Älä anna kesän pilata lääkkeitäsi!

Auringonpaiste, kuumuus ja kosteus heikentävät lääkkeiden säilyvyyttä.
Julkaisuvapaa kuvituskuva. Apteekkariliitto / Katja Lösönen

Kesäisin apteekissa lääkkeiden säilyvyyteen liittyvät kysymykset korostuvat. Hellejaksoina asuntojen sisälämpötila saattaa nousta korkealle ja kuuman automatkan ajan lääkkeiden säilyttäminen arveluttaa. Tiesitkö mitä lääkkeille voi tapahtua väärissä olosuhteissa?

Valtaosa lääkkeistä tulisi säilyttää huoneenlämmössä eli alle 25 asteessa. Liian kuumassa tablettien ulkonäkö ei välttämättä muutu lainkaan, mutta lääkeaine hajoaa nopeammin ja sen teho heikentyy. Sen sijaan iholle annosteltavien voiteiden ja geelien rakenteesta näkee melko nopeasti, onko tuote säilytetty liian kuumassa. Voidetuubista tulee ulos ensin liru nestettä ja sitten vasta paksumpaa tavaraa.

– Lyhytaikainen altistus korkeille lämpötiloille ei yleensä pilaa huoneenlämmössä säilytettäviä valmisteita, mutta esimerkiksi viime kesän viikkoja jatkuneet superhelteet todennäköisesti vaikuttivat joidenkin valmisteiden tehoon, Apteekkariliiton viestintäproviisori Emmi Puumalainen arvioi.

Viileässä säilytettävien valmisteiden kohdalla kannattaa olla erityisen tarkka. Jos matkaa mökille on useampi tunti, tuotteet kannattaa pakata kylmälaukkuun. Kovilla helteillä kylmälaukku on tarpeen jo apteekkireissulla valmistetta haettaessa. Erityisen herkkiä lyhyillekin lämpötilanvaihteluille ovat insuliinit. Insuliinin teho alkaa heikentyä lämpötilan noustessa yli 30 asteen. Kuumaan autoon tunniksi unohtuneet insuliinit ovat jo melko varmasti menettäneet tehonsa. Yli 50 asteen lämpötila, kuten myös jäätyminen, tuhoaa insuliinin välittömästi.

– Moni ratkaisee säilytysongelman, etenkin nestemäisten valmisteiden kohdalla, laittamalla ne jääkaappiin. Näin ei tule kuitenkaan tehdä, ellei lääkettä ole tarkoitus pitää jääkaapissa. Huoneenlämmössä säilytettävien lääkkeiden paras paikka on kodin viilein ja varjoisin paikka, mutta ei jääkaappi, Puumalainen painottaa.

Kylmyys voi vaikuttaa huoneenlämmössä säilytettävien valmisteiden koostumukseen ja säilyvyyteen haitallisesti, aivan kuten kuumuuskin. Jääkaapin kosteus on huomattavasti normaalia huoneilmaa korkeampi, mikä myös vaikuttaa valmisteiden säilyvyyteen.

Erityisen herkkiä kosteudelle ovat poretabletit, suussa liukenevat tabletit sekä kapselit.

Valmisteiden säilyvyys taataan alkuperäispakkauksessa. Kun tabletti irrotetaan läpipainopakkauksesta, se altistuu helposti esimerkiksi juuri kosteudelle. Pariksi viikoksi dosettiin jaetut lääkkeet kyllä säilyvät, mutta turhaan tabletteja ei kannata ottaa pois pakkauksistaan.

– Jos lääkkeidesi säilyvyys näin kesällä mietityttää, apteekissa pystytään auttamaan. Yksityiskohtaisissa kysymyksissä tietyn lääkkeen osalta apteekki voi tarvittaessa ottaa yhteyttä lääkkeen valmistajaan tai myyntiluvan haltijaan, Puumalainen rohkaisee.

Lisätietoja: Viestintäproviisori Emmi Puumalainen p. 010 6801 455, emmi.puumalainen@apteekkariliitto.fi

Lisää apteekkiaiheisia julkaisuvapaita kuvituskuvia tiedotusvälineille kuvapankissamme: www.apteekkariliitto.fimediakuvapankki ja STT Info -uutishuoneessamme.

Julkaisuvapaa kuvituskuva. Apteekkariliitto / Katja Lösönen