Crown CRO

Alkoholiriippuvuuden hoitoon kehitetään uutta lääkettä – kolmannen vaiheen kansainvälistä tutkimusta johtaa suomalaisyhtiö

Suomen suurimpiin kliinisen lääketutkimuksen yrityksiin kuuluva Crown CRO on valittu johtamaan kolmannen vaiheen lääketutkimusta, jossa tutkitaan alkoholiriippuvuuteen vaikuttavaa AD04-lääkettä. Yhdysvaltalaisen Adial Pharmaceuticalsin kehittämän lääkkeen ensimmäisen ja toisen vaiheen tutkimuksista saadut tulokset ovat olleet rohkaisevia.

AD04 on kahdesti päivässä otettava tabletti, jossa on vaikuttavana aineena ondansetroni. Lääke on kehitetty vähentämään alkoholiriippuvuutta, eikä se edellytä pidättäytymistä alkoholinkäytöstä ennen hoitoa tai sen aikana. Lääkkeellä arvioidaan potentiaalisesti olevan merkittävä vaikutus alkoholiriippuvuuden hoidossa.

“Meille on kunnia tulla valituksi johtamaan tätä tärkeää tutkimusta. Alkoholiriippuvuuden hoito on laiminlyöty alue, jolla on tarjolla vain rajallisesti vaihtoehtoja ja nekin usein tehottomia. Alkoholiriippuvuudesta kärsii yli 55 miljoonaa ihmistä pelkästään Euroopassa. Kun otetaan huomioon sairauden yleisyys ja meidän maantieteellinen osaamisemme, uskomme, että onnistumme rekrytoimaan nopeasti riittävän määrän potilaita tutkimukseen”, sanoo Crown CRO:n toimitusjohtaja Tarja Leikas.

Crown CRO:n johtama kolmannen vaiheen lääketutkimus käynnistyy vuoden 2019 alkupuoliskolla ja kestää noin puoli vuotta. Tutkimukseen osallistuu 290 potilasta viidessä Euroopan maassa. Kokonaisuudessaan kolmas vaihe arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2020 loppupuolella.

Crown CRO valikoitui Adialin kumppaniksi tiukan valintaprosessin jälkeen.
“Crown tuo yhteistyöhön laajan kokemuspohjansa, ymmärryksensä paikallisista sääntelymenettelyistä sekä kattavan verkoston tutkijoita ja mielipidevaikuttajia”, sanoo Adial Pharmaceuticalsin pääjohtaja William Stilley.

AD04:n aikaisemmissa tutkimusvaiheissa on saatu vakuuttavia, tilastollisesti merkittäviä tuloksia esimerkiksi juomistiheyden, juodun alkoholimäärän ja runsaan alkoholinkäytön vähenemisestä. Lääkkeessä ei myöskään havaittu ilmeisiä turvallisuusongelmia.

Lääketutkimuksen kolmannessa vaiheessa varmennetaan edellisten vaiheiden tulokset ja kerätään lisätietoa lääkkeen turvallisuudesta etenkin pitkäaikaiskäytössä. Lääkettä verrataan jo olemassa olevaan, saman taudin hoitoon tarkoitettuun, parhaana pidettyyn lääkkeeseen. Tutkimukset tehdään kaksoissokkona, jolloin sen paremmin lääkäri kuin potilaskaan ei tutkimuksen aikana tiedä, kuka saa tutkimuslääkettä ja kuka vanhaa lääkettä.

Mark Wood
Johtaja, kaupalliset innovaatiot
puh. +358 440 777891

Crown CRO
Vaisalantie 4

+358 9 8870 0500http://crowncro.fi/

Crown CRO Oy on yksi Suomen suurimmista kliinisen lääketutkimusalan yrityksistä. Vuonna 2005 perustettu yhtiö on kasvanut kansainvälisesti arvostetuksi asiantuntijaorganisaatioksi, jonka huippuosaaminen ja -osaajat tunnetaan maailmalla. Yrityksellä on toimipisteet myös Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa sekä laaja kansainvälinen verkosto.

Crown
 CRO is a privately owned Finnish Contract Reseach Organization founded in 2005. Crown CRO provides full service clinical operations or any services related to clinical operations.
 We have been involved in over 900 clinical studies in more than 18 countries in various therapeutic areas and in all phases of clinical development. Our 125+ professionals are located in our offices in Finland, Sweden, Denmark, Norway, Estonia, Latvia and Lithuania. We also have a worldwide network of partners.