Alko selvitti hiilijalanjälkensä – juomat pakkauksineen 77 prosenttia ilmastokuormituksesta

Gaia Consultingin tekemän ilmastovaikutusselvityksen mukaan Alkon organisaatiohiilijalanjälki vuoden 2020 osalta oli noin 149 500 tCO2e. Juomat pakkauksineen muodostivat hiilijalanjäljestä suurimman osan, 77 prosenttia. Asiakas voi tehdä ympäristöystävällisempiä valintoja kiinnittämällä huomiota ostamansa tuotteen pakkaukseen.

Alkon organisaatiohiilijalanjälki vuoden 2020 osalta oli noin 149 500 tCO2e. selviää Gaia Consulting Oy:n tekemästä ilmastovaikutusselvityksestä. Alkon hiilijalanjäljestä 53 prosenttia muodostuu juomien tuotannosta, 24 prosenttia pakkausten tuotannosta ja 18 prosenttia kansainvälisistä kuljetuksista.

Organisaatiohiilijalanjäljen laskenta auttaa tunnistamaan oleelliset kasvihuonekaasupäästöjen lähteet ja konkretisoi päästöjen nykytason sekä niiden vähentämismahdollisuudet.

”Päästöjen kokoluokka vastaa 14 000 suomalaisen vuosittaisia kokonaisilmastopäästöjä tai sitä, että maailman ympäri ajettaisiin autolla 21 000 kertaa”, kertoo vastuullisuusasiantuntija Maiju Sirviö.

”Hiilijalanjäljen laskenta vahvisti käsityksemme siitä, että suurin osa päästökuormituksesta syntyy arvoketjussamme raaka-aineiden viljelyssä, juomien tuotannossa, pakkaamisessa ja kuljetuksissa. Selvityksen avulla varmistamme, että kehitämme jatkossakin oleellisimpia ja vaikuttavimpia toimintamme osa-alueita.”

Alko pyrkii vähentämään myymälöidensä ja toimistojensa sähkön- ja lämmönkulutuksesta syntyviä päästöjä sekä edistämään toimialan ympäristövastuullisuutta.

”Alkolla ei ole omaa tuotantoa, joten yhteistyö toimialan eri vaikuttajien kesken on tärkeässä roolissa ympäristötavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteenamme on pienentää juomapakkausten negatiivista ilmastovaikutusta 50 prosentilla verrattuna vuoden 2020 päästöihin”, jatkaa Sirviö.

Pakkausmateriaalin valinnalla on merkitystä

Juomapakkausten aiheuttamista päästöistä noin kaksi kolmasosaa syntyy lasipullojen tuotannosta. Lasipullot ovat edelleen kaikkein päästöintensiivisin juomapakkaustyyppi.

Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on myös ympäristökuormitus. Perinteinen lasipullo painaa noin 540 grammaa, kun kevyemmän lasipullon paino voi olla yli 120 grammaa vähemmän.

”Pakkausten osalta meillä on tavoitteena muuttaa toimintatapoja yhdessä tavarantoimittajiemme ja asiakkaidemme kanssa. Haluamme tarjota asiakkaillemme ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja ja viestiä pakkausten merkityksestä - siitä, että pakkausvalinnalla on väliä”, Sirviö painottaa.

Ympäristövastuullinen pakkaus -symboli auttaa valinnoissa

Alkon Ympäristövastuullinen pakkaus -symbolin avulla asiakkaan on helpompi löytää vastuullisemmat pakkausvalinnat, oli kyse sitten väkevistä alkoholeista, panimotuotteista tai viineistä. Symbolilla merkitään Alkon valikoiman tuotteet, jotka on pakattu kevyempään lasipulloon tai pakkauksen materiaali on ympäristösertifioitu tai valmistettu alkuperäsertifioidusta kierrätysmateriaalista.

Väkevien ja panimotuotteiden osalta ympäristövastuullinen pakkaus -symboli löytyy Alkon valikoimista lähes 300 tuotteelta, viinien osalta yli 1100 tuotteelta ja alkoholittomien osalta lähes 50 tuotteelta.

Lyhyesti selvityksestä

Ilmastovaikutusselvityksen Alkolle toteutti Gaia Consulting Oy. Selvitys tehtiin GHG Protocolin Corporate Accounting and Reporting -standardin, Corporate Value Chain (Scope 3) -standardin sekä näitä täydentävien ohjeiden mukaisesti.

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.