Älä epäröi hakea apua väkivaltaan

Ensi- ja turvakotien liiton turvakodit ovat auki ympäri vuorokauden ja auttavat perheväkivaltaa kokeneita myös juhannuksena ja loma-aikaan. Turvakotiin voi aina ottaa yhteyttä, kun tuntee olonsa kotona uhatuksi.

Turvakodissa voi olla kriisitilanteen vaatiman ajan, tavallisimmin muutamasta päivästä pariin kuukauteen. Samalla saa ammattilaisen apua tilanteen ratkaisemiseksi. Turvakotiin voi myös soittaa, jos haluaa keskustella omasta ja perheen turvallisuudesta. Usein jo perheväkivallasta kertominen helpottaa oloa.

Turvakotien yhteystiedot löytyvä muun muassa Nettiturvakodista; www.turvakoti.net. Nollalinja on valtakunnallinen, maksuton auttava puhelin kaikille, jotka ovat läheisessä ihmissuhteessaan kokeneet väkivaltaa tai sen uhkaa.

Turvakodista eniten apua hakevat 25–40-vuotiaat äidit, joilla on leikki- tai alakouluikäisiä lapsia. Heitä uhkaa useimmiten entinen tai nykyinen kumppani. Joskus perheväkivaltaa siedetään hyvinkin pitkään ennen avun hakemista, jopa useita vuosia. Perheen koossa pysyminen voidaan kokea niin tärkeäksi, että parisuhdetta yritetään jatkaa väkivallasta tai sen pelosta huolimatta. Pitkittynyt väkivalta vaurioittaa kaikkia osapuolia ja vaikeuttaa ratkaisujen tekemistä. Koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä hakea apua.

Tunnista väkivalta ajoissa

Usein väkivallan merkit ovat ilmassa ennen ensimmäistä lyöntiä. Ei kannata jäädä odottamaan riidan kärjistymistä väkivaltaiseksi. Töniminen, tukistaminen tai repiminen ja uhkailu, liiallinen kontrollointi tai nimittely ovat jo vakavia merkkejä siitä, että perhe tarvitsee apua. Lyömiset voitaisiin estää ottamalla yhteyttä turvakotiin jo siinä vaiheessa, kun tuntee olonsa uhatuksi tai epäilee, että ei pysty hallitsemaan omia tunteenpurkauksia.

Läheiset huomaavat usein perheen tilanteen ensimmäisenä. Heillä voi olla merkittävä rooli siinä, että perhe saa ammattiapua ajoissa. Väkivallan puheeksi ottaminen ei ole aina helppoa. Aloittaa voi esimerkiksi kertomalla, mitä on nähnyt tai kuullut ja mistä on huolissaan. Jos läheisesi puhuu asiasta, pysähdy kuuntelemaan. Vaikean asian puheeksi ottaminen on osoitus luottamuksesta ja halusta muuttaa tilannetta. Jo vaikeuksista ääneen puhuminen saattaa rohkaista hakemaan apua.

Älä epäröi ottaa yhteyttä turvakotiin

Turvakotiin voi tulla mihin kellonaikaan tahansa yksin tai lasten kanssa. Turvakodista saa myös puhelimitse keskusteluapua ja neuvontaa perheväkivaltaan liittyvissä kysymyksissä. Turvakodissa saa tarvittaessa apua käytännön asioiden, kuten esimerkiksi asuntoasioiden tai lähestymiskiellon järjestämiseen.

Ensisijaista turvakodissa on väkivallan kokijan ja lasten turvallisuus ja väkivallan loppuminen. Auttamisen lähtökohtana on väkivallan todistajina tai kohteina olleiden lasten edun turvaaminen kaikissa olosuhteissa. Erityistä huomiota kiinnitetään lasten auttamiseen.

Apua verkossa ja puhelimitse

Nettiturvakodin chatissa voit keskustella väkivallasta nimettömästi ja helposti. Verkon kahdenkeskeisessä chatissä auttamassa ovat väkivaltatyön ammattilaiset noin kahdesti viikossa myös koko kesän ajan. Tarkista verkkokeskustelun päivystysajat www.turvakoti.net.

Nollalinjan auttavassa puhelimessa apua väkivaltaan saa ympäri vuorokauden numerossa 080 005 005.

Johanna Matikka
asiantuntija, perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisy

Mikko Savelainen
viestintäpäällikkö

Kutsu medioille 4.10: Vastaanottokeskuksissa järjestetty toiminta auttaa lapsia2.10.2017 11:38Tiedote

Neljässä vastaanottokeskuksessa Pirkanmaalla ja Hämeessä asuu parhaillaan yhteensä yli 320 lasta, joista noin 130 on alle kouluikäisiä. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivää haetaan pysyväksi25.9.2017 13:43Tiedote

Lokakuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2016 liputettiin ensi kerran Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Liputuspäivä liittyi Miina Sillanpää 150-juhlavuoteen ja myönnettiin tuolloin kertaluonteisena. Myös tänä vuonna suositellaan liputusta lokakuun ensimmäisen päivänä. Liputuspäivän vakiinnuttamista ovat hakeneet Miina Sillanpään Seura ja tukemassa on lähes neljäkymmentä tahoa.

Kutsu medioille 15.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 09:30Tiedote

Märäjälahden vastaanottokeskuksessa Lieksassa asuu parhaillaan 15 lapsiperhettä, joissa on kaikenikäisiä lapsia. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille 14.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 08:00Tiedote

Suomen Punaisen Ristin ylläpitämässä Salmirannan vastaanottokeskuksessa Jyväskylässä asuu parhaillaan parikymmentä perhettä, joissa on yli 40 lasta. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille12.9.: "En olisi uskaltanut jäädä vauvan kanssa hetkeksikään yksin"5.9.2017 10:47Tiedote

- Ensikotiin tulo oli elämäni paras päätös, kertoo apua saanut äiti. Nyt vointini on hyvä ja pystyn huolehtimaan itse vauvastani. Tampereen ensikodilla kuulemme ensikodilla apua saaneen perheen tarinan sekä tutustumme uuteen tutkimukseen, jossa selvitettiin vanhempien kokemuksia ensikodista saadusta tuesta ja muutoksen pysyvyydestä. Tiiviin, ympärivuorokautisen tuen avulla kaikkien tutkimukseen osallistuneiden äitien kunto koheni merkittävästi. Ensikodin apua tarvitaan silloin, kun perheessä on mielenterveys- tai päihdeongelmia tai arjen asioiden hoitaminen ei suju.