Alkoholilain seuraukset arvaamattomat

Eduskunta äänesti alkoholilain kokonaisuudistuksesta tänään. Päivittäistavarakaupoista saa ensi vuoden maaliskuusta alkaen entistä vahvempia alkoholijuomia. Tiukan äänestyksen jälkeen suurempi osa kansanedustajista äänesti hallituksen esityksen eli 5,5 prosenttirajan puolesta.

Vielä eilen eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta esitti, että alkoholijuomien vähittäismyyntilupaa koskevaa enimmäisprosenttiyksikköä ei nostettaisi, vaan se pysyisi 4,7 tilavuusprosentissa. Valiokunta nojasi mietinnössään asiantuntijakuulemisiin ja katsoi, että enimmäistilavuusprosentin nosto vaikuttaisi ratkaisevasti alkoholin saatavuuteen ja kulutuksen kasvuun.

Kulutuksen siirtymisen vahvempiin juomiin on arvioitu vaikuttavan merkittävästi kansanterveyteen ja kansantalouteen, vaikka kyseessä onkin vain vajaa prosenttiyksikkö.

"Äänestystuloksen vaikutukset tulevat näkymään niin kansanterveydessä, perheiden ongelmien lisääntymisessä kuin julkisen sektorin kuormittumisessa. On ikävää, että veronmaksajat joutuvat maksamaan kustannukset. On myös hyvin surullista, että tutkitulla tiedolla ei vaikuttanut olevan merkitystä, kun eduskunta äänesti laista", sanoo EHYTin toiminnanjohtaja Juha Mikkonen.

Jatkossa ehkäisevän päihdetyön merkitys kasvaa entisestään. Alkoholilain tuomaa kulutuksen kasvua on seurattava tarkasti jatkossa.

"Kansan valitsemat päättäjät kantavat tästä vastuun. Me muut tahot eli järjestöt ja viranomaiset yritämme kykyjemme ja mahdollisuuksiemme mukaan tehdä työtä tilanteen korjaamiseksi" toteaa Mikkonen.

EHYT on kuitenkin tyytyväinen siihen, että alkoholilain uudistus saatiin vihdoin päätökseen.

"Alkoholilaki oli vanhentunut ja kaipasi uudistamista. Moni turha säädös on nyt kumottu, mikä helpottaa esimerkiksi ravintoloiden toimintaa", Mikkonen sanoo.

Juha Mikkonen
EHYT ry, toiminnanjohtaja

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.