Alko vetää Greizer Nuss Nougat -liköörin pois myynnistä puuttuvien allergeenimerkintöjen vuoksi

Alkon Greizer Nuss Nougat -liköörin allergeenitiedot (pähkinä- ja maitoallergeenit) puuttuvat virheellisesti tuotteen etiketistä ja Alko vetää tuotteen väliaikaisesti pois myynnistä.

Alkon saksalaisen Greizer Nuss Nougat (tuotenumero 002303) -liköörin allergeenitiedot (pähkinä- ja maitoallergeenit) puuttuvat virheellisesti tuotteen etiketistä ja Alko vetää tuotteen väliaikaisesti pois myynnistä. Tuotteen etikettiin lisätään tarvittavat allergeenitiedot, jonka jälkeen tuote palautetaan myyntiin.

Tuotteen valmistaja on ollut käsityksessä, että allergeenimerkintää ei tarvita, kun raaka-aineet ilmenevät tuotenimestä. Tuotteen nimi Greizer Nuss Nougat Sahne Liquer ja etiketin pähkinäkuvat viittaavat tuotteen sisältävän kermaa ja pähkinää. Pelkästään tuotteen saksalaisen nimen tai etiketin pähkinäkuvien perusteella ei kuitenkaan voida olettaa suomalaisen kuluttajan osaavan ottaa allergeeneja huomioon.

Pähkinä- ja maitoallergeenien puuttuminen tuotteen etikettimerkinnöistä aiheuttaa terveysriskin näille aineille herkistyneille, mikäli he nauttivat tuotetta. Tuote täyttää muuten alkoholijuomille asetetut turvallisuusvaatimukset. Alkolla ei ole tietoa asiakkaista, jotka olisivat saaneet yliherkkyysoireita tuotteesta.

Tuote on vedetty pois myynnistä ja asetettu myyntikieltoon niin Alkon myymälöissä kuin verkkokaupassa. Tuote on poistettu myös asiakastilauksista, joita ei ole vielä toimitettu.

Alko ottaa vastaan ja hyvittää kuluttajilta palautuvat tuotteet. Alko hyvittää myös avatut tuotteet, mikäli juomaa on vielä jäljellä.

Mikäli sinulla on kysyttävää tuotteesta, olethan yhteydessä Alkon asiakaspalveluun asiakaspalvelu@alko.fi, p. 020 692 771 (ma–pe 9–21, la 9–18).

viestintäpäällikkö Varpu Göös, p. 050 3413 053
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, p. 040 544 3123

Alko mukana perherauhanturvajoukoissa. Lahjoittaa ruokakasseja Jokaiselle lapselle lounas -kampanjaan.24.4.2020 13:00:00 EESTTiedote

Koko kansaa herättävänä tekona A-klinikkasäätiön Lasinen Lapsuus ja Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmä julistivat Suomeen perherauhan huhtikuun alussa. Julistuksella herätetään kiinnittämään huomiota turvalliseen kodin arkeen ja muistutetaan, että apua on saatavilla, jos perherauha särkyy. Alko on mahdollistanut kampanjan toteutusta osana vastuullisuustyötään. Alko mukana perherauhanturvajoukoissa Koronatilanteessa erityisen haavoittuvassa asemassa ovat lapset, joiden vanhemmilla ei ole voimia kannatella arkea poikkeusoloissa. Säännöllisen aterian puuttuminen aiheuttaa erityisiä vaikeuksia perheissä, joissa arkea kuormittavat myös muut kuin koronaviruksen aiheuttamat poikkeustoimet, kuten arkielämän hallinta, taloudelliset haasteet, päihteiden käyttö tai terveysongelmat. Alko on mukana Perherauhan julistuksen perherauhanturvajoukoissa ja osana tätä työtä tukee Jokaiselle lapselle lounas -kampanjaa, joka auttaa vähävaraisia lapsiperheitä ruokakasseilla. Ruokakassit sisältävät