Alko tarjosi kaupan alan parasta palvelua vuonna 2018
Alko myi vuonna 2018 yhteensä 85,3 miljoonaa litraa juomia, joka on 8,5 prosenttia edellisvuotta vähemmän.
Yhtiön alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 153,6 miljoonaa euroa (1 174,8). Liikevaihto ilman alkoholijuomaveroa oli 564,3 miljoonaa euroa (596,5). Alkon liikevoitto oli 46,0 miljoonaa euroa (52,6) milj. euroa, joka on 4,0 prosenttia alkoholijuomaverollisesta liikevaihdosta (4,5).
Liikevaihdon ja litramyynnin laskuun vaikutti 4,7–5,5-prosenttisten alkoholituotteiden myynnin salliminen myös päivittäistavarakaupoissa.
”Alkon tulos oli budjetoitua parempi. Alkoholilain muutoksen vuoksi tulos oli ennakoidusti edellisvuotta pienempi”, toteaa toimitusjohtaja Leena Laitinen.
Alkon pienentyneestä myynnistä huolimatta alkoholin kokonaiskulutus kasvoi Suomessa ensimmäistä kertaa moneen vuoteen, kun pitkään jatkunut laskevan alkoholinkulutuksen trendi katkesi veronkorotuksista huolimatta. Vuonna 2018 yli 15-vuotiaat suomalaiset joivat 10,4 litraa absoluuttialkoholia. Kokonaiskulutus kasvoi 0,6 % ja kasvun taustalla on muuttunut alkoholilaki.
Alkon hallitus esittää, että yhtiö tilittää liikevoitostaan 30 miljoonaa euroa (32,0 miljoonaa euroa) omistajalleen eli Suomen valtiolle.
Tavoitteena maailmanluokan palvelu
Alkon strategia päivitettiin vuoden 2018 aikana ja uusi strategia otettiin käyttöön vuoden 2019 alusta.
”Strategia vie Alkon vastuullisuustyötä ja asiakaskokemusta entistä kunnianhimoisempaan suuntaan. Yhtiön missio, visio, asiakaslupaus ja painopisteet on päivitetty sen mukaisesti”, Laitinen taustoittaa.
Alkon toiminnan keskiössä myös tulevina vuosina on yhtiön perustehtävän mukaisesti vastuullinen toiminta. Yhtiön vastuullisuustyö koostuu monista osista, ja se kattaa esimerkiksi tuotteiden vastuullisen myynnin, syrjäytymisen ehkäisemisen, vastuullisen ja läpinäkyvän hankintaketjun sekä suomalaisen juoma- ja ruokakulttuurin kehittämisen.
Strategiassa yhtiön missiona on Maailman vastuullisin tapa myydä alkoholia. Uuden strategian myötä Alko nostaa vastuullisuutta entistä enemmän esiin. Alkuvuoden 2019 näkyvimpänä viestintäsisältönä on ollut Ei tippa, vaan tapa -teema, joka on näkynyt kaikissa Alkon myymälöissä ja kanavissa. Tämän teeman tavoitteena on ollut herättää keskustelua alkoholiin liittyvistä tavoista ja tilanteista.
Alkon uudistetun strategian visiona on toiminta, joka on Asiakkaiden arvostamaa. Vuodesta 2011 asiakkaat ovat pitäneet Alkon palvelua suomalaisen kaupan alan parhaana. Niin myös vuonna 2018. Alko haluaa tarjota asiakkailleen vieläkin parempaa asiakaskokemusta ja uudistetun strategian asiakaslupauksena on Maailmanluokan palvelua. Yhtiön strategiset painopisteet ovat maailmanluokan palvelua; nautinnoksi, mutta vastuullisesti; innostumalla onnistumisia; ketterä ja tehokas.
”Maailmanluokan palvelua tarjotaksemme muun muassa kehitämme palvelujemme monikanavaisuutta. Yhtenä esimerkkinä tästä on mobiilisovellus, joka lanseerataan kevään 2019 aikana. Sen avulla asiakas saa Alkon palvelut mobiiliin sopivalla tavalla käyttöönsä”, Laitinen kertoo.
Suomalaiset tyytyväisiä Alkon palveluun ja vastuullisuuteen
Suomalaisista 66 (62) prosenttia pitää nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina tai haluaisi tiukentaa niitä ja 28 (32) prosenttia haluaisi löysentää rajoituksia. Naiset toivovat tiukempia rajoitteita kuin miehet.
Suomalaisista 59 (60) prosenttia pitää Alkoa hyvänä tapana rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta. Suomalaisista 81 (78) prosenttia katsoo, että Alko on onnistunut asiakaspalvelussa erittäin tai melko hyvin. Vastuullisuuden osalta 82 (83) prosenttia on sitä mieltä, että Alko on täyttänyt tavoitteensa erittäin hyvin tai melko hyvin.
Tiedot selviävät Kantar TNS Oy:n ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuosittaisesta Alkoholipoliittiset mielipiteet -tutkimuksesta, jota on tehty vuodesta 1984. Tutkimus julkaistiin helmikuussa 2019.
Alkon vuosikertomukseen ja tilinpäätökseen pääsee tutustumaan alko.fi:ssä
Yhteyshenkilöt
Maritta Iso-AhoViestintäjohtaja
Puh:020 711 5443maritta.iso-aho@alko.fiIlari CederYhteiskuntasuhdepäällikkö
Puh:020 711 5449ilari.ceder@alko.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon maaliskuun myyntitiedote – myynti nousi neljä prosenttia10.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Alkon maaliskuun litramyynti nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna neljä prosenttia. Argentiinalaiset viinit nousussa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan ja palvelun osalta arvosanat ovat erinomaiset.
Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2023: Vakaa tulos. Kaupan alan parasta palvelua.10.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkon liikevaihto laski noin kaksi prosenttia ja myyntivolyymi neljä prosenttia. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle edellisen vuoden 2022 tapaan 40 miljoonaa euroa. Henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista vahvistettiin entisestään. Asiakkaat arvostivatkin Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi. Ikärajavalvonnan onnistuminen oli kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.
Oulun Haukiputaan Alko muuttaa samassa kiinteistössä21.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Haukiputaan Alko muuttaa huhtikuun alussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 6. huhtikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 9. huhtikuuta.
Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki20.3.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.
Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia13.3.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme