Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski 6,5 prosenttia

Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 6,5 prosenttia. Alko haluaa tarjota asiakkailleen yhä ympäristöystävällisempiä juomapakkauksia.

Alkon litramyynti laski helmikuussa 6,5 prosenttia verrattuna vuoden 2022 helmikuuhun. Myynti litroissa oli 5,3 miljoonaa litraa.

Viinien myyntilitrat laskivat 6,9 prosenttia, väkevien 4,6 prosenttia, panimotuotteiden 9,0 prosenttia ja alkoholittomien 4,4 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 9,1 prosenttia, valkoviineissä 4,8 prosenttia, roseeviineissä 1,9 prosenttia ja kuohuviineissä 7,3 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Verrattaessa helmikuun myyntiä koronavuosia edeltävään niin sanotun normaalin vuoden 2019 helmikuuhun, laskivat myyntilitrat 3,7 prosenttia.

Lasipullolla suurimmat ilmastopäästöt

Juoman pakkausmateriaaleilla on merkittävä ilmastovaikutus. Ilmastovaikutusten kannalta pakkauksen paino ja koko ovat olennaisia kriteereitä. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienemmät ovat sen ilmastovaikutukset.

”Esimerkiksi PET-muovipullon pienemmät ilmastovaikutukset johtuvat pakkauksen valmistamiseen kuluvasta pienemmästä energiamäärästä. Lasin valmistusprosessi vaatii erittäin korkean, jopa 1600 ˚C lämpötilan, joka vie paljon energiaa”, sanoo Alkon kestävän kehityksen asiantuntija Senni Simola.

Viineille, joita on tarkoitus kypsyttää vuosia, lasipullo on paras vaihtoehto, mutta näissäkin tapauksissa kevyt lasipullo soveltuu yhtä hyvin kuin painavampi. Kevyiden lasipullojen osuus Alkon valikoiman viineistä vuonna 2019 oli 20 prosenttia, viime vuonna jo 41 prosenttia.

Vuonna 2022 Alko myi lähes 110 miljoonaa juomapakkausta. Myydyistä pakkauksista 83,9 prosent­tia oli pantillisia juomapakkauksia. Alkon tavoitteena on puolittaa juomapakkauksista syntyvät ilmastopäästöt vuoteen 2030 mennessä.

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.