Alepan ja Starshipin kuljetusrobottipilotti päätökseen – keskustelut käynnissä seuraavasta vaiheesta ja suunnitelmista ensi vuodelle

Espoon kaduilla huhtikuusta alkaen huristelleet sympaattiset kuljetusrobotit ovat saaneet osakseen paljon ihastusta, ja ne ovat toimittaneet tuhansia tilauksia asiakkaille. Nyt Alepan ja Starship Technologiesin onnistunut pilotti on saatu päätökseen ja keskustelut sekä suunnittelu robottikuljetuspalvelujen seuraavasta vaiheesta ensi vuonna ovat käynnissä.

HOK-Elannon omistama lähikauppaketju Alepa otti viime huhtikuussa ensimmäisenä toimijana Suomessa käyttöön täysin uudenlaisen ruoan verkkokaupan toimitustavan. Starship Technologiesin kehittämät sympaattiset kuljetusrobotit tulivat nopeasti tutuiksi Espoon katukuvassa – ja suuren mediahuomion ansiosta myös muualla Suomessa. Tuhannet Alepan asiakkaat hyödynsivät nopeaa, ekologista ja kontaktitonta toimitusta.

– Ruuhka-aikoina robotit toimittivat tuhansia ostoskasseja viikossa. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä Starship-robotteihin ja voimme nähdä, että ne ovat täyttäneet nopean kotiinkuljetuksen tarvetta asiakkaidemme arjessa, sanoo HOK-Elannon verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua.

Keskustelut käynnissä seuraavasta vaiheesta

Seuraavaksi HOK-Elanto ja Starship käyvät läpi onnistuneen pilotin aikana kertyneet kokemukset.

– Olemme pilotin aikana saaneet paljon positiivista tietoa robottikuljetusten kysynnästä ja toimivuudesta Espoossa, ja käymme tällä hetkellä keskusteluja Starshipin kanssa kuljetuspalvelun laajemmista kehitysmahdollisuuksista ensi vuodelle, Ranua kertoo.

– Starship tarjoaa vähittäiskaupan kumppaneille, kuten HOK-Elannolle, robottikuljetukset B2B-palveluna. Starship-toimitus integroituu jälleenmyyjien olemassa oleviin alustoihin, mikä tekee ruoan kuljetuksesta kestävämpää ja tehokkaampaa. Meillä on loistava kumppanuus Alepan kanssa ja odotamme innolla jatkoa B2B-palvelumme muodossa, Starshipin tuotejohtaja Phillip Lindberg sanoo.

Alepa raivaa tietä innovatiivisille kuljetustavoille

Alepa-ketju on tehnyt jo vuosia johdonmukaista työtä ruoan verkkokaupan palveluiden parissa, eivätkä robotit suinkaan ole Alepan ensimmäinen innovatiivinen palvelumuoto. Viime vuosina Alepa-ketjussa on ollut käytössä muun muassa Alepan noutolokeroita, Fillarilähettejä, Alepa Klubi, drone-kuljetuksia sekä Alepan Korttelitoive.

– Asiakkaamme suosivat yhä enemmän nopeaa asiointia ja siksi myös pikatoimitusten suosio kasvaa koko ajan. Etsimme koko ajan erilaisia innovatiivisia ratkaisuja vastaamaan asiakkaidemme arjen tarpeita. Myös kuljetusten ekologisuus on tärkeää ja robottien etu on ollut se, että ne eivät käytä fossiilisia polttoaineita, Ranua sanoo.

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 650 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa ja meillä työskentelee noin 6 500 hok-elantolaista.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikenneasemia ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 360.

Kohta kuumenevat blinipannut, talven odotettu ruokasesonki käynnistyy helsinkiläisravintoloissa 10. tammikuuta3.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Ruokavuosi käynnistyy perinteisesti talven klassikkoherkuilla; valurautapannuissa paistetuilla blineillä. Helsinkiläisravintoloissa Kappeli, Salve, Vltava ja Zetor blinejä nautitaan 10. tammikuuta 2023 alkaen. Lisukevalikoima siianmäteineen ja sienisalaatteineen koostuu asiakkaiden suosikeista, erikoisuutena esiin nousee tsekkiläisravintola Vltavan tarjoilema villisikamousse. Pöytävarauksia blini-illallisille aletaan ravintoloiden mukaan tehdä heti vuoden alusta.