Alko tarjosi vastuullista ja kaupan parasta palvelua vuonna 2017

Alkon strategia tuotti tuloksia vuonna 2017. Yhtiö saavutti myynninvalvonnan vastuullisuustavoitteensa etuajassa, tarjosi kaupan alan parasta asiakaspalvelua ja kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2017.

Alkon litramyynti oli vuonna 2017 yhteensä 93,2 miljoonaa litraa (93,5), joka oli 0,3 pro­senttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 174,8 miljoonaa euroa (1 162,7). Liikevaihto ilman alkoholijuomaveroa oli 596,5 miljoonaa euroa (582,6). Liikevaihdon kasvuun vaikutti laadukkaampien tuotteiden myynnin kasvu ja yleisen hintatason maltillinen nousu.

Liikevoitto oli 52,6 miljoonaa euroa (46,6) milj. euroa. Alkon tulos parani edellisvuodesta liikevaihdon kasvusta johtuen. Alko jatkoi panostuksiaan myymäläverkoston ja monikanavaisen asiakaspalvelun kehittämiseen.

”Positiivisesti kehittynyt liikevaihto kertoo edelleen jatkuvasta juoma- ja ruokatrendistä, asiakkaamme haluavat satsata laatuun ja erityisiin hetkiin”, kertoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Alkon hallitus esittää, että yhtiö tilittää liikevoitostaan 32,0 (30,0) miljoonaa euroa omistajalleen Suomen valtiolle.

Suomen parasta kaupan alan palvelua kuudetta vuotta

Alko on Kansallisen asiakaspalvelututkimuksen mukaan tarjonnut asiakkaille parasta palvelua kaupan alalla vuodesta 2012 ja sijoitus säilyi myös vuonna 2017. Alkon kokonaistulos oli 8,52 (8,55). Kauppaketjujen lisäksi Alkoa verrattiin yhteensä 30 suomalaiseen palveluyritykseen eri toimialoilla, ja tässä koko tutkimusryhmässä Alkolla oli toiseksi tyytyväisimmät asiakkaat kirjaston jälkeen.

Alko jatkoi digitaalisten palveluidensa kehittämistä. Alkon verkkokaupassa oli vuoden 2017 päätteeksi vajaat 40 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Alkon verkkokauppa valittiin vuonna 2017 parhaaksi verkkokaupaksi Magenta Advisoryn Suomen Digimenestyjät -tutkimuksessa.

Asiakkaat voivat tilata verkkokaupasta yhtiön koko saatavilla olevan valikoiman tuotteita Alkon myymälään tai noutopisteeseen.

”Alkolle keskeistä on se, että yhtiö palvelee asiakkaita hyvin ja vastuullisesti. Vastuullisuus on kaiken toiminnan keskiössä ja myös asiakaskokemusta kehitetään vastuullisesti”, Laitinen toteaa.

Alko toteuttaa vastuullista tehtäväänsä huolehtimalla siitä, että alkoholia ei myydä alaikäisille tai päihtyneille eikä sitä välitetä alaikäisille. Tässä tehtävässä yhtiö onnistui viime vuonna yli tavoitetason. Ikärajojen mystery shopping -tutkimuksessa onnistuttiin 95 prosentissa testikäyntejä (tavoite 92 %).

”Suomalaisten mielestä olemme onnistuneet vastuullisessa roolissamme, sillä suomalaisista 60 prosenttia (62) pitää Alkoa hyvänä tapana rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta. Tulos selvisi tammikuussa THL:n alkoholipoliittisista mielipiteistä”, Laitinen analysoi.

Tulevaisuuteen tiiviimmällä yhteistyöllä

Eduskunta hyväksyi joulukuussa 2017 alkoholilain uudistuksen. Muutoksella on vaikutusta Alkoon tulevaisuudessa ja Alkon alkuvuoden 2018 litramyynti on laskenut noin 7 prosenttia. Lain lopulliset vaikutukset selviävät kuitenkin vasta myöhemmin, kun laki on ollut jonkin aikaa voimassa.

”Alko aikoo jatkaa palveluidensa kehittämistä asiakkaita osallistaen. Alko ottaa vuoden 2018 aikana asiakkaita entistä tiiviimmin mukaan, kun suunnitellaan yhtiön esimerkiksi myymälöiden valikoimaa tai muita palveluita. Avaamme vuoden 2018 aikana neljä uutta myymälää, joista kolme pääkaupunkiseudulle ja yhden Tampereelle. Lisäksi viemme valikoimaamme eteenpäin asiakkaidemme toiveiden mukaisesti”, Laitinen avaa.