Älä hötkyile renkaanvaihdossa, talvirenkaita tarvitaan huhtikuussakin

Nastarenkaita saa käyttää ensi maanantaihin 9.4. asti ja senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastakauden päättymisaika on sidottu lainsäädännössä pääsiäiseen, joten se vaihtelee vuosittain jopa kuukaudella. Nastattomien talvirenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten varsinkaan niiden vaihtamisessa ei kannata kiirehtiä. Toisaalta pitää muistaa, että talvirenkaat eivät ole märällä tienpinnalla kesärenkaiden veroisia.

Sulamisvedet haasteena

Talvirenkaat ovat yhä tarpeen, vaikka kalenteriin sidottu talvirengaspakko päättyi jo helmikuun lopussa. "Tänä vuonna kevään tulo vaikuttaa normaalia myöhäisemmältä ja yöpakkasia esiintyy vielä, joten on hyvä seurata säätiedotuksia ja harkita milloin renkaiden vaihdon voi tehdä turvallisesti", poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta evästää.

Tienvarsilla on monin paikoin poikkeuksellisen paljon lunta, joten haasteena on myös sulamisvesien jäätyminen pakkasaamuina. Lisäksi on syytä varautua siihen, että huhtikuussa nopeatkin kelimuutokset ovat mahdollisia. Renkaanvaihdon ajoituksessa kannattaa ajatella ensisijaisesti liikenneturvallisuutta, vaikka kyse on myös teiden kunnosta ja ilmanlaadusta.

Turvasuositus vähintään 4 mm

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kehottaa autoilijoita valmistautumaan renkaanvaihtoon huolellisesti. ”Kesärenkaiden urasyvyydet ja ilmanpaineet tulisi tarkastaa jo ennen renkaanvaihtoa. Varmista myös, että käyttämäsi ilmanpainemittari, tunkki ja pyörän avaamiseen tarvittavat välineet ovat asianmukaiset. Mikäli epäröit, asiantunteva rengasliike auttaa sinua mielellään.”

Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. ”Renkaiden ilmanpainesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta. Huolehdithan, että renkaissa on aina riittävästi painetta ajoneuvon kuormaukseen nähden”, Nuora painottaa.

Liite: kesärenkaiden tarkastus- ja huoltovinkit

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora, puh. 040 557 5690

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00Tiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00Tiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.