Alko tarjosi vastuullista ja kaupan parasta palvelua vuonna 2017
Alkon strategia tuotti tuloksia vuonna 2017. Yhtiö saavutti myynninvalvonnan vastuullisuustavoitteensa etuajassa, tarjosi kaupan alan parasta asiakaspalvelua ja kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2017.
Alkon litramyynti oli vuonna 2017 yhteensä 93,2 miljoonaa litraa (93,5), joka oli 0,3 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 174,8 miljoonaa euroa (1 162,7). Liikevaihto ilman alkoholijuomaveroa oli 596,5 miljoonaa euroa (582,6). Liikevaihdon kasvuun vaikutti laadukkaampien tuotteiden myynnin kasvu ja yleisen hintatason maltillinen nousu.
Liikevoitto oli 52,6 miljoonaa euroa (46,6) milj. euroa. Alkon tulos parani edellisvuodesta liikevaihdon kasvusta johtuen. Alko jatkoi panostuksiaan myymäläverkoston ja monikanavaisen asiakaspalvelun kehittämiseen.
”Positiivisesti kehittynyt liikevaihto kertoo edelleen jatkuvasta juoma- ja ruokatrendistä, asiakkaamme haluavat satsata laatuun ja erityisiin hetkiin”, kertoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.
Alkon hallitus esittää, että yhtiö tilittää liikevoitostaan 32,0 (30,0) miljoonaa euroa omistajalleen Suomen valtiolle.
Suomen parasta kaupan alan palvelua kuudetta vuotta
Alko on Kansallisen asiakaspalvelututkimuksen mukaan tarjonnut asiakkaille parasta palvelua kaupan alalla vuodesta 2012 ja sijoitus säilyi myös vuonna 2017. Alkon kokonaistulos oli 8,52 (8,55). Kauppaketjujen lisäksi Alkoa verrattiin yhteensä 30 suomalaiseen palveluyritykseen eri toimialoilla, ja tässä koko tutkimusryhmässä Alkolla oli toiseksi tyytyväisimmät asiakkaat kirjaston jälkeen.
Alko jatkoi digitaalisten palveluidensa kehittämistä. Alkon verkkokaupassa oli vuoden 2017 päätteeksi vajaat 40 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Alkon verkkokauppa valittiin vuonna 2017 parhaaksi verkkokaupaksi Magenta Advisoryn Suomen Digimenestyjät -tutkimuksessa.
Asiakkaat voivat tilata verkkokaupasta yhtiön koko saatavilla olevan valikoiman tuotteita Alkon myymälään tai noutopisteeseen.
”Alkolle keskeistä on se, että yhtiö palvelee asiakkaita hyvin ja vastuullisesti. Vastuullisuus on kaiken toiminnan keskiössä ja myös asiakaskokemusta kehitetään vastuullisesti”, Laitinen toteaa.
Alko toteuttaa vastuullista tehtäväänsä huolehtimalla siitä, että alkoholia ei myydä alaikäisille tai päihtyneille eikä sitä välitetä alaikäisille. Tässä tehtävässä yhtiö onnistui viime vuonna yli tavoitetason. Ikärajojen mystery shopping -tutkimuksessa onnistuttiin 95 prosentissa testikäyntejä (tavoite 92 %).
”Suomalaisten mielestä olemme onnistuneet vastuullisessa roolissamme, sillä suomalaisista 60 prosenttia (62) pitää Alkoa hyvänä tapana rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta. Tulos selvisi tammikuussa THL:n alkoholipoliittisista mielipiteistä”, Laitinen analysoi.
Tulevaisuuteen tiiviimmällä yhteistyöllä
Eduskunta hyväksyi joulukuussa 2017 alkoholilain uudistuksen. Muutoksella on vaikutusta Alkoon tulevaisuudessa ja Alkon alkuvuoden 2018 litramyynti on laskenut noin 7 prosenttia. Lain lopulliset vaikutukset selviävät kuitenkin vasta myöhemmin, kun laki on ollut jonkin aikaa voimassa.
