Alepa ottaa käyttöön uuden hävikintorjuntakeinon – Hyvikkihevit eurolla kilo
HOK-Elannon Alepa-ketju otti toukokuussa käyttöön uuden hävikintorjuntakeinon Hyvikkihevin. Hyvikkihevissä myydään syömäkelpoisia, mutta hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia alennettuun hintaan. Idea on lähtöisin henkilökunnalta.
Lähes kaikissa Alepoissa otettiin toukokuussa käyttöön uusi Hyvikkihevi-käytäntö. Hyvikkihevissä myydään syömäkelpoisia, mutta hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia alennettuun hintaan euron kilo. Hyvikkihevit löytyvät erillisestä myyntikalusteesta, josta asiakas voi valita tarvitsemansa määrän mieleisiään hedelmiä ja vihanneksia.
– Merkittävä osa kaupan hävikistä tulee hedelmistä ja vihanneksista. Hyvikkihevi on loistava tapa välttää täysin syömäkelpoisten hedelmien ja vihannesten päätymistä hävikkiin, ja asiakkaat saavat tuotteita halvempaan hintaan. Tämä on siis win-win-tilanne sekä asiakkaille että kaupalle, sanoo HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki.
Myytävän Hyvikkihevin määrä ja sisältö vaihtelevat päivästä riippuen sen mukaan, kuinka paljon hedelmiä ja vihanneksia uhkaa päätyä hävikkiin. Myyntikelvottomat hedelmät ja vihannekset hyödynnetään biokaasun tuotannossa.
Hävikkikäytänteistä henkilöstölle kiitos
Hyvikkihevin idea sai alkunsa henkilöstöltä.
– Järjestimme henkilökunnalle ideointikilpailun hävikin vähentämiseksi. Saimme paljon loistavia ideoita, joista Hyvikkihevi päätettiin jalostaa käyttöön saakka. Ideaa kokeiltiin käytännössä muutamassa Alepassa ja sen hyvän vastaanoton rohkaisemana malli otetaan käyttöön Alepa-ketjussa, sanoo Kattilamäki.
Myös 60 % ilta-alekäytäntö lähti aikanaan henkilöstön aloitteesta. Ilta-alessa myydään punalapputuotteita tupla-alella klo 21 jälkeen parin tunnin ajan.
– Myymälähenkilökunnan merkitystä tällaisten vastuullisuustoimien ideoijana arvostan kovasti, sillä usein heillä on myös konkreettisia näkemyksiä siitä, mikä toimii käytännössä ja mikä ei. Tämän toimintamallin kokeiluvaiheessa hiottiin vielä lopullista muotoa ja nyt toivomme, että myös asiakkaat löytävät nämä tuotteet, Kattilamäki toteaa.
Tavoitteena puolittaa hävikki vuoteen 2030 mennessä
Kaupalla on sekä taloudelliset että ekologiset intressit torjua hävikkiä. HOK-Elannolla on kunnianhimoinen tavoite puolittaa hävikkinsä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tilanteeseen verrattuna.
HOK-Elannossa hävikin vähentäminen pohjautuu tuotteiden menekin ennustamiseen, oikea-aikaiseen tilaamiseen sekä hyvään suunnitteluun. Keinovalikoimassa näiden sekä Hyvikkihevin lisäksi on muun muassa punalaput, jotka Alepa-ketju otti käyttöön Suomessa 15 vuotta sitten sekä tupla-ale, jonka Alepa-ketju otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön vuonna 2015.
– Toivomme, että Hyvikkihevi-mallilla taklaamme hävikkiä, jonka ennustaminen on ajoittain vaikeaa, koska kyse on tuotteista, joissa myös luontainen kypsyminen ja kuivuminen vaikeuttavat myyntiajan ennustettavuutta, summaa Kattilamäki.
Yhteyshenkilöt
HOK-Elannon viestintäMediapuhelin
Puh:010 766 0590viestinta.hok-elanto@sok.fiTietoja julkaisijasta
S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.
Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo
Hyvikkihevi ja hyvikkileipä rantautuvat Prismoihin – HOK-Elanto vauhdittaa taistelua ruokahävikkiä vastaan19.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elannon Prismoissa myydään maaliskuusta alkaen Hyvikkiheviä ja Hyvikkileipää. Syömäkelpoisia, hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä, vihanneksia ja leipomotuotteita myydään hyvikkilaatikoissa kahden euron hintaan. Tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä yhdessä asiakkaiden kanssa.
Prisma Iso Omenan uudistus päätökseen18.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Reilun kahden kuukauden mittainen uudistus Prisma Isossa Omenassa on valmistumassa. Myymälän kruununjalokivinä toimivat etenkin upea uudistettu makeisosasto sekä Ruokatorin valmisruokavalikoima, josta jatkossa saa niin valmiiksi pakattuja annoksia kuin kotimaisia wingsejäkin. Uudistunutta myymälää juhlitaan 21.3. alkaen.
Kysely: Suomalaiset haluavat lisätä kierrätysvaatteiden ostamista – Sokos ja Emmy avaavat second hand -osastot Helsinkiin11.3.2024 09:34:26 EET | Tiedote
Tavarataloketju Sokos ja Emmy avaavat yhdessä kierrätysvaateosastot Helsingin Sokokselle 18.3. Sokoksen ja Emmyn yhteistyön tavoitteena on tuoda kestävän kuluttamisen mahdollisuudet lähelle arjen asiointia ja madaltaa kynnystä kestävien kulutusvalintojen tekoon.
Ravintolatasoinen kebab rantautuu S-market Rediin6.3.2024 13:58:29 EET | Tiedote
HOK-Elanto lanseeraa uuden kebabbuffetin, Kebabkioskin, S-market Rediin. Kebabkioskissa on tarjolla ravintolatasoista, valmista kebabia erilaisine lisukkeineen ja kastikkeineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme