Alkoholilaki tarvitsee lapsivaikutusten arvioinnin

"Uudistus toisi vahvempia ja nuoriin vetoavampia alkoholijuomia lähikauppaan. Samalla tiedämme, että kauppojen ikärajakontrolli ei ole yhtä vahvaa kuin Alkossa. Saatavuuden lisääntyminen lisää haittoja, myös lapsiperheissä", SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas painottaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys pitää välttämättömänä, että alkoholilakiesitykselle tehdään kunnollinen lapsivaikutusten ennakkoarviointi. Alkoholilain kokonaisuudistuksen eräillä ehdotuksilla on selkeitä negatiivisia vaikutuksia niin lasten terveyteen ja hyvinvointiin kuin heidän tulevaisuutensakin.

Alkoholilakiesitys on ristiriidassa Suomessa voimassa olevan YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen kanssa kyseenalaistaen monia sopimukseen kuuluvia lapsen oikeuksia. Lapsen oikeuksien sopimus ja siinä lapsille turvatut oikeudet muodostavat perustan lapsivaikutusten arvioinnille.

"Vanhempien ongelmakäyttö vaarantaa lapsen hyvinvoinnin ja perusturvallisuuden ja vaikuttaa usein lapsen elämään pitkälle aikuisuuteen asti. Alkoholi on esimerkiksi huostaanottojen merkittävimpiä taustasyitä", pääsihteeri Kiukas muistuttaa.

Tilastojen mukaan noin 65 000 - 70 000 alaikäistä lasta elää perheessä, joissa toisella vanhemmalla tai molemmilla vanhemmilla on alkoholiongelma. Tämä osuus kattaa kuusi prosenttia Suomessa asuvista lapsista. Todellisuudessa alkoholiongelmaisten perheiden määrä on todennäköisesti korkeampi, koska perheiden ongelmatilanteet eivät aina tule viranomaisten tietoon.

Alkoholilain kokonaisuudistusta käsitellään tänään eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Valiokunnan kokouksessa kuultavina on useita sosiaali- ja terveysjärjestöjä, mm. sosiaali- ja terveysjärjestöjen kattojärjestö SOSTE.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.

SOSTE liittyy Sociala Oy:n perustajaosakkaaksi25.5.2018 14:16Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on liittynyt alustapalvelu Sociala Oy:n kantaosakkaaksi. SOSTEn hallitus päätti osakkuudesta kokouksessaan 23.5. Sociala Oy toimii yhteiskunnallisena, yleishyödyllisenä ja voittoa tavoittelemattomana yrityksenä sosiaali- ja terveysalalla. Yhtiö toimii alustatoimijana sote-palveluita tuottaville järjestöille ja muille pienille palveluntuottajille. ”SOSTE tukee sosiaali- ja terveysjärjestöjä kehittämään toimintaansa muuttuvassa toimintaympäristössä. Tähän tähtää myös kantaosakkuus Sociala Oy:ssä. Järjestöjen palveluita on koottava yhteen ja tehtävä näkyväksi. Digitaalisilla alustoilla ja niitä käyttävillä palveluekosysteemeillä on tässä ratkaiseva rooli”, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi kertoo. ”Järjestöjen odotetaan ottavan paikkansa tasavertaisena kumppanina sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Uusien avauksien aika on nyt”, SOSTEn Knaapi lisää. Maakunta- ja soteuudistus korostaa järjestöjen välisen yhteistyön tärkeyttä. Sosiaali

Köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen nostettava Suomen talouspolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi23.5.2018 15:57Tiedote

SOSTE ja EAPN-Fin vaativat Suomea tarttumaan aktiivisesti köyhyys- tai syrjäytymisriskin vähentämiseen, panostamaan laaja-alaisesti työllisyyspolitiikkaan sekä investoimaan hyvinvointiin, koulutukseen ja asuntoihin. Järjestöjen suosituksia noudattamalla suomalaisesta yhteiskunnasta voidaan tehdä entistä yhdenvertaisempi, eheämpi ja taloudellisesti kestävämpi. Euroopan komission maakohtaiset suositukset Suomelle julkistettiin tänään.