Alkoholikaupan tuotoista saatava enemmän Suomeen

Alkoholilakiuudistus on vietävä maaliin, vaatii Keskuskauppakamari. Vapaakauppaa on puolustettava paitsi viennissä, myös kotimaan sisällä. Alkoholin matkustajatuonnin kasvu ja viime vuosina tapahtunut kulutuksen lasku vähentävät alkoholikaupan tuottoja Suomessa.

Leena Linnainmaa /Kuva:: Pasi Murto

Alkoholilakiuudistuksen pelätään kaatuvan poliittisessa väännössä, vaikka hallituspuolueet sopivat lain sisällöstä jo vuosi sitten. Vaakalaudalla olevan uudistuksen tarkoitus olisi lyödä alkoholimonopoliin kiilaa sen verran, että vähittäiskauppa saisi myydä enintään 5,5 prosenttia alkoholia sisältäviä juomia, kun nykyään raja on 4,7. Täydestä vapautuksesta ei siis olisi kysymys.

“Hallituksen on pidettävä kiinni uskottavuudestaan ja toimintakyvystään sekä sopimistaan asioista. Alkoholin tuonti on kasvanut mutta kulutus on vähentynyt. Ei siis ole tarkoituksenmukaista pitää kiinni monopolista, joka vie suuren osan myynnistä tuontialkoholin puolelle. Suomen etu ei ole viedä työtä ja rahaa ulkomaille, kun kuluttaminen tapahtuu Suomessa”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa painottaa.

Suomalaiset matkustajat toivat ulkomailta yhteensä 79,4 miljoonaa litraa alkoholijuomia toukokuun 2016 ja huhtikuun 2017 välillä. Kokonaisuudessaan alkoholin tuonti kasvoi 9,5 prosenttia, oluen peräti 18 prosenttia. Suomessa alkoholijuomien myynti sen sijaan väheni lähes kaikissa maakunnissa vuonna 2016 edelliseen vuoteen verrattuna.

Linnainmaan mukaan vapaakauppaa näyttää olevan helppo kannattaa silloin, kun sitä vastaan hyökätään maailmanpolitiikan käänteissä. Hän vaatii, että samaa periaatetta noudatetaan myös Suomen sisäisissä asioissa.

“Monopolien purkaminen lisää kilpailua ja samalla nostaa laatua ja usein myös alentaa hintoja. Suomi on vapaakaupasta elävä vientimaa, eikä ole loogista ylläpitää kotimaisia monopoleja, kun maailmalla puolustamme vapaakauppaa”, Linnainmaa muistuttaa.

Lisätietoja:

Leena Linnainmaa,
Varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
leena.linnainmaa@chamber.fi

Leena Linnainmaa /Kuva:: Pasi Murto
Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

International Arbitration Conference HIAD 2018: Shaping the Future of International Arbitration24.5.2018 17:15Tiedote

Helsinki International Arbitration Day (HIAD 2018) was held today, 24 May 2018, in the Finnish capital on the topic ‘Shaping the Future of International Arbitration’. The seminar, now in its seventh edition, gathered leading international arbitration experts from Finland and around the world to discuss about the future of international arbitration and how dispute resolution can be tailored to continue to meet the users' expectations of speed, efficiency and use of technology.

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma HIAD 2018: Muutoksen tuulia välimiesmenettelyssä24.5.2018 17:15Tiedote

Helsinki International Arbitration Day (HIAD 2018) kokosi torstaina 24.5.2018 jo seitsemättä kertaa kansainvälisen välimiesmenettelyn huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Shaping the Future of International Arbitration” keskittyi välimiesmenettelyn tulevaisuuteen ja siihen, miten käyttäjien toiveisiin menettelyjen nopeudesta, tehokkuudesta ja teknologian hyödyntämisestä riidanratkaisussa pystytään tulevaisuudessa vastaamaan.

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.