Raittiuden Ystävät ryRaittiuden Ystävät ry

Alkoholista johtuvaa lasten ahdinkoa tulee auttaa - ei pahentaa! Anna lapselle raitis joulu -kampanja 2017 - 20. juhlavuosi

Vanhempien alkoholinkäyttö vaikeuttaa lasten psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia. Suomessa noin 70 000 lasta kärsii molempien tai jommankumman vanhempansa päihdeongelmasta. Näiden lasten mielenterveysongelmien riski 13-17-vuotiaana on noin puolitoistakertainen ja päihteiden käytön riski kaksinkertainen verrattuna muihin lapsiin.

Nämä tosiasiat jäivät taustalle alkoholilain uudistamisessa. Prosessissa ei tehty kattavaa lapsivaikutusten arviointia, vaikkamaassamme on jatkuvasti tuhansia lapsia, jotka kärsivät vanhempiensa juomisesta. Nyt on vaarana, että lakiuudistus syventää entisestään perheiden ongelmia.

Lakiuudistuksen prosenttirajan korotuksen myötä alkoholin aiheuttamat haitat lisääntyvät ja alkoholin kokonaiskulutus kasvaa. Perheiden päihdehaittojen vuoksi lapset ovat ensimmäisiä, joihin haitat kohdistuvat. Vanhemman ongelmallinen päihteidenkäyttö vaarantaa lasten turvallisuuden ja aiheuttaa myös huostaanottoja. Vuonna 2015 oli 17 664 lasta ja nuorta sijoitettuna kodin ulkopuolelle. Määrä on hieman useampi kuin yksi lapsi sadasta. Joka neljännen huostaanotetun lapsen tilanteen taustalla on vanhempien ongelmallinen alkoholinkäyttö.

Anna lapselle raitis joulu -kampanja muistuttaa päihteiden käytön seurauksista sekä vanhempien vastuusta lapsen turvallisen ja terveellisen juhlatunnelman takaamisessa. Kampanjan uudistunut ilme pysäyttää pohtimaan lapsen murtuneita kokemuksia ja muistoja. Valtakunnallisen kampanjan järjestäjät vetoavat kaikkiin aikuisiin, jotta he antaisivat lapsille raittiin joulun - juhlan, joka tarjoaa turvallista ja vastuullista seuraa.

Kampanja on joulukuussa esillä eri tiedotusvälineissä ja toimintaympäristöissä. Julistetta on esillä tuhansia eri puolilla Suomea, muun muassa neuvoloissa, päiväkodeissa, kouluissa, kirjastoissa, kuntien toimipaikoissa sekä yhdistysten ja seurakuntien tiloissa. Yle esittää kampanjan tv-tietoiskua viikoilla 51 ja 52 Yle TV1 ja Yle Fem -kanavillaan. Kampanjan materiaaleja voi vapaasti hyödyntää ja tulostaa kampanjan verkkosivuilta www.annalapselleraitisjoulu.fi

Lisätietoja:                                              www.annalapselleraitisjoulu.fi
Marko Kailasmaa                                   marko.kailasmaa@raitis.fi
toiminnanjohtaja                                     www.raittiudenystavat.fi
Raittiuden Ystävät ry                              @RYYSTAVAT
p. 040 455 4356                                     https://fi-fi.facebook.com/RaittiudenYstavat

Annankatu 29 A 9

Vuonna 2017 Anna lapselle raitis joulu -kampanjassa ovat mukana Raittiuden Ystävät ry:n kanssa A-Kiltojen Liitto ry, Eesti Karskusliit - Viron Raittiusliitto, Ehkäisevä päihdetyö A-klinikka Hämeenlinna, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Elämäni Sankari ry, Ensi- ja turvakotien liitto, ETRA-liitto, Förbundet Hem och Skola, Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto - Aikuisten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, Helsingin Kouluraittiuspiiri, Koulutus Elämään säätiö, KRAN rf, Kristillinen Terveys- ja Raittiusjärjestö, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Myllyhoitoyhdistys ry, Naistenkartano, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, Pelastakaa Lapset ry, Radio Foni, Radio Pori, Raittiuden Ystävien Urheiluliitto, Sininauhaliitto ry, Sininuorisoliitto Sinuli, SOS-Lapsikylä, Suomen ASH ry, Suomen Punainen Risti, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Suomen Valkonauhaliitto, Suomen Vanhempainliitto ja Yle.

Vi ska hjälpa barn som utsätts för svårigheter till följd av föräldrarnas alkoholmissbruk - inte göra läget svårare för dem! Kampanjen En nykter jul för barnens skull firar sitt 20-årsjubileum år 201718.12.2017 10:12Tiedote

Föräldrarnas alkoholbruk försämrar barnens psykiska och fysiska välbefinnande. I Finland lider cirka 70 000 barn av att en eller båda föräldrarna missbrukar berusningsmedel. Risken för att dessa barn får problem med den psykiska hälsan i åldern 13-17 år är cirka en och en halv gånger högre än för andra barn, och risken för att de börjar missbruka berusningsmedel är två gånger så hög.

Lastele põhjustatud alkoholiga seonduvat kahju tuleb vähendada! Kingi lapsele kained jõulud kampaania 2017 - 20. aastapäev18.12.2017 10:12Tiedote

Lapsevanemate alkoholi tarvitamine mõjutab laste psüühilist ja füüsilist heaolu. Soomes kannatab umbes 70 000 last mõlemi või ühe lapsevanema sõltuvusprobleemi tõttu. Nende laste vaimse tervise probleemide risk 13-17 aastases vanuserühmas on umbes pooleteistkordne ning meelemürkide kasutamiserisk on kahekordne võrrelduna teiste lastega.