Alkon huhtikuun myyntitiedote – myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävälle tasolle

Alkon myynti laski huhtikuussa reilut 10 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Myynti oli samalla tasolla kuin ennen koronaa vuonna 2019. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan: kouluarvosanaksi 8,55.

Alkon litramyynti laski huhtikuussa 10,5 prosenttia verrattuna vuoden 2021 huhtikuuhun. Myynti litroissa oli 7,5 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin huhtikuussa oli 8,4 miljoonaa litraa. Myynti on samalla tasolla kuin ennen koronaa vuonna 2019, jolloin huhtikuun myynti oli 7,4 miljoonaa litraa.

Vuoden 2021 huhtikuuhun verrattuna panimotuotteiden litramyynti laski 11,9 prosenttia, viinien 12 prosenttia ja väkevien 6,7 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 8,8 prosenttia, valkoviineissä 12,4 prosenttia, roseeviineissä 23,5 prosenttia ja kuohuviineissä 10,8 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

”Ravintoloiden anniskelumyynti on tänä vuonna kasvanut, kun vertaamme vuosiin 2020 ja 2021, kun taas Alkon ja päivittäistavarakauppojen alkoholin myynti on laskenut. Yleinen maailmantilanne ja korkea inflaatio vaikuttavat nekin suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen”, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Alkoholittomien buumi jatkuu

Huhtikuussa alkoholittomien litramyynti nousi 6,3 prosenttia.

”Ensimmäinen merkintä alkoholittomista tuotteista löytyy historiastamme vuodelta 1967. 2010-luvulla kiinnostus on alkanut herätä isommin ja nyt voimme jo puhua todellisesta buumista. Valikoimassamme alkoholittomia tuotteita on kolmisen sataa”, kertoo Pennanen.

Pennasen mukaan valmistustekniikka ja laatu on viime aikoina kehittynyt.

”Alkoholiton vaihtoehto ei tarkoita enää vain limuja, vaan makumaailmat ovat kekseliäitä ja maukkaita. Alkoholittomia vaihtoehtoja mielivän ei tarvitse tyytyä vähempään kuin alkoholilla drinkkejään nauttivan. Ruoka- ja juomaparejakin voi yhdistellä monin eri tavoin.”

Asiakkaat tyytyväisiä valikoimaan

Alkon valikoimatyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla ja oli kevään 2022 tutkimuksessa kouluarvosanalla mitattuna 8,55.

”Tulos kertoo meille siitä, että olemme onnistuneet kuulemaan asiakkaidemme ääntä. Haluamme tarjota asiakkaillemme koko maailman lasissa: valikoiman, joka on rakennettu juuri sopivaksi ketjuohjausta ja paikallisuutta yhdistäen. Asiakkaillamme on myös mahdollisuus vaikuttaa lähimyymälänsä valikoimaan Alkotoiveen kautta”, sanoo Pennanen.

Alkotoiveista noin kolmannes on voitu toteuttaa. Eniten toivotaan punaviinejä, valkoviinejä, likööreitä, katkeroita sekä oluita.

Pennasen mukaan Alkon asiakkaat perehtyvät yhä enemmän valikoimaan ja vaihtoehtoihin ennakkoon ennen myymälässä käyntiä hyödyntäen niin Alkon verkkosivuja kuin mobiiliäppiä. Erityisesti haetaan ideoita ja inspiraatiota, mutta myös ihan konkreettisia tietoja, kuten tuotteiden hintaa ja saatavuutta.

”Asiakaspalveluhenkilöstön roolia ei meillä voi liikaa korostaa. Myyjän rooli on erityisen tärkeä silloin, kun asiakas valitsee viiniä. Vaikka meidän makutyypit ja ruokasymbolit ovat nekin avuksi, halutaan myyjän asiantuntemusta ja kokemusta hyödyntää valinnan tukena.”

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.