Alko Oy

Alkon lokakuun myyntitiedote – litramyynti laski noin 11 prosenttia

Jaa

Alkon lokakuun litramyynti väheni edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 10,8 prosenttia. Alkoholittomien trendi jatkuu ja myynti kasvoi 16 prosenttia. Alkava joulusesonki näkyy jo Alkon asiakaspalvelukeskuksessa.

Alkon litramyynti laski lokakuussa 10,8 prosenttia verrattuna vuoden 2020 lokakuuhun. Myynti litroissa oli 6,7 miljoonaa litraa, kun lokakuussa 2020 myynti oli 7,5 miljoona litraa ja 2019 lokakuussa myynti oli 6,2 miljoonaa litraa.

Punaviineissä litramyynti laski noin 15 prosenttia, valkoviineissä lähes 14 prosenttia ja roseeviineissä noin 7 prosenttia. Kuohuviinien myynti laski nelisen prosenttia, kun puolestaan samppanjan myynti kasvoi reilut 4 prosenttia. Siiderien myynti laski noin 10 prosenttia ja oluiden noin 7 prosenttia. Tuoteryhmistä myyntiään kasvatti alkoholittomat juomat, myyntilitrat kasvoivat 16 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta (linkki tilastoihin).

Myymälöissä oli lokakuussa asiakaskäyntejä 4,7 miljoonaa, laskua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan 7,5 prosenttia.

Tammi-lokakuussa Alkon litramyynti oli 2,9 prosenttia vähemmän verrattuna viime vuoteen.

Pikkujoulukausi käynnistymässä

Alkon asiakaspalvelukeskuksessa yhteydenotot ovat lisääntyneet ja erityisesti yritysasiakkaat ovat aktivoituneet kohti joulusesonkia.

”Meillä asiakaspalvelukeskuksessa on nähtävissä se, että virtuaalipikkujouluista ollaan osin siirtymässä perinteisiin pikkujouluihin. Myös joululahjoja on jo alettu tilaamaan niin henkilöstölle kuin yhteistyökumppaneille viime vuotta enemmän”, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Niina Tanner.

Asiakaspalvelussa on huomattu myös se, että asiakkaat näkevät nyt vaivaa juhlien järjestämisessä.

”Pikkujoulut tuntuvat tänä vuonna entistäkin tärkeämmältä ja niihin halutaan selkeästi satsata. Kun viimein tavataan ihan livenä, halutaan panostaa niin ruokaan kuin juomaan, oli kyseessä sitten illanvietto työkavereiden tai ystävien kesken. Olemmekin päässeet antamaan juomasuosituksia mitä erilaisimpiin toiveisiin, myös alkoholittomiin juomasekoituksiin, jotka kuuluvat kiinteästi juhlapöydän antimiin.”

”Juhlasesongissa moni asiakas hakee vaivattomuutta asiointiin verkkokaupastamme, jonka tilausmäärien odotamme kasvavan huomattavasti. Kun verkkokauppatilauksen tekee viimeistään 14.12., ehtivät tuotteet perille jouluksi.”

Alkon verkkokaupan kuluttaja-asiakkaiden tilaukset lokakuussa kasvoivat noin 5 prosenttia ja yritysasiakkaiden tilausmäärät reilut 30 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Tuoteryhmistä prosentuaalisesti eniten kasvoivat siiderit, lonkerot sekä alkoholittomat. Mobiilisovelluksen kautta asiointi ja tilaaminen yleistyy.

Asiakkaat arvostavat asiakaspalvelun korkealle

Alko säilytti tänä vuonna asemansa kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa (KAP) kaupan alan ykkösenä arvosanalla 8,55. Lisäksi Alko sijoittui ykköseksi Asiakkuusindeksi 2021 -tutkimuksessa.

Alko haluaa tarjota maailmanluokan palvelua niin myymälöissä, noutopisteissä, verkkokaupassa kuin digipalveluissakin.

”Tavoitteemme on, että käynti Alkossa saa asiakkaan hyvälle tuulelle. Meille on sydämen asia, että asiakas kokee saaneensa ystävällistä, mutkatonta ja yksilöllistä palvelua. Asiantuntemuksemme ja helppo lähestyttävyys saavatkin asiakkailtamme kiitosta”, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

”Lukujen takaa löytyy intohimoisesti työhönsä suhtautuvat alkolaiset, jotka ovat ihan avainasemassa huippuluokan asiakaskohtaamisissa.”


Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Alko vähentää juomahävikkiään – vaurioituneet pakkaukset pidetään myynnissä, glögistä koe-eränä marmeladia30.11.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Yksi Alkon vastuullisuustavoitteista on juomahävikin vähentäminen. Vuonna 2020 juomahävikki oli 0,3 prosenttia myydyistä juomalitroista. Alko etsii jatkuvasti uusia tapoja vähentää hävikkiä. Hävikkijuomista tuotetaan esimerkiksi biokaasua ja tänä vuonna hävikkimarmeladia. Alko pitää jatkossa myynnissä myös vaurioituneet pakkaukset, joiden sisältö on täysin kunnossa.

Yksinäisyydellä ja alkoholin käytöllä yhteys – alkoholia käytetään keinona negatiivisten tunteiden hallinnassa24.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore tutkimus lisää ymmärrystä yksinäisyyden ja alkoholinkäytön välisestä yhteydestä. Yksinäisyyttä ja alkoholia on aiemmin tutkittu suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta niiden välistä yhteyttä ei juurikaan. Tutkimustuloksien mukaan alkoholia käytetään apukeinona etenkin negatiivisten tunteiden hallinnassa. Yksinäisyyden ja alkoholin välinen yhteys ei kuitenkaan ole yksiselitteinen. Tutkimuksen on mahdollistanut Alko.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme