Alakouluille kipeästi kaivattu ilmainen talousopetusmateriaali

Alakoulujen talousosaamisen opetusta varten on avattu maksuton verkko-oppimismateriaali, Mini-Zaldo. Yhteiskuntaoppi tuli 4.–6.-vuosiluokkien opetusohjelmaan viime vuonna. Alakouluille ei kuitenkaan ole vielä tarjolla kovin paljon talousosaamisen opetukseen soveltuvaa opetusmateriaalia. Mini-Zaldo on tehty aiemman, yläkoululaisille suunnatun ja nyt uusitun Zaldo-oppimateriaalin pohjalta. Molemmat Zaldot löytyvät osoitteesta Zaldo.fi.

Zaldo uusiutuu!

Yläkoululaisille suunnattu Zaldo on vuosien varrella saavuttanut suuren suosion yhteiskuntaopin opettajien keskuudessa. "Opetussuunnitelmamuutoksen myötä tuli tarve luoda Zaldolle pikkusisar, Mini-Zaldo. Samalla myös yläkoululaisten Zaldo uudistettiin niin, että sen käyttö onnistuu mobiililaitteilla", kertoo käytännön uudistustyöstä vastannut asiantuntija Turo Numminen Nuori Yrittäjyys ry:stä (NY).

Opetushallitus kiittelee materiaalin hyödyllisyyttä

Uusi alakouluille suunnattu materiaali on myös Opetushallituksen mieleen.

"Alakoululaisille suunnattu Mini-Zaldo -oppimisympäristö on tervetullut lisä vuosiluokkien 4-6 talousopetukseen. Aineiston avulla voidaan oppia hauskalla tavalla perusasioita rahasta, sen merkityksestä ja keskeisistä käsitteistä",sanoo Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Pelinomaisessa Zaldossa talousasioita opitaan tehtävien kautta. Materiaalia voi käyttää suoraan opetuksessa oppitunneilla.

"Erilaiset tehtävät innostavat oppilaita soveltamaan matematiikan taitojaan. Taidot pääsevät puntariin, kun tehtävissä pohditaan oman ja lähiyhteisön rahankäytön ja kuluttamisen kysymyksiä. Mini-Zaldo -oppimisympäristö on omiaan edistämään oppilaiden tärkeitä taloudenhallinnan taitoja", Heinonen jatkaa.

Yläkouluissa talousoppimista on tarjolla Zaldon ohella myös Nuori Yrittäjyys ry:n maksuttomassa NY Oma Talous -ohjelmassa. Alakouluissa talousasioihin voi tutustua Pikkuyrittäjät-ohjelmassa.

Arvottava rahapalkinto kannustaa osallistumaan

Zaldoon voi testata osaamisen koko luokan voimin lopputestillä. Testiin osallistuneet luokat osallistuvat samalla rahapalkinnon arvontaan. Rahapalkinto arvotaan keväisin ja syksyisin erikseen ala- ja yläkouluille.

"Kahdesti vuodessa osallistuneiden kesken arvottava rahapalkinto toimii osaltaan talousopetuksen välineenä – voittajaluokka voi itse päättää, mihin rahat käytetään", kertoo talousosaamisesta vastaava Jussi Karhunen Finanssiala ry:stä. "Syksyn kisassa parhaiten menestynyt yläkoululuokka voittaa lisäksi tänä vuonna osallistumisoikeuden kahdelle hengelle eurooppalaisen talousosaamiskilpailun finaaliin", Karhunen täydentää. Finaali on Euroopan pankkiyhdistyksen järjestämä ja pidetään toukokuun alussa Brysselissä.

Mitä ovat Zaldo ja Mini-Zaldo?

• Zaldo on maksuton verkossa toimiva interaktiivinen oman talouden oppimisalusta. Se koostuu tunneilla läpikäytävistä osioista ja tehtävistä.
  • Zaldosta on kaksi versiota: toinen yläkoululaisille ja Mini-Zaldo alakoululaisille.
  • Jokainen luokka voi opettajan johdolla osallistua kerran lukukaudessa Zaldo-kilpailuun, jossa arvotaan palkintoja koko luokalle. Ylä- ja alakoululaisille on omat kilpailunsa.
  • Molemmat Zaldot löydät osoitteesta www.zaldo.fi.
  • Zaldon ovat mahdollistaneet Finanssiala ry, Nuori Yrittäjyys ry, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta sekä Sitra.

Turo Numminen, 050 517 1752, turo@nuoriyrittajyys.fi
Nuori Yrittäjyys ry