Alkon maaliskuun myyntitiedote: pääsiäinen ja korona-aika vauhdittivat myyntiä – myyntilitrat kasvoivat 11,5 prosenttia

Alkon maaliskuun litramyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 11,5 prosenttia. Pääsiäinen ja korona-aika näkyivät maaliskuun myynnissä. Prosentuaalisesti eniten lisääntyi kuohuviinien ja alkoholittomien litramyynti. Alkotoive innostanut asiakkaita toivomaan omia lempijuomia.

Alkon litramyynti kasvoi maaliskuussa edellisvuoteen verrattuna 11,5 prosenttia. Myynnin kasvua selittää niin korona-aika kuin pääsiäinen, joka tänä vuonna ajoittui maaliskuulle. Prosentuaalisesti eniten lisääntyi kuohuviinien myynti, joka nousi 52,7 prosenttia. Roseeviinien myynti kasvoi 49 prosenttia, valkoviinien 11,8 prosenttia ja punaviinien 8,7 prosenttia. Siiderien myynti kasvoi 25,5 prosenttia, oluiden myynti 21,6 prosenttia, longdrinkien 13,9 prosenttia. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 9,6 prosenttia. Alkoholittomien myynti kasvoi 46 prosenttia. Tarkemmat myynnin erittelyt löytyvät myyntitilastoista (linkki tilastoihin).

Tammi-maaliskuussa myynnin kasvu oli 10,1 prosenttia. Alkon myynnin kasvua selittää edelleen myyntikanavien muutos, kun matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille on lähes pysähdyksissä ja ravintolat ovat olleet osin suljettuna ja osin toimintaa on rajoitettu.

Samppanjan kuplat nosteessa

Kun muualla maailmassa samppanjan myynti on korona-aikana laskenut, meillä Suomessa kysyntä on kasvanut. Maaliskuussa samppanjan myynti yli kaksinkertaistui edelliseen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Kuohuviinejä nautitaan nyt myös ruoan seuralaisena, ei vain juhlajuomana tai aperitiivina.

“Korona-aika on lisännyt kotona kokkaamista ja siihen ollaan valmiita panostamaan. Virtuaalikokkien opeilla ja myös ravintoloista haetuilla esivalmisteluilla annoksilla päästään kotioloissakin tunnelmaan, johon saatetaan kaivata seuraksi laadukasta juomaa. Mikä olisikaan enemmän iloa tuottava ja hymyn huulille nostava ruokajuoma kuin pirteästi poreileva samppanja”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna.

”Samoin erilaiset kuohuviinidrinkit ovat nyt nosteessa. Raikkaissa ja helpoissa kuohuviinidrinkeissä yhdistyy moderni ja klassinen: laseissa kuplivat nyt Spritzit, Hugo, Bellini ja Kir Royal. Kuohuviinin joukkoon sopivat erilaiset liköörit, mehut ja siirapit – jopa sorbetti!”

Alkotoiveista toteutettu noin neljännes

Alko julkaisi oman Alkotoive-verkkopalvelun syyskuussa 2020. Alkotoiveella asiakas voi toivoa oman lempijuomansa haluamaansa myymälään Alkon valikoimasta tai sen ulkopuolelta.

”Alkotoive täydentää mainiosti kunkin myymälän valikoimaa vastaamaan alueen asiakkaiden toiveita. Toteutuneen asiakastoiveen tunnistaa myymälässä Alkotoive-merkistä. Yksittäisessä myymälässä on mahdollisuus ottaa valikoimaan myymälän koon mukaan 50–150 asiakastoivetta”, kertoo Taina Vilkuna.

Pääkaupunkiseudulla korostuvat viinitoiveet ja erityisesti valkoviinit. Länsi-Suomessa toivotaan erilaisia oluita, kun taas Lounais-Suomessa toivotaan kuohuviinejä ja punaviinejä. Itä-Suomessa toiveissa korostuvat kotimaiset pienpanimo-oluet. Pohjois-Suomessa toiveet painottuvat likööreihin ja katkeroihin. Viinien pikkupulloja toivotaan eniten Länsi- ja Itä-Suomessa.

Maaliskuun loppuun mennessä Alkotoiveita oli esitetty 22 600 ja niistä noin neljännes on pystytty toteuttamaan.

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.