Alkoholin ostaminen alaikäisille on huolestuttavan yleistä
Joka kolmas 15–17-vuotias nuori uskoo alkoholin ostamisen alaikäiselle olevan hyvin yleistä ja joka toinen melko yleistä, selviää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan. Vain joka kymmenes arvioi alkoholin ostamisen alaikäisille olevan hyvin harvinaista.
-Kun joka toinen 15–17-vuotias kertoo, että täysi-ikäinen on ostanut hänelle alkoholia, on tulos huolestuttava. Aikuisten olisi tunnettava vastuunsa paremmin ja ymmärrettävä, että alkoholin ostaminen alaikäisille on väärin. Panimoliitossa suhtaudumme yksiselitteisen kielteisesti alaikäisten alkoholinkäyttöön, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.
Tutkimuksessa silmiinpistävintä on, että 70 prosenttia aikuisista arvioi alkoholin ostamisen alaikäisille olevan hyvin tai melko yleistä. Kuitenkin 80 prosenttia sanoo, ettei ole koskaan ostanut alkoholia alaikäisille.
-Käsitys, jonka mukaan ”En minä, vaan ne muut” kiteyttää hyvin ristiriidan.
Mitä nuorempi aikuinen vastaaja on, sitä yleisempää alkoholin ostamisen alaikäisille uskotaan olevan. 18–24-vuotiaista peräti 91% arvioi alkoholin ostamisen alaikäiselle olevan vähintään melko yleistä. Kuitenkin nuorista aikuisista valtaosa eli 87% ilmoittaa, ettei ole koskaan itse ostanut alkoholia alaikäiselle.
Nuorista aikuisista joka kolmas ei juo alkoholia lainkaan
Yhä harvempi suomalainen juo alkoholia. Ja kun juodaan, sitä juodaan yhä harvemmin. Erityisesti nuoret, 18–24-vuotiaat aikuiset eroavat vanhemmista ikäpolvista, sillä heistä lähes joka kolmas ei käytä alkoholia lainkaan.
-Tämä vahvistaa käsitystä alkoholiin liittyvien asenteiden merkittävästä muutoksesta. Verrattuna vanhempiin ikäpolviin, nuoret aikuiset käyttävät alkoholia vastuullisesti, Pakarinen tulkitsee.
Sen lisäksi, että nuoret aikuiset juovat yhä vastuullisemmin, alkoholia käytetään myös yhä kohtuullisemmin. Kahdessa vuodessa viikoittain alkoholia kertoo juovansa 12 prosenttia vastaajista. Siinä on peräti 10 prosenttiyksikön lasku kaksi vuotta sitten tehtyyn kyselyyn verrattuna.
-Toivotaan, että tämä muutos heijastuisi myös yleiseen alkoholipoliittiseen keskusteluun Suomessa ja rohkaisisi näin myös verotuksen muutosta lähemmäksi eurooppalaista tasoa, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tutkimuksessa kohderyhmänä oli 18–70-vuotiaat mannersuomalaiset. Otoskoko on 1502, ja aineisto on painotettu vastaamaan täysi-ikäisiä suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Tiedonkeruu tehtiin maalis-huhtikuussa online-kyselynä Taloustutkimuksen kuluttajapaneelissa.
Alaikäisten osalta tutkimuksen kohderyhmänä oli sata 15–17-vuotiasta nuorta, joista osa vastasi kuluttajapaneelissa, osaa haastateltiin henkilökohtaisesti.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
riikka.pakarinen@panimoliitto.fi, p. 040 5800833
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Myynti päätyi plussalle − arvonlisäveron korotus kiristää panimojuomien verotusta18.4.2024 06:01:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin tammi-maaliskuussa 2024 yhteensä 183,7 miljoonaa litraa. Olutmyynti piristyi hetkellisesti, kun tammikuussa voimaan tullut veronkevennys siirsi myyntejä viime vuodelta tämän vuoden puolelle.
Suomessa työllistävään panimoalaan kohdistuu veropaine useasta suunnasta16.4.2024 18:11:28 EEST | Tiedote
Panimoalaan kohdistuu useita veronkorotuksia, kun hallitus aikoo korottaa sekä virvoitusjuomien valmisteveroa että yleistä arvonlisäveroa. Yleisen arvonlisäveron korotus kiristää panimojuomien verotusta.
Kysely: Suomalaisten mielestä vesistä ei tulisi maksaa terveysveroa9.4.2024 06:01:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista valtaosan (76 %) mielestä kivennäisvesistä ei pitäisi maksaa terveysveroa. Tämä selviää Taloustutkimuksen toteuttamasta kyselytutkimuksesta, jonka tilaajana oli Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Vesistä kuitenkin maksetaan tällä hetkellä terveysveron kaltaista virvoitusjuomaveroa.
Panimoliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen siirtyy uusiin tehtäviin28.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen jättää tehtävänsä ja siirtyy Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajaksi 16.5.2024. Loikkanen on johtanut Panimoliittoa vuodesta 2020 lähtien.
Alkoholijuomien maahantuonti aiheuttaa huomattavat verotulomenetykset26.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote
MaRa, PAM, Panimoliitto, Päivittäistavarakauppa PTY ja Suomen Alkoholijuomakauppa peräänkuuluttavat malttia hallituksen alkoholiveroratkaisuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme