Alkoholilaki tarvitsee lapsivaikutusten arvioinnin

"Uudistus toisi vahvempia ja nuoriin vetoavampia alkoholijuomia lähikauppaan. Samalla tiedämme, että kauppojen ikärajakontrolli ei ole yhtä vahvaa kuin Alkossa. Saatavuuden lisääntyminen lisää haittoja, myös lapsiperheissä", SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas painottaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys pitää välttämättömänä, että alkoholilakiesitykselle tehdään kunnollinen lapsivaikutusten ennakkoarviointi. Alkoholilain kokonaisuudistuksen eräillä ehdotuksilla on selkeitä negatiivisia vaikutuksia niin lasten terveyteen ja hyvinvointiin kuin heidän tulevaisuutensakin.

Alkoholilakiesitys on ristiriidassa Suomessa voimassa olevan YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen kanssa kyseenalaistaen monia sopimukseen kuuluvia lapsen oikeuksia. Lapsen oikeuksien sopimus ja siinä lapsille turvatut oikeudet muodostavat perustan lapsivaikutusten arvioinnille.

"Vanhempien ongelmakäyttö vaarantaa lapsen hyvinvoinnin ja perusturvallisuuden ja vaikuttaa usein lapsen elämään pitkälle aikuisuuteen asti. Alkoholi on esimerkiksi huostaanottojen merkittävimpiä taustasyitä", pääsihteeri Kiukas muistuttaa.

Tilastojen mukaan noin 65 000 - 70 000 alaikäistä lasta elää perheessä, joissa toisella vanhemmalla tai molemmilla vanhemmilla on alkoholiongelma. Tämä osuus kattaa kuusi prosenttia Suomessa asuvista lapsista. Todellisuudessa alkoholiongelmaisten perheiden määrä on todennäköisesti korkeampi, koska perheiden ongelmatilanteet eivät aina tule viranomaisten tietoon.

Alkoholilain kokonaisuudistusta käsitellään tänään eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Valiokunnan kokouksessa kuultavina on useita sosiaali- ja terveysjärjestöjä, mm. sosiaali- ja terveysjärjestöjen kattojärjestö SOSTE.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Kutsu toimituksille: MS SOSTE 2018 avajaistilaisuuteen ja risteilylle 9.-10.10.5.10.2018 17:28Kutsu

M/S SOSTE avajaiset Aika: tiistai 9.10. klo 13 - 15 Paikka: Tennispalatsin Finnkino (Salomonkatu 15, Helsinki) M/S SOSTEn avajaisissa tapahtuman suojelija Juha Sipilä puhuu tulevaisuuden yhteiskunnasta. Toimittaja, tuottaja Arman Alizad pitää puheenvuoron arjen hyvinvoinnista, hyvän tekemisestä ja ihmisten tukemisesta. Lisäksi toimittaja ja tietokirjailija Anu Partanen pohtii puheenvuorossaan, millainen on yhteiskunta todella tarjoaa asukkailleen eniten vapautta ja millainen on hyvinvointivaltion tulevaisuus. Avajaisissa jaetaan myös vuoden 2018 SOSTE -palkinto. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen. Avajaisten juontajana toimii Jasmin Hamid. M/S SOSTE -tapahtuman avajaiset pidetään Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.00 alkaen. Tilaisuus on maksuton. M/S SOSTE 2018 Horisontissa hyvinvointi - Välfärd i sikte Aika: t

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.