Älä hötkyile renkaanvaihdossa, talvirenkaita tarvitaan huhtikuussakin

Nastarenkaita saa käyttää ensi maanantaihin 9.4. asti ja senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastakauden päättymisaika on sidottu lainsäädännössä pääsiäiseen, joten se vaihtelee vuosittain jopa kuukaudella. Nastattomien talvirenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten varsinkaan niiden vaihtamisessa ei kannata kiirehtiä. Toisaalta pitää muistaa, että talvirenkaat eivät ole märällä tienpinnalla kesärenkaiden veroisia.

Sulamisvedet haasteena

Talvirenkaat ovat yhä tarpeen, vaikka kalenteriin sidottu talvirengaspakko päättyi jo helmikuun lopussa. "Tänä vuonna kevään tulo vaikuttaa normaalia myöhäisemmältä ja yöpakkasia esiintyy vielä, joten on hyvä seurata säätiedotuksia ja harkita milloin renkaiden vaihdon voi tehdä turvallisesti", poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta evästää.

Tienvarsilla on monin paikoin poikkeuksellisen paljon lunta, joten haasteena on myös sulamisvesien jäätyminen pakkasaamuina. Lisäksi on syytä varautua siihen, että huhtikuussa nopeatkin kelimuutokset ovat mahdollisia. Renkaanvaihdon ajoituksessa kannattaa ajatella ensisijaisesti liikenneturvallisuutta, vaikka kyse on myös teiden kunnosta ja ilmanlaadusta.

Turvasuositus vähintään 4 mm

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kehottaa autoilijoita valmistautumaan renkaanvaihtoon huolellisesti. ”Kesärenkaiden urasyvyydet ja ilmanpaineet tulisi tarkastaa jo ennen renkaanvaihtoa. Varmista myös, että käyttämäsi ilmanpainemittari, tunkki ja pyörän avaamiseen tarvittavat välineet ovat asianmukaiset. Mikäli epäröit, asiantunteva rengasliike auttaa sinua mielellään.”

Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. ”Renkaiden ilmanpainesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta. Huolehdithan, että renkaissa on aina riittävästi painetta ajoneuvon kuormaukseen nähden”, Nuora painottaa.

Liite: kesärenkaiden tarkastus- ja huoltovinkit

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora, puh. 040 557 5690

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.