Älä epäröi hakea apua väkivaltaan

20.6.2017 11:15 | Ensi- ja turvakotien liitto

Ensi- ja turvakotien liiton turvakodit ovat auki ympäri vuorokauden ja auttavat perheväkivaltaa kokeneita myös juhannuksena ja loma-aikaan. Turvakotiin voi aina ottaa yhteyttä, kun tuntee olonsa kotona uhatuksi.

Turvakodissa voi olla kriisitilanteen vaatiman ajan, tavallisimmin muutamasta päivästä pariin kuukauteen. Samalla saa ammattilaisen apua tilanteen ratkaisemiseksi. Turvakotiin voi myös soittaa, jos haluaa keskustella omasta ja perheen turvallisuudesta. Usein jo perheväkivallasta kertominen helpottaa oloa.

Turvakotien yhteystiedot löytyvä muun muassa Nettiturvakodista; www.turvakoti.net. Nollalinja on valtakunnallinen, maksuton auttava puhelin kaikille, jotka ovat läheisessä ihmissuhteessaan kokeneet väkivaltaa tai sen uhkaa.

Turvakodista eniten apua hakevat 25–40-vuotiaat äidit, joilla on leikki- tai alakouluikäisiä lapsia. Heitä uhkaa useimmiten entinen tai nykyinen kumppani. Joskus perheväkivaltaa siedetään hyvinkin pitkään ennen avun hakemista, jopa useita vuosia. Perheen koossa pysyminen voidaan kokea niin tärkeäksi, että parisuhdetta yritetään jatkaa väkivallasta tai sen pelosta huolimatta. Pitkittynyt väkivalta vaurioittaa kaikkia osapuolia ja vaikeuttaa ratkaisujen tekemistä. Koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä hakea apua.

Tunnista väkivalta ajoissa

Usein väkivallan merkit ovat ilmassa ennen ensimmäistä lyöntiä. Ei kannata jäädä odottamaan riidan kärjistymistä väkivaltaiseksi. Töniminen, tukistaminen tai repiminen ja uhkailu, liiallinen kontrollointi tai nimittely ovat jo vakavia merkkejä siitä, että perhe tarvitsee apua. Lyömiset voitaisiin estää ottamalla yhteyttä turvakotiin jo siinä vaiheessa, kun tuntee olonsa uhatuksi tai epäilee, että ei pysty hallitsemaan omia tunteenpurkauksia.

Läheiset huomaavat usein perheen tilanteen ensimmäisenä. Heillä voi olla merkittävä rooli siinä, että perhe saa ammattiapua ajoissa. Väkivallan puheeksi ottaminen ei ole aina helppoa. Aloittaa voi esimerkiksi kertomalla, mitä on nähnyt tai kuullut ja mistä on huolissaan. Jos läheisesi puhuu asiasta, pysähdy kuuntelemaan. Vaikean asian puheeksi ottaminen on osoitus luottamuksesta ja halusta muuttaa tilannetta. Jo vaikeuksista ääneen puhuminen saattaa rohkaista hakemaan apua.

Älä epäröi ottaa yhteyttä turvakotiin

Turvakotiin voi tulla mihin kellonaikaan tahansa yksin tai lasten kanssa. Turvakodista saa myös puhelimitse keskusteluapua ja neuvontaa perheväkivaltaan liittyvissä kysymyksissä. Turvakodissa saa tarvittaessa apua käytännön asioiden, kuten esimerkiksi asuntoasioiden tai lähestymiskiellon järjestämiseen.

Ensisijaista turvakodissa on väkivallan kokijan ja lasten turvallisuus ja väkivallan loppuminen. Auttamisen lähtökohtana on väkivallan todistajina tai kohteina olleiden lasten edun turvaaminen kaikissa olosuhteissa. Erityistä huomiota kiinnitetään lasten auttamiseen.

Apua verkossa ja puhelimitse

Nettiturvakodin chatissa voit keskustella väkivallasta nimettömästi ja helposti. Verkon kahdenkeskeisessä chatissä auttamassa ovat väkivaltatyön ammattilaiset noin kahdesti viikossa myös koko kesän ajan. Tarkista verkkokeskustelun päivystysajat www.turvakoti.net.

Nollalinjan auttavassa puhelimessa apua väkivaltaan saa ympäri vuorokauden numerossa 080 005 005.

Johanna Matikka
asiantuntija, perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisy

Mikko Savelainen
viestintäpäällikkö

Lyökö porilainen ja jatkuuko suomalaisen lapsuuden menestystarina?5.7.2017 09:00Tiedote

Porin Esikon turvakoti aloitti toimintansa neljän vuoden tauon jälkeen. Ensimmäiset avun tarvitsijat saapuivat päivä sen jälkeen, kun toimilupa oli saatu. Turvakotiin tulevista avuntarvitsijoista noin kolmannes on lapsia. Kokemuksen käsittely lapsen kanssa on tärkeää, jotta väkivallasta voi selvitä. Vuosittain ilman apua jää kuitenkin tuhansia lapsia, joiden elämään väkivalta jättää pysyvät jäljet. Yksi heistä on toimittaja, kirjailija ja luontokuvaaja Kimmo Ohtonen, joka kertoo Suomi Areenassa kokemuksiaan lapsuutensa aikaisesta väkivallasta.

Kutsu medioille: Turvapaikanhakijaperheiden toiminnasta vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia8.6.2017 12:38Kutsu

Turun seudulla on useita vastaanottokeskuksia, joissa asuu kymmeniä lapsiperheitä. Porin vastaanottokeskuksessa asuu parhaillaan 28 lapsiperhettä, joissa on lähes 50 alle kouluikäistä lasta ja koululaisia. Lapsiperheiden tilanne on haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.