Alkoholikaupan tuotoista saatava enemmän Suomeen

31.5.2017 14:22 | Keskuskauppakamari

Alkoholilakiuudistus on vietävä maaliin, vaatii Keskuskauppakamari. Vapaakauppaa on puolustettava paitsi viennissä, myös kotimaan sisällä. Alkoholin matkustajatuonnin kasvu ja viime vuosina tapahtunut kulutuksen lasku vähentävät alkoholikaupan tuottoja Suomessa.

Leena Linnainmaa /Kuva:: Pasi Murto

Alkoholilakiuudistuksen pelätään kaatuvan poliittisessa väännössä, vaikka hallituspuolueet sopivat lain sisällöstä jo vuosi sitten. Vaakalaudalla olevan uudistuksen tarkoitus olisi lyödä alkoholimonopoliin kiilaa sen verran, että vähittäiskauppa saisi myydä enintään 5,5 prosenttia alkoholia sisältäviä juomia, kun nykyään raja on 4,7. Täydestä vapautuksesta ei siis olisi kysymys.

“Hallituksen on pidettävä kiinni uskottavuudestaan ja toimintakyvystään sekä sopimistaan asioista. Alkoholin tuonti on kasvanut mutta kulutus on vähentynyt. Ei siis ole tarkoituksenmukaista pitää kiinni monopolista, joka vie suuren osan myynnistä tuontialkoholin puolelle. Suomen etu ei ole viedä työtä ja rahaa ulkomaille, kun kuluttaminen tapahtuu Suomessa”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa painottaa.

Suomalaiset matkustajat toivat ulkomailta yhteensä 79,4 miljoonaa litraa alkoholijuomia toukokuun 2016 ja huhtikuun 2017 välillä. Kokonaisuudessaan alkoholin tuonti kasvoi 9,5 prosenttia, oluen peräti 18 prosenttia. Suomessa alkoholijuomien myynti sen sijaan väheni lähes kaikissa maakunnissa vuonna 2016 edelliseen vuoteen verrattuna.

Linnainmaan mukaan vapaakauppaa näyttää olevan helppo kannattaa silloin, kun sitä vastaan hyökätään maailmanpolitiikan käänteissä. Hän vaatii, että samaa periaatetta noudatetaan myös Suomen sisäisissä asioissa.

“Monopolien purkaminen lisää kilpailua ja samalla nostaa laatua ja usein myös alentaa hintoja. Suomi on vapaakaupasta elävä vientimaa, eikä ole loogista ylläpitää kotimaisia monopoleja, kun maailmalla puolustamme vapaakauppaa”, Linnainmaa muistuttaa.

Lisätietoja:

Leena Linnainmaa,
Varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
leena.linnainmaa@chamber.fi

Leena Linnainmaa /Kuva:: Pasi Murto
Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Keskuskauppakamari vaikuttaa valtakunnallisesti elinkeinoelämän hyväksi, elinvoimaisen Suomen puolesta. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen, kaavoituksen, koulutuksen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Tuemme työntekoa, yrittäjyyttä ja tuottavuutta. Edistämme vastuullisuutta ja yritysten itsesääntelyä. Tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin, muun muassa yritysten riita-asioiden ratkaisuun, tavarantarkastukseen, kiinteistöarviointiin ja ulkomaankaupan asiakirjoihin. Edistämme naisjohtajuutta kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallamme. Kehitämme 19 alueellisen kauppakamarin toimintaa Suomessa, ja kansainvälinen FinnCham-verkostomme ulottuu ympäri maailmaa. Lisätietoja: kauppakamari.fi, twitter.com/K3Fin

Kauppakamarit vahvistavat USA-suhteita – Finnairin Kati Kaivonen FACC New Yorkin johtoon12.6.2017 13:00Tiedote

Finnair Oyj:n Pohjois-Amerikan maajohtaja Kati Kaivonen on valittu New Yorkissa toimivan Finnish-American Chamber of Commercen (FACC) puheenjohtajaksi 5.6.2017 alkaen. Puheenjohtaja Kati Kaivosen mukaan FACC New York haluaa ottaa vahvemman roolin yritysten verkottajana ja kumppanina USA:ssa ja kehittää jäsenpalveluita USA:ssa toimiville suomalaisille yrityksille. Finnairin kaltaisten veturiyritysten mukanaolo toiminnassa on elinehto, mutta yhä useampi USA:n markkinoista kiinnostunut pk-yritys halutaan myös mukaan.