Alkoholikaupan tuotoista saatava enemmän Suomeen

31.5.2017 14:22 | Keskuskauppakamari

Alkoholilakiuudistus on vietävä maaliin, vaatii Keskuskauppakamari. Vapaakauppaa on puolustettava paitsi viennissä, myös kotimaan sisällä. Alkoholin matkustajatuonnin kasvu ja viime vuosina tapahtunut kulutuksen lasku vähentävät alkoholikaupan tuottoja Suomessa.

Leena Linnainmaa /Kuva:: Pasi Murto

Alkoholilakiuudistuksen pelätään kaatuvan poliittisessa väännössä, vaikka hallituspuolueet sopivat lain sisällöstä jo vuosi sitten. Vaakalaudalla olevan uudistuksen tarkoitus olisi lyödä alkoholimonopoliin kiilaa sen verran, että vähittäiskauppa saisi myydä enintään 5,5 prosenttia alkoholia sisältäviä juomia, kun nykyään raja on 4,7. Täydestä vapautuksesta ei siis olisi kysymys.

“Hallituksen on pidettävä kiinni uskottavuudestaan ja toimintakyvystään sekä sopimistaan asioista. Alkoholin tuonti on kasvanut mutta kulutus on vähentynyt. Ei siis ole tarkoituksenmukaista pitää kiinni monopolista, joka vie suuren osan myynnistä tuontialkoholin puolelle. Suomen etu ei ole viedä työtä ja rahaa ulkomaille, kun kuluttaminen tapahtuu Suomessa”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa painottaa.

Suomalaiset matkustajat toivat ulkomailta yhteensä 79,4 miljoonaa litraa alkoholijuomia toukokuun 2016 ja huhtikuun 2017 välillä. Kokonaisuudessaan alkoholin tuonti kasvoi 9,5 prosenttia, oluen peräti 18 prosenttia. Suomessa alkoholijuomien myynti sen sijaan väheni lähes kaikissa maakunnissa vuonna 2016 edelliseen vuoteen verrattuna.

Linnainmaan mukaan vapaakauppaa näyttää olevan helppo kannattaa silloin, kun sitä vastaan hyökätään maailmanpolitiikan käänteissä. Hän vaatii, että samaa periaatetta noudatetaan myös Suomen sisäisissä asioissa.

“Monopolien purkaminen lisää kilpailua ja samalla nostaa laatua ja usein myös alentaa hintoja. Suomi on vapaakaupasta elävä vientimaa, eikä ole loogista ylläpitää kotimaisia monopoleja, kun maailmalla puolustamme vapaakauppaa”, Linnainmaa muistuttaa.

Lisätietoja:

Leena Linnainmaa,
Varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
leena.linnainmaa@chamber.fi

Leena Linnainmaa /Kuva:: Pasi Murto
Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Yhtiöittämisestä luopuminen vaarantaa valinnanvapauden onnistumisen - Uudelleenvalmistelussa on pidettävä kiinni kilpailuneutraliteetista29.6.2017 15:29Tiedote

Perustuslakivaliokunnan lausunto, joka pakottaa luopumaan maakuntien omistamien sote-keskusten yhtiöittämisvelvoitteesta, vaarantaa valinnanvapauden monituottajamallin. Keskuskauppakamarin mukaan keskeisintä valinnanvapauden uudelleenvalmistelussa on pitää kiinni kilpailuneutraliteetista. Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajien on saatava tuottaa palvelut tasapuolisessa ja reilussa kilpailuasetelmassa.