallisuustilanteesta ja EU-maista sinne palautettujen turvapaikanhakijoiden kokemuksista ja kohtaloista. Mukana keskustelussa on myös turvapaikanhakija, Stop Deportations -verkoston afganistanilainen aktivisti Mohammad Javid. Tilaisuuden juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Paavo Teittinen. Keskustelu käydään englannin kielellä.