Alko vetää Greizer Nuss Nougat -liköörin pois myynnistä puuttuvien allergeenimerkintöjen vuoksi

Alkon Greizer Nuss Nougat -liköörin allergeenitiedot (pähkinä- ja maitoallergeenit) puuttuvat virheellisesti tuotteen etiketistä ja Alko vetää tuotteen väliaikaisesti pois myynnistä.

Alkon saksalaisen Greizer Nuss Nougat (tuotenumero 002303) -liköörin allergeenitiedot (pähkinä- ja maitoallergeenit) puuttuvat virheellisesti tuotteen etiketistä ja Alko vetää tuotteen väliaikaisesti pois myynnistä. Tuotteen etikettiin lisätään tarvittavat allergeenitiedot, jonka jälkeen tuote palautetaan myyntiin.

Tuotteen valmistaja on ollut käsityksessä, että allergeenimerkintää ei tarvita, kun raaka-aineet ilmenevät tuotenimestä. Tuotteen nimi Greizer Nuss Nougat Sahne Liquer ja etiketin pähkinäkuvat viittaavat tuotteen sisältävän kermaa ja pähkinää. Pelkästään tuotteen saksalaisen nimen tai etiketin pähkinäkuvien perusteella ei kuitenkaan voida olettaa suomalaisen kuluttajan osaavan ottaa allergeeneja huomioon.

Pähkinä- ja maitoallergeenien puuttuminen tuotteen etikettimerkinnöistä aiheuttaa terveysriskin näille aineille herkistyneille, mikäli he nauttivat tuotetta. Tuote täyttää muuten alkoholijuomille asetetut turvallisuusvaatimukset. Alkolla ei ole tietoa asiakkaista, jotka olisivat saaneet yliherkkyysoireita tuotteesta.

Tuote on vedetty pois myynnistä ja asetettu myyntikieltoon niin Alkon myymälöissä kuin verkkokaupassa. Tuote on poistettu myös asiakastilauksista, joita ei ole vielä toimitettu.

Alko ottaa vastaan ja hyvittää kuluttajilta palautuvat tuotteet. Alko hyvittää myös avatut tuotteet, mikäli juomaa on vielä jäljellä.

Mikäli sinulla on kysyttävää tuotteesta, olethan yhteydessä Alkon asiakaspalveluun asiakaspalvelu@alko.fi, p. 020 692 771 (ma–pe 9–21, la 9–18).

viestintäpäällikkö Varpu Göös, p. 050 3413 053
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, p. 040 544 3123

Muistutus: Hae mukaan Alkon järjestämään Maistuvia sisältöjä -valmennukseen!11.6.2019 09:20:01 EESTKutsu

Oletko sisällöntuottaja juoman ja ruoan maailmasta ja kaipaat uutta potkua tai kipinää tekemiseesi? Tai oletko alalle tähtäävä ja haluaisit syventää osaamistasi? Alko järjestää syksyllä ensimmäistä kertaa Maistuvia sisältöjä -valmennuksen, jossa valmennetaan toimittajia, bloggareita, vloggareita ja podcasting-tekijöitä syventämään juoma- ja ruoka-alan osaamistaan ja hyödyntämään tätä osaamista omassa sisällöntuotannossaan.