Alexanderplatsille arvostettu Chaîne de Rôtisseurs -kilpi: ”Korkea laatu ei synny ilman osaavaa henkilökuntaa”

Helsinkiläiselle ravintola Alexanderplatsille on myönnetty Chaîne de Rôtisseurs Finlande -yhdistyksen kilpi merkiksi ravintolan korkeasta tasosta. Tätä arvostettua tunnustusta juhli tuvantäysi joukko ruokaa rakastavia harrastajia ja ammattilaisia elokuun alussa.

Alexander Gullichsen, Angelo di Nato, Jukka Nykänen ja Sampo Kantele ovat Alexanderplatsin menestyksen takana.

”Alexanderplats on lyhyessä ajassa vakiinnuttanut asemansa yhtenä Helsingin huippupaikoista, pandemian aiheuttamasta vaikeasta tilanteesta huolimatta. Herkullisen ruoan lisäksi ravintolassa voi aistia tekemisen intohimoa, iloa ja mukavaa kuhinaa”, valtavouti Johanna Hornborg kiitti kilven luovuttamistilaisuudessa.

Ravintoloitsijat Alexander Gullichsen ja Sampo Kantele kertovat Chaîne des Rôtisseurs -kilven olevan kunnia ravintolalle. ”Jaamme järjestön kanssa samat arvot. Niitä ovat yksilöllisyys, pitkäjänteisyys ja perinteinen käsityö. Trendit ovat lyhytikäisiä, mutta klassinen ruokatyyli toimii ja kestää aikaa”, he kertovat.

Alexanderplatsin ravintolapäällikönä toimii Angelo di Nato, Maître Restaurateur, ja keittiömestarina Jukka Nykänen, Maître Rôtisseur. Gullichsen ja Kantele omistavat kunnianosoituksen ravintolan henkilökunnalle: ”Korkea laatu ei synny ilman osaavia työntekijöitä. Ammattitaitoisen henkilökunnan rooli korostuu aikana, jolloin koko ala kärsii työvoimapulasta ja pandemian aiheuttamat rajoitukset kurittavat koko toimialaa.”

Chaîne des Rôtisseurs -kilpi on ennen kaikkea merkki ravintolan laadusta ja sen ruoka- ja palvelutuotteen korkeasta tasosta. ”Ravintolan tulee olla yksilöllinen ja oman tyylilajinsa parhaimmistoa paikkakunnallaan, ja laatutason pitää pysyä tasaisena sesongista ja tilaisuudesta toiseen. Viinilistan tulee olla monipuolinen ja sen pitää tukea ruokalistaa”, Helsingin vouti Vesa Loponen kertoo.

”Lisäksi ravintolan toiminnan on täytettävä järjestön yleiset tavoitteet. Niitä ovat kansallisen keittiön vaaliminen, gastronomian kehittäminen, sekä alueellisten ja kulinaaristen perinteiden säilyttäminen ja kehittäminen. Alexanderplats edustaa erinomaisesti brasserie-tyyppisiä laadukkaita ruokapaikkoja Helsingissä”, Loponen jatkaa. Koko Suomessa on noin 90 kilpiravintolaa.

Haukikvenelleistä on tullut ravintolan klassikkoannos.
Alexander Gullichsen ja kilpi.

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande ry on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Valtteri Paltamaa uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa15.2.2020 19:35:11 EET | Tiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Jyväskylässä kahdeksan nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun voittaja Valtteri Paltamaa lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Ranskan Pariisin Cordon Bleu -koulussa.