”Alko aikoo jatkaa palveluidensa kehittämistä asiakkaita osallistaen. Alko ottaa vuoden 2018 aikana asiakkaita entistä tiiviimmin mukaan, kun suunnitellaan yhtiön esimerkiksi myymälöiden valikoimaa tai muita palveluita. Avaamme vuoden 2018 aikana neljä uutta myymälää, joista kolme pääkaupunkiseudulle ja yhden Tampereelle. Lisäksi viemme valikoimaamme eteenpäin asiakkaidemme toiveiden mukaisesti”, Laitinen avaa.
Yhteyshenkilöt
Maritta Iso-AhoViestintäjohtaja
Puh:020 711 5443maritta.iso-aho@alko.fiIlari CederViestintäpäällikkö
Puh:020 711 5449ilari.ceder@alko.fiElina TompuriViestintäasiantuntija
Puh:020 711 5608elina.tompuri@alko.fiTietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Tarjoamme niin 360 myymälässämme kuin digitaalisissa kanavissamme erinomaista ja asiantuntevaa palvelua sekä kiinnostavia tuotteita Hangosta Nuorgamiin. Asiakkaitamme palvelee noin 2500 alkolaista. Vuosittain meillä asioi reilut 55 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2018 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon vuoden 2020 myyntitiedote: myynti nousi koronavuonna 13 prosenttia14.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote
Alkon myynnin kasvua selittää myyntikanavien muutos. Vastuulliset valinnat kiinnostavat yhä enemmän. Vihreän valinnan tuotteiden osuus kokonaismyynnistä oli 35 prosenttia. Kiinnostus verkkoasiointiin kasvoi, kun asiakkaat haluavat vaivattomuutta ja minimoida lähikontakteja.
Alko tukee jouluna perherauhaa21.12.2020 07:48:00 EET | Tiedote
Alkon joulumuistamiset tukevat vähävaraisia lapsiperheitä, jotka ovat vaikeassa tilanteessa koronan takia.
Marraskuun myyntitiedote: myynti kasvoi viisi prosenttia15.12.2020 07:52:00 EET | Tiedote
Alkon marraskuun litramyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna viisi prosenttia. Vanhan maailman viinien kysyntä noussut tänä vuonna. Korona lisännyt verkkokauppa-asiointia.
Punaviini joulupöydän ikisuosikki. Olut seuraa hyvänä kakkosena.8.12.2020 07:45:00 EET | Tiedote
Joulu on Alkossa vuoden kiireisin sesonki, jolloin lähes kaikkien tuoteryhmien kysynnän arvioidaan kasvavan. Jouluaterialla juomissa kohtaavat niin perinteet kuin trendien aallonharjat.
Uuden sadon Beaujolais Nouveau -viinit myyntiin 19.11.16.11.2020 08:04:00 EET | Tiedote
Uuden sadon odotetut beaujolais nouveaut ovat yksi Beaujolais’n alueen taidonnäytteistä. Viinit tulevat myyntiin torstaina 19.11.
Lokakuun myyntitiedote: myynti kasvoi 20,7 prosenttia12.11.2020 09:00:04 EET | Tiedote
Alkon myynti kasvoi lokakuussa 20,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna koronatilanteen aiheuttaman jakelukanavien muutoksen vuoksi. Roseeviinin kysyntä jatkaa nousuaan. Alkon kautta on tilitetty 84,2 miljoonaa euroa enemmän alkoholiveroa ja arvonlisäveroa verrattuna vuoteen 2019.
Alkon syyskuun myyntitiedote: myynti kasvoi 15,5 prosenttia13.10.2020 08:00:00 EEST | Tiedote
Alkon myynti kasvoi syyskuussa 15,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Alkoholin kokonaiskulutus vähentynyt korona-aikana. Osassa maata toivotaan asiakkailta myymälöissä maskin käyttöä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme