Alko Oy

Alko tarjosi kaupan alan parasta palvelua vuonna 2018

Jaa

Alko haluaa palvella uudistuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa entistä paremmin. Yhtiön päivitetty strategia vastaa muuttuvaan toimintaympäristöön ja asettaa kunnianhimoisia tavoitteita vastuullisuustyön kehittämiseksi. Alkon myynti laski vuonna 2018 johtuen muutoksista markkinassa.

Alko myi vuonna 2018 yhteensä 85,3 miljoonaa litraa juomia, joka on 8,5 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Yhtiön alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 153,6 miljoonaa euroa (1 174,8). Liikevaihto ilman alkoholijuomaveroa oli 564,3 miljoonaa euroa (596,5). Alkon liikevoitto oli 46,0 miljoonaa euroa (52,6) milj. euroa, joka on 4,0 prosenttia alkoholijuomaverollisesta liikevaihdosta (4,5).

Liikevaihdon ja litramyynnin laskuun vaikutti 4,7–5,5-prosenttisten alkoholituotteiden myynnin salliminen myös päivittäistavarakaupoissa.

”Alkon tulos oli budjetoitua parempi. Alkoholilain muutoksen vuoksi tulos oli ennakoidusti edellisvuotta pienempi”, toteaa toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Alkon pienentyneestä myynnistä huolimatta alkoholin kokonaiskulutus kasvoi Suomessa ensimmäistä kertaa moneen vuoteen, kun pitkään jatkunut laskevan alkoholinkulutuksen trendi katkesi veronkorotuksista huolimatta. Vuonna 2018 yli 15-vuotiaat suomalaiset joivat 10,4 litraa absoluuttialkoholia. Kokonaiskulutus kasvoi 0,6 % ja kasvun taustalla on muuttunut alkoholilaki.

Alkon hallitus esittää, että yhtiö tilittää liikevoitostaan 30 miljoonaa euroa (32,0 miljoonaa euroa) omistajalleen eli Suomen valtiolle.

Tavoitteena maailmanluokan palvelu

Alkon strategia päivitettiin vuoden 2018 aikana ja uusi strategia otettiin käyttöön vuoden 2019 alusta.

”Strategia vie Alkon vastuullisuustyötä ja asiakaskokemusta entistä kunnianhimoi­sempaan suuntaan. Yhtiön missio, visio, asiakaslupaus ja painopisteet on päivitetty sen mukaisesti”, Laitinen taustoittaa.

Alkon toiminnan keskiössä myös tulevina vuosina on yhtiön perustehtävän mukai­sesti vastuullinen toiminta. Yhtiön vastuullisuustyö koostuu monista osista, ja se kattaa esimerkiksi tuotteiden vastuullisen myynnin, syrjäytymisen ehkäisemisen, vastuullisen ja läpinäkyvän hankintaketjun sekä suomalaisen juoma- ja ruokakulttuurin kehittämisen.

Strategiassa yhtiön missiona on Maailman vastuullisin tapa myydä alkoholia. Uuden strategian myötä Alko nostaa vastuullisuutta entistä enemmän esiin. Alkuvuoden 2019 näkyvimpänä viestintäsisältönä on ollut Ei tippa, vaan tapa -teema, joka on näkynyt kaikissa Alkon myymälöissä ja kanavissa. Tämän teeman tavoitteena on ollut herättää keskustelua alkoholiin liittyvistä tavoista ja tilanteista.

Alkon uudistetun strategian visiona on toiminta, joka on Asiakkaiden arvostamaa. Vuodesta 2011 asiakkaat ovat pitäneet Alkon palvelua suomalaisen kaupan alan parhaana. Niin myös vuonna 2018. Alko haluaa tarjota asiakkail­leen vieläkin parempaa asiakaskokemusta ja uudistetun strategian asiakaslupaukse­na on Maailmanluokan palvelua. Yhtiön strategiset painopisteet ovat maailmanluokan palvelua; nautinnoksi, mutta vastuullisesti; innostumalla onnistumisia; ketterä ja tehokas.

”Maailmanluokan palvelua tarjotaksemme muun muassa kehitämme palvelujemme monikanavaisuutta. Yhtenä esimerkkinä tästä on mobiilisovellus, joka lanseerataan kevään 2019 aikana. Sen avulla asiakas saa Alkon palvelut mobiiliin sopivalla tavalla käyttöönsä”, Laitinen kertoo.

Suomalaiset tyytyväisiä Alkon palveluun ja vastuullisuuteen

Suomalaisista 66 (62) prosenttia pitää nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina tai haluaisi tiukentaa niitä ja 28 (32) prosenttia haluaisi löysentää rajoituksia. Naiset toivovat tiukempia rajoitteita kuin miehet.

Suomalaisista 59 (60) prosenttia pitää Alkoa hyvänä tapana rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta. Suomalaisista 81 (78) prosenttia katsoo, että Alko on onnistunut asiakaspalvelussa erittäin tai melko hyvin. Vastuullisuuden osalta 82 (83) prosenttia on sitä mieltä, että Alko on täyttänyt tavoitteensa erittäin hyvin tai melko hyvin.

Tiedot selviävät Kantar TNS Oy:n ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuosittaisesta Alkoholipoliittiset mielipiteet -tutkimuksesta, jota on tehty vuodesta 1984. Tutkimus julkaistiin helmikuussa 2019.

Alkon vuosikertomukseen ja tilinpäätökseen pääsee tutustumaan alko.fi:ssä

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Tarjoamme niin 360 myymälässämme kuin digitaalisissa kanavissamme erinomaista ja asiantuntevaa palvelua sekä kiinnostavia tuotteita Hangosta Nuorgamiin. Asiakkaitamme palvelee noin 2500 alkolaista. Vuosittain meillä asioi reilut 55 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2018 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme