Älä hötkyile renkaanvaihdossa, talvirenkaita tarvitaan huhtikuussakin

Nastarenkaita saa käyttää ensi maanantaihin 9.4. asti ja senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastakauden päättymisaika on sidottu lainsäädännössä pääsiäiseen, joten se vaihtelee vuosittain jopa kuukaudella. Nastattomien talvirenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten varsinkaan niiden vaihtamisessa ei kannata kiirehtiä. Toisaalta pitää muistaa, että talvirenkaat eivät ole märällä tienpinnalla kesärenkaiden veroisia.

Sulamisvedet haasteena

Talvirenkaat ovat yhä tarpeen, vaikka kalenteriin sidottu talvirengaspakko päättyi jo helmikuun lopussa. "Tänä vuonna kevään tulo vaikuttaa normaalia myöhäisemmältä ja yöpakkasia esiintyy vielä, joten on hyvä seurata säätiedotuksia ja harkita milloin renkaiden vaihdon voi tehdä turvallisesti", poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta evästää.

Tienvarsilla on monin paikoin poikkeuksellisen paljon lunta, joten haasteena on myös sulamisvesien jäätyminen pakkasaamuina. Lisäksi on syytä varautua siihen, että huhtikuussa nopeatkin kelimuutokset ovat mahdollisia. Renkaanvaihdon ajoituksessa kannattaa ajatella ensisijaisesti liikenneturvallisuutta, vaikka kyse on myös teiden kunnosta ja ilmanlaadusta.

Turvasuositus vähintään 4 mm

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kehottaa autoilijoita valmistautumaan renkaanvaihtoon huolellisesti. ”Kesärenkaiden urasyvyydet ja ilmanpaineet tulisi tarkastaa jo ennen renkaanvaihtoa. Varmista myös, että käyttämäsi ilmanpainemittari, tunkki ja pyörän avaamiseen tarvittavat välineet ovat asianmukaiset. Mikäli epäröit, asiantunteva rengasliike auttaa sinua mielellään.”

Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. ”Renkaiden ilmanpainesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta. Huolehdithan, että renkaissa on aina riittävästi painetta ajoneuvon kuormaukseen nähden”, Nuora painottaa.

Liite: kesärenkaiden tarkastus- ja huoltovinkit

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora, puh. 040 557 5690

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Däckratsiorna kör igång i hela landet - Nu kollas mönsterdjup och däckkunskaper10.9.2018 10:00Tiedote

Däckratsia 2018-säkerhetskampanjen inleds idag med däckratsior som arrangeras på olika orter i Finland. Målsättningen med kampanjveckan är att på landsvägarna kontrollera cirka 10 000 däckserier på 40–50 olika orter. Utöver polisens normala trafikövervakning delar de ”vitklädda däckdoktorerna” ut däckinformation och samlar in undersökningsmaterial om däckens höstskick.