Älä ole Trash Test Dummy – vie maalit ja öljyt vaarallisen jätteen keräykseen maksutta!

HSY selvitti vuonna 2016 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaiden näkemyksiä jätteiden lajittelusta. Kyselyn mukaan vain vähän yli puolet 18–25-vuotiaista kertoo lajittelevansa vaaralliset jätteet aina tai melko usein. Vanhemmissa ikäryhmissä, esimerkiksi 39–45-vuotiaiden kohdalla, näin toimii yli 70 % vastaajista. Kyselyyn vastasi 1012 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukasta, ja sen toteutti Innolink Research.

HSY:n räväkkä vaarallisen jätteen kampanja herätteleekin nuoria aikuisia miehiä pohtimaan suhdettaan vaarallisiin jätteisiin.

- Remontoidessa ja autotallissa puuhaillessa käytetään erilaisia öljyjä, maaleja ja pesuaineita, jotka helposti jäävät lojumaan autotalleihin tai kellareihin. Niiden oikea paikka olisi kuitenkin vaarallisen jätteen keräyspiste. Meidän kampanjamme keulahahmot, Arman Alizad ja Trash Test Dummy, kokeilevat HSY:n testilaboratoriossa, miten käy, jos vaarallisen jätteen kanssa läträä huolimattomasti, kertoo HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Vaaralliset jätteet eivät kuulu viemäriin, roskikseen tai luontoon. Ne sisältävät aineita, jotka jo pieninä määrinä voivat olla haitallisia ihmiselle ja ympäristölle. Tavallisimpia kodin vaarallisia jätteitä ovat esimerkiksi maalit, akut, öljyt, liimat, lakat, lääkkeet sekä paristot ja energiansäästölamput.

Lähes kaikki kodin vaaralliset jätteet voi viedä maksutta HSY:n Sortti-asemille ja vaarallisen jätteen keräyspisteisiin. Vastaanottopaikkoja on pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella yhteensä 50. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info -karttapalvelusta.

Vanhat lääkkeet tulee viedä apteekkiin. Paristot ja pienakut voi viedä niitä myyviin liikkeisiin. Energiansäästölamput voi palauttaa lamppuja ja sähkölaitteita myyviin suuriin kauppoihin. Asbestijätettä otamme vastaan vain Ämmässuon Sortti-asemalla, räjähteet ja raketit tulee toimittaa niitä myyviin liikkeisiin tai poliisin ohjeistamaan paikkaan.

Lisätietoja vaarallisesta jätteestä löytyy sivulta www.kiitoskunlajittelet.fi. Sivustolta löytyvät myös Arman Alizadin ja Trash Test Dummyn testivideot siitä, sopivatko maalit ja öljyt luontoon tai viemäriin.

Toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta(at)hsy.fi, puh. 050 4088 430

HSY:n vaarallisten jätteiden kontit

Vaarallisten jätteiden lajitteluohjeet

HSY:n Sortti-asemat

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja