Alkon marraskuun myyntitiedote – litramyynti laski noin 9,7 prosenttia

Alkon marraskuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 9,7 prosenttia. Myymälöissä meneillään joulusesonki.

Alkon litramyynti laski marraskuussa 9,7 prosenttia verrattuna vuoden 2020 marraskuuhun. Myynti litroissa oli 6,3 miljoonaa litraa, kun marraskuussa 2020 myynti oli 7 miljoona litraa ja 2019 marraskuussa myynti oli 6,7 miljoonaa litraa.

Punaviineissä litramyynti laski noin 13 prosenttia, valkoviineissä 10,7 prosenttia ja roseeviineissä noin 6 prosenttia. Kuohuviinien litramyynti laski 1,4 prosenttia. Tuoteryhmistä myyntiään kasvatti alkoholittomat juomat, myyntilitrat kasvoivat 14,4 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Tammi-marraskuussa Alkon litramyynti oli 3,5 prosenttia vähemmän verrattuna viime vuoteen.

Joulu lisää lähes kaikkien tuoteryhmien myyntiä

Joulu on Alkossa vuoden kiireisin sesonki. Myynnin arvioidaan kasvavan noin 80 prosenttia normaaliin ajanjaksoon verrattuna. Joulun vaikutusta Alkon myyntiin kahdella joulunalusviikolla on arvioitu juhlattomaan ajanjaksoon verrattuna.

Punaviinin litramyynti kasvaa 132 %, kuohuviinien lähes 90 %, muiden väkevien 88 %, oluiden 51 % ja valkoviinien 40 %. Myös portviinien ja maustettujen liköörien, madeiran ja sherryn myynti kasvaa, kun juhlapöytään katetaan makeita herkkuja.

Alkoholittomat ovat yhä kiinteämpi osa juhlaa kuin juhlaa. Alkoholittomien viinien myynnin ennakoidaan joulumyynnissä kasvavan lähes kaksinkertaiseksi normaaliin myyntiin verrattuna.

Asioimalla ennakkoon vältät joulun ruuhkat

Joulu on yksi vuoden tärkeimmistä ruokajuhlista ja moni panostaa jouluherkkujen lisäksi myös niihin sopiviin juomiin.

Myymälöissä asiakasmäärät kasvavat jouluna 40 prosenttia ja perinteisesti mitä lähemmäs joulua mennään, sitä enemmän asiointi lisääntyy. Joulun ostokset on hyvä tehdä mahdollisuuksien mukaan jo ennakkoon ja ajoittaa asiointi rauhallisimmille tunneille. Näin pystytään varmistamaan mahdollisimman turvallinen ja ruuhkaton asiointi.

Verkkokauppatilausten määrän arvioidaan lisääntyvän 10 prosenttia viime vuoden jouluun verrattuna.

Joulua edeltävän viikon ruuhka-ajat myymälässä
Jouluviikon ruuhka-ajat myymälässä

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.