Alkon huhtikuun myyntitiedote – myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävälle tasolle
Alkon litramyynti laski huhtikuussa 10,5 prosenttia verrattuna vuoden 2021 huhtikuuhun. Myynti litroissa oli 7,5 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin huhtikuussa oli 8,4 miljoonaa litraa. Myynti on samalla tasolla kuin ennen koronaa vuonna 2019, jolloin huhtikuun myynti oli 7,4 miljoonaa litraa.
Vuoden 2021 huhtikuuhun verrattuna panimotuotteiden litramyynti laski 11,9 prosenttia, viinien 12 prosenttia ja väkevien 6,7 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 8,8 prosenttia, valkoviineissä 12,4 prosenttia, roseeviineissä 23,5 prosenttia ja kuohuviineissä 10,8 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
”Ravintoloiden anniskelumyynti on tänä vuonna kasvanut, kun vertaamme vuosiin 2020 ja 2021, kun taas Alkon ja päivittäistavarakauppojen alkoholin myynti on laskenut. Yleinen maailmantilanne ja korkea inflaatio vaikuttavat nekin suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen”, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Alkoholittomien buumi jatkuu
Huhtikuussa alkoholittomien litramyynti nousi 6,3 prosenttia.
”Ensimmäinen merkintä alkoholittomista tuotteista löytyy historiastamme vuodelta 1967. 2010-luvulla kiinnostus on alkanut herätä isommin ja nyt voimme jo puhua todellisesta buumista. Valikoimassamme alkoholittomia tuotteita on kolmisen sataa”, kertoo Pennanen.
Pennasen mukaan valmistustekniikka ja laatu on viime aikoina kehittynyt.
”Alkoholiton vaihtoehto ei tarkoita enää vain limuja, vaan makumaailmat ovat kekseliäitä ja maukkaita. Alkoholittomia vaihtoehtoja mielivän ei tarvitse tyytyä vähempään kuin alkoholilla drinkkejään nauttivan. Ruoka- ja juomaparejakin voi yhdistellä monin eri tavoin.”
Asiakkaat tyytyväisiä valikoimaan
Alkon valikoimatyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla ja oli kevään 2022 tutkimuksessa kouluarvosanalla mitattuna 8,55.
”Tulos kertoo meille siitä, että olemme onnistuneet kuulemaan asiakkaidemme ääntä. Haluamme tarjota asiakkaillemme koko maailman lasissa: valikoiman, joka on rakennettu juuri sopivaksi ketjuohjausta ja paikallisuutta yhdistäen. Asiakkaillamme on myös mahdollisuus vaikuttaa lähimyymälänsä valikoimaan Alkotoiveen kautta”, sanoo Pennanen.
Alkotoiveista noin kolmannes on voitu toteuttaa. Eniten toivotaan punaviinejä, valkoviinejä, likööreitä, katkeroita sekä oluita.
Pennasen mukaan Alkon asiakkaat perehtyvät yhä enemmän valikoimaan ja vaihtoehtoihin ennakkoon ennen myymälässä käyntiä hyödyntäen niin Alkon verkkosivuja kuin mobiiliäppiä. Erityisesti haetaan ideoita ja inspiraatiota, mutta myös ihan konkreettisia tietoja, kuten tuotteiden hintaa ja saatavuutta.
”Asiakaspalveluhenkilöstön roolia ei meillä voi liikaa korostaa. Myyjän rooli on erityisen tärkeä silloin, kun asiakas valitsee viiniä. Vaikka meidän makutyypit ja ruokasymbolit ovat nekin avuksi, halutaan myyjän asiantuntemusta ja kokemusta hyödyntää valinnan tukena.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon maaliskuun myyntitiedote – myynti nousi neljä prosenttia10.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Alkon maaliskuun litramyynti nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna neljä prosenttia. Argentiinalaiset viinit nousussa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan ja palvelun osalta arvosanat ovat erinomaiset.
Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2023: Vakaa tulos. Kaupan alan parasta palvelua.10.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkon liikevaihto laski noin kaksi prosenttia ja myyntivolyymi neljä prosenttia. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle edellisen vuoden 2022 tapaan 40 miljoonaa euroa. Henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista vahvistettiin entisestään. Asiakkaat arvostivatkin Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi. Ikärajavalvonnan onnistuminen oli kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.
Oulun Haukiputaan Alko muuttaa samassa kiinteistössä21.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Haukiputaan Alko muuttaa huhtikuun alussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 6. huhtikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 9. huhtikuuta.
Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki20.3.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.
Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia13.3.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme