Aleksanterinkatu 40–42 sai Gold-tason LEED-sertifikaatin - Lähes koko Kämp-kortteli nyt LEED-sertifioitu

Helsingin keskustassa sijaitsevalle, muun muassa GLO-hotellista ja Kämp Galleria -ostoskeskuksesta tunnetulle Aleksanterinkatu 40–42:lle on myönnetty LEED Gold -ympäristösertifikaatti. Kesäkuussa kultatason LEED-sertifikaatilla palkittiin Helsingin keskustan Kämp Gallerian rakennus, joka sijaitsee samassa korttelissa nyt palkitun kiinteistön kanssa.

Tuoreimman sertifikaatin myötä lähes koko kortteli on nyt kokonaisuudessaan Leed-sertifioitu. Viimeisessä osassa Merkuriuksessa peruskorjaustyö on parhaillaan käynnissä ja sen odotetaan valmistuvan kuluvan vuoden loppuun mennessä. Korttelin viimeisellekin osalle tullaan hakemaan sertifiointia ensi vuonna.

Nyt myönnetty sertifikaatti on saavutettu käyttäjäyhteistyössä kauppakeskus Kämp Gallerian toimijoiden ja GLO Hotel Kluuvin kanssa. Toimijoiden aktiivinen rooli ja sitoutuminen ovat olleet keskeinen tekijä hankkeen onnistumisen kannalta.

- On todella hienoa, että pian olemme saaneet koko Kämp-korttelin sertifioitua, kun viimeinenkin osa, Merkurius valmistuu. Tämän työ on vaatinut tiivistä yhteistyötä korttelissa toimivien kanssa. Ja nyt se työ palkitaan parhaalla mahdollisella tavalla, iloitsee Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen.

- Gold-tason LEED-sertifikaatti on hyvä esimerkki siitä, miten Kämp Collection Hotellien pitkällä jänteellä tehty ympäristötyö ja kestävän kehityksen arvoja edistävän työkulttuurin luominen tuottavat tulosta, kertoo Minna Laine, Director Facility Management Kämp Collection Hotels’lta.

Kämp Gallerian rakennukselle kesäkuussa myönnetty LEED Gold -ympäristösertifikaatti on Suomessa ensimmäinen uuden LEED EB v4.1 -tason luokitus, joka annettiin aiemmin sertifioimattomalle kiinteistölle.

Viisi vuotta kerrallaan voimassa oleva kiinteistön ympäristöluokitus kertoo kokonaisvaltaisesta vastuullisuudesta kiinteistön ylläpidossa.

Ilmariselle LEED-sertifiointi on osa laajempaa vastuullisuustyötä, jossa otetaan huomioon myös muita kuin pelkästään energiatehokkuuteen liittyviä asioita. Näitä ovat esimerkiksi kierrätys ja siivouksessa syntyvä ympäristökuorma.

Tärkeitä näkökulmia ovat myös rakennuksen saavutettavuus julkisilla kulkuvälineillä ja hyvät liikenneyhteydet.

Niina Nurminen, rakennuttajapäällikkö, p. 050 574 7491, niina.nurminen@ilmarinen.fi
Ville Laurila, vuokrauspäällikkö, p. 040 501 0040, ville.laurila@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi yli viisi prosenttia15.6.2021 10:22:37 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi toukokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 5,1 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Iso käänne parempaan näkyi erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa työntekijämäärä nousi jopa yli 50 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Suuresta muutoksesta huolimatta alan työntekijämäärä oli vielä selkeästi matalampi kuin ennen pandemian alkua. Alueellisessa vertailussa suurin muutos oli Itä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli kahdeksan prosenttia.

Kutsu / muistutus: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – osallistu Ilmarisen virtuaalitilaisuuteen ke 16.6. klo 15.30–17.0014.6.2021 11:04:08 EEST | Kutsu

Työeläke on yksi merkittävimmistä suomalaisten kotitalouksien varallisuuseristä, mutta se tunnetaan huonosti. Tule päivittämään tietosi työeläkejärjestelmästä ja sen tulevaisuudesta sekä kuulemaan, millaisen jäljen eläkevarat jättävät ympäristöön, ihmisiin ja talouteen. Ilmarisen taustatilaisuus kesätoimittajille ja muille uraansa aloittaville toimittajille verkossa keskiviikkona 16.6. klo 15.30–17.00.

Kutsu: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – osallistu Ilmarisen virtuaalitilaisuuteen ke 16.6. klo 15.30–17.003.6.2021 09:57:17 EEST | Kutsu

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski yli kaksi prosenttia – valoa kuitenkin jo näkyvissä17.5.2021 12:18:19 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä laski huhtikuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin -2,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli lähes -18 prosenttia. Suhdanneindeksissä näkyy kuitenkin jo positiivisia havaintoja, koska plussan puolelle vertailussa pääsivät kaupan ala sekä tietotekniikka ja viestintä. Alueellisessa vertailussa Itä-Suomen työntekijöiden määrä lisääntyi yli prosentin.