Alkoholilaki tarvitsee lapsivaikutusten arvioinnin

"Uudistus toisi vahvempia ja nuoriin vetoavampia alkoholijuomia lähikauppaan. Samalla tiedämme, että kauppojen ikärajakontrolli ei ole yhtä vahvaa kuin Alkossa. Saatavuuden lisääntyminen lisää haittoja, myös lapsiperheissä", SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas painottaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys pitää välttämättömänä, että alkoholilakiesitykselle tehdään kunnollinen lapsivaikutusten ennakkoarviointi. Alkoholilain kokonaisuudistuksen eräillä ehdotuksilla on selkeitä negatiivisia vaikutuksia niin lasten terveyteen ja hyvinvointiin kuin heidän tulevaisuutensakin.

Alkoholilakiesitys on ristiriidassa Suomessa voimassa olevan YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen kanssa kyseenalaistaen monia sopimukseen kuuluvia lapsen oikeuksia. Lapsen oikeuksien sopimus ja siinä lapsille turvatut oikeudet muodostavat perustan lapsivaikutusten arvioinnille.

"Vanhempien ongelmakäyttö vaarantaa lapsen hyvinvoinnin ja perusturvallisuuden ja vaikuttaa usein lapsen elämään pitkälle aikuisuuteen asti. Alkoholi on esimerkiksi huostaanottojen merkittävimpiä taustasyitä", pääsihteeri Kiukas muistuttaa.

Tilastojen mukaan noin 65 000 - 70 000 alaikäistä lasta elää perheessä, joissa toisella vanhemmalla tai molemmilla vanhemmilla on alkoholiongelma. Tämä osuus kattaa kuusi prosenttia Suomessa asuvista lapsista. Todellisuudessa alkoholiongelmaisten perheiden määrä on todennäköisesti korkeampi, koska perheiden ongelmatilanteet eivät aina tule viranomaisten tietoon.

Alkoholilain kokonaisuudistusta käsitellään tänään eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Valiokunnan kokouksessa kuultavina on useita sosiaali- ja terveysjärjestöjä, mm. sosiaali- ja terveysjärjestöjen kattojärjestö SOSTE.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

SOSTE kehysriihestä: Oikeat toimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta11.4.2018 23:18Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkaissut tänään kehysriihineuvotteluiden lopputuloksen. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettikehys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä. Kehysriihen tulos ei vahvista riittävästi perusturvaa ja terveyden tasa-arvoa.

SOSTE selvitti kansalaistoiminnan byrokratiaa – raportointi kuormittavinta20.3.2018 15:06Tutkimus

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt eri viranomaisten aiheuttamaa hallintokuormaa sosiaali- ja terveysjärjestöille. Tulosten mukaan yhdistys- ja säätiörekisteri sekä verottaja saavat lähes puhtaat paperit. Suurimmat byrokratiaongelmat liittyvät järjestöavustuksia hallinnoivan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn toimintaan. Selvitys on osa myöhemmin tänä vuonna julkaistavaa Järjestöbarometri 2018 -tutkimusta